• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej alla!
Om man är sugen på att byta tavla på sin DJ 16014... Vart kan jag då hitta tavlor till den? Är det bara AD som gäller eller ebay?
Mvh
Deddas

Den gamla är också matt :) så där är det inget nytt. Snyggt som fan.

20160114_172608.jpg
Med gamla menar du den "nya" 39mm innan den med lume i siffrorna va? :)

• Like
Reactions: joF
Undrar vad som är en bra amplitud för ett 3035-verk? Är spekulant på en klocka som enligt säljaren är nyservad och där amplituden är 250-255. Efter att ha läst denna pedagogiska tråd funderar jag över om detta inte är lite lågt för en nyservad klocka, men säljaren menar att "Rolex standard" för 3035-verket är 230-280 och således att klockan funkar prima. Jag har inte kunnat hitta någon uppgift om som bekräftar hans påstående. Någon här som kan vara behjälplig?

Har precis köpt min första rolex och det blev en Explorer II. Nåt jag reflekterat över både när det gäller den och andra modeller jag prövat på vägen är att samtliga har passat mig direkt på handleden med full länk och bara mikrojustering gjord. Kommer helt enkelt Rolex med kortare original länkar än övriga märken? Har hyfsat grova handleder men inget extremt utan typ 18-18,5 cm. Som vanligt blir det ju roligare med en bild så det kommer här :cool:.
20160612_145253.jpg

Vi firar ett år tillsammans min Eplorer II och jag, köptes ny på Bergströms Gbg. Svårt nöjd med denna då den funkar till allt i alla lägen, Klippa gräs, kostym möten, stranden, casual, en vän för livet helt enkelt ( nåja man kan ju ändra sig). Hoppas jag behåller den så grabben kan ärva den en dag.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    164.7 KB · Visningar: 62
Nån som har koll på vad ett byte av plexi på en Datejust 16013 kostar ink. montering? Småbarn och plexi är ingen bra kombo...

Ser att det ligger ett par ute på köp och sälj, men dom har naggade glas. Vad ligger ett byte av glas på om jag skulle hoppa på en av dem ?
Man måste inte byta glas bara för det naggat, skulle gissa att över hälften av alla safirrollar har någon nagg, oftast syns det inte men man kan känna det med nageln om drar den runt ytterkanten.

Börjar bli sugen på en grön submariner, när jag letar på chrono24 tycker jag det ser ut att vara olika grön i tavlorna. Den nyaste 116610LV ser skarpare ut, vilket år kom den eller är det bara inbillningen att färgen skiljer sig åt i urtavlan på nya och gamla? Tack för svar :)

Börjar bli sugen på en grön submariner, när jag letar på chrono24 tycker jag det ser ut att vara olika grön i tavlorna. Den nyaste 116610LV ser skarpare ut, vilket år kom den eller är det bara inbillningen att färgen skiljer sig åt i urtavlan på nya och gamla? Tack för svar :)

Det finns ju Kermit och sen finns det Hulken, två lika men olika Subs. Om det var det du menade? Hulken släpptes senare och har också grön tavla till skillnad från den tidigare.

hulk.jpg

Det finns ju Kermit och sen finns det Hulken, två lika men olika Subs. Om det var det du menade? Hulken släpptes senare och har också grön tavla till skillnad från den tidigare.

hulk.jpg
Tack för svar nej menade enbart Hulken, men tycker att ibland ser den ut att ha så enligt mig snygg tavla som på din bild där den glänser och i bland på äldre årsmodeller ser den ut att vara betydligt mer svag och ljus. Likt submariner G/S är skarpare på nya årsmodeller än gamla!

Måste erkänna att jag aldrig velat ha en rolex, mest pga av den status som den fått, även om jag nog alltid har gillat rolex, speciellt vintage. Men efter att blivit allt mer aktiv här och sett alldeles för många bilder på råååålex kan jag inte hjälpa att suget vuxit sig starkt, framförallt till klassikerna som SUB, SDW och Explorer II trots att jag alltid intalat mig att Rolex...näe, hellre något annat mindre "känt". Det är verkligen något speciellt med Rolex synd bara att bilden om märket är lite skevt bland dem flesta. Men vafan vem bryr sig egentligen så länge man själv vet :)

Lite nattdravel men kunde inte låta bli..

måste ju avsluta med bild som inspirerar såklart..
8499224446_e0bb9ebf7b_z.jpg

Måste erkänna att jag aldrig velat ha en rolex, mest pga av den status som den fått, även om jag nog alltid har gillat rolex, speciellt vintage. Men efter att blivit allt mer aktiv här och sett alldeles för många bilder på råååålex kan jag inte hjälpa att suget vuxit sig starkt, framförallt till klassikerna som SUB, SDW och Explorer II trots att jag alltid intalat mig att Rolex...näe, hellre något annat mindre "känt". Det är verkligen något speciellt med Rolex synd bara att bilden om märket är lite skevt bland dem flesta. Men vafan vem bryr sig egentligen så länge man själv vet :)

Lite nattdravel men kunde inte låta bli..

måste ju avsluta med bild som inspirerar såklart..
8499224446_e0bb9ebf7b_z.jpg
En Explorer I kanske skulle vara något för dig då? Finns ju fina vintage 1016 på K&S lite då och då.

En Explorer I kanske skulle vara något för dig då? Finns ju fina vintage 1016 på K&S lite då och då.

Gillar den verkligen, men är nog mer sugen på sea dweller eller sub som första..suben är nog väldigt nära owg för mig, även om jag vet att det aldrig kommer bli så. Vore kul med årsmodell å har då några att välja på men roligast vore väl kanske en 5513..

Har en fråga. Får inte min clasp att vara centrerad på min 14060M. Hade innan 7-5 i länkar (7 på 12-sidan), men då var jag tvungen att ha den längst in på microjusteringen vilket gjorde att claspen ej blev centrerad. Men nu har jag 6-5 då det inte gick att ta fler på klockan 6 sidan vilket jag först trodde hade fixat saken men nu sitter claspen fortfarande såhär:
image.jpeg

Inget stort bekymmer men ändå lite störande... Lösning? :)

Tillbaka
Topp