• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ingen aning faktiskt. Har sett bilder på sociala medier och på blocket där man ser kronan ute. Alltid tänkt att det kan bero på att klockan inte används.
Tror det är för att hacka urverket vid tidpunkten 10:10 / 22:10?
Använder man inte klockan är det bara att låta den "dö", varför hacka urverket? Känns onödigt + damm och skit som kanske börjar byggas upp vid kronan/halsen.

Tror det är för att hacka urverket vid tidpunkten 10:10 / 22:10?
Använder man inte klockan är det bara att låta den "dö", varför hacka urverket? Känns onödigt + damm och skit som kanske börjar byggas upp vid kronan/halsen.
Låter rimligt nu när du nämner det men påverkas inte urverket alls eller oljan osv när man inte inte använder klockan och låter kronan vara ”inne”?

Låter rimligt nu när du nämner det men påverkas inte urverket alls eller oljan osv när man inte inte använder klockan och låter kronan vara ”inne”?
Nya syntetiska oljor påverkas inte på samma sätt som gamla klockor.
Dessutom är det väl skitsamma om klockan inte går pga "ingen kraft" eller på grund av att du stoppat det manuellt? Inga delar rör ju på sig iallfall.

Tror nästan det är värre att ha en spänd fjäder som sitter och försöker skicka iväg kraft men stoppas av "hackmekanismen" under en längre tid. Bättre att låta klockan dö och sen starta upp igen när du ska använda den igen.

Nya syntetiska oljor påverkas inte på samma sätt som gamla klockor.
Dessutom är det väl skitsamma om klockan inte går pga "ingen kraft" eller på grund av att du stoppat det manuellt? Inga delar rör ju på sig iallfall.

Tror nästan det är värre att ha en spänd fjäder som sitter och försöker skicka iväg kraft men stoppas av "hackmekanismen" under en längre tid. Bättre att låta klockan dö och sen starta upp igen när du ska använda den igen.
Jaha ok. Tack för hjälpen!

Hej KS!

Har en fråga om fullset och vad som kan antas ingå. Jag är eventuellt spekulant på en sub 114060 där allt det vanliga ingår förutom den vita ytterboxen. Den gröna lådan är med, likaså den gräddvita boxen med kronan i relieftryck, men alltså inte ytterbox (eller vad det kallas).

Min fråga är om det här spelar någon roll för värdet?

En till sak (som kanske inte alltid är med iofs) som saknades var plastskyddet för bezeln. Är det något att bry sig om?
AD slutade med att ge ut ytterbox (papp-delen) och bazelskydd för Rolex hösten -17 lr om de va -18.

Hej KS!

Har en fråga om fullset och vad som kan antas ingå. Jag är eventuellt spekulant på en sub 114060 där allt det vanliga ingår förutom den vita ytterboxen. Den gröna lådan är med, likaså den gräddvita boxen med kronan i relieftryck, men alltså inte ytterbox (eller vad det kallas).

Min fråga är om det här spelar någon roll för värdet?

En till sak (som kanske inte alltid är med iofs) som saknades var plastskyddet för bezeln. Är det något att bry sig om?
Att den vita ytterbox fattas påverkar det inte på värdet inte heller det att plastskyddet ingår inte.

Först den gröna, sedan en i kartong/papper och sist en vit tunn sleeve.

3 boxar.
Eller snarare 2 boxar(en grön och en vit) samt en vit "pappsleeve"

Verkar dock vara lite olika från AD till AD vad som följer med?

Fick varken bezelskydd eller vita sleeven till min sub 2016
Ah okej, då är jag med. Som på bild?
Screenshot 2021-01-03 at 20.02.45.png

Vad jag har hört finns vissa riktlinjer från Rolex vad som ska lämnas ut och inte men sedan kanske inte AD följer detta slaviskt. Vet inte om det stämmer dock!

Vad jag har hört finns vissa riktlinjer från Rolex vad som ska lämnas ut och inte men sedan kanske inte AD följer detta slaviskt. Vet inte om det stämmer dock!
Sleeve, vit tag, plast, bezel skydd ska inte lämnas ut till kund enligt Rolex riktlinjer.
Men som sagt långt ifrån alla följer dessa till punkt och pricka.

Du har betalat för en klocka med tillhörande cert, instruktion, grön tag och box.
Resterande är packmaterial enligt Rolex.

Om man nu ska gå in på hela diskussionen AD vs gråhandel hade jag som AD valt att bortse från de direktiven och sett till att min kund slapp bli förnedrad vid köptillfället :)

Edit: Lovar att jag inte ska älta om det här och förstöra tråden, hade gärna ägt ett par Rolex så jag har absolut inget emot klockorna :)

Om man nu ska gå in på hela diskussionen AD vs gråhandel hade jag som AD valt att bortse från de direktiven och sett till att min kund slapp bli förnedrad vid köptillfället :)

Edit: Lovar att jag inte ska älta om det här och förstöra tråden, hade gärna ägt ett par Rolex så jag har absolut inget emot klockorna :)
Blir man förnedrad för att man inte får bezel skydd och ytter sleeve så har man nog större problem än så.

Tillbaka
Topp