• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är väl ingen svår fråga att svara på egentligen?
Väldigt märkligt om det skulle vara så, att ha flera användare på ett forum.
Nej det är inte svårt att svara på. Men jag tror att de som tror att jag är roffe persson inte skulle ge sig om de fick ett nej som svar. Skulle jag svara ja så är det ju som du säger. Varför skulle jag ha två st parallella konton?
Jag låter de som tror mig vara roffe tro det, Det stör mig inte, andra borde tro annat tänker jag.

För mig är det en ickefråga.
Ber om ursäkt för OT. 🙏
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Nej det är inte svårt att svara på. Men jag tror att de som tror att jag är roffe persson inte skulle ge sig om de fick ett nej som svar. Skulle jag svara ja så är det ju som du säger. Varför skulle jag ha två st parallella konton?
Jag låter de som tror mig vara roffe tro det, Det stör mig inte, andra borde tro annat tänker jag.

För mig är det en ickefråga.
Ber om ursäkt för OT. 🙏
Väldigt konstigt att du inte bara kan svara rakt på den frågan.
Meningsuppbyggnaden, de långa inläggen och de duckande svaren påminner väldigt mycket om Roffe Persson som försvann från forumet precis när du startade ditt konto.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Väldigt konstigt att du inte bara kan svara rakt på den frågan.
Meningsuppbyggnaden, de långa inläggen och de duckande svaren påminner väldigt mycket om Roffe Persson som försvann från forumet precis när du startade ditt konto.
Frågan är om inte svamlet om tatueringar och laserbehandlingar här ovan var mer avgörande?

Men för 15 år sedan hade jag garanterat valt en ryggtavla över en stålrolex. Idag skulle jag kanske välja möjligheten att ha hälften av tatueringarna ogjorda över en stålrolex. (Jag gillar inte idén med laser..
Man vet inte vad fäegpivmenten gör/kan göra när de släpps ut i blodet, genom alla organ etc ist förbatt sitta inkappslade/fastlåst i huden.. så lasermärningwt alternativt)

Sorry för en massa OT ang tattoos. 🙏
Njaa.. Det är väl både och, har en del (välgjorda ofta) men från massa olika genres, vilket bara blir plottrigt. Dessutom, när jag tatuerade händer och hals för drygt 15 år sedan så var det OVANLIGT. Då var det inte en del av att fylla 19 att tatuera sig synligt.
Jag känner att det dela är lite pinsamt att bära de här gamla "synderna" pga vad det mest troligt säger andra om mig. Folk är juh som vi vet rätt så insnöade när det gäller åsikter om andra och varför de ser ut som de gör.
Om jag målar mig svart från huvud till fot så ändrar det på mkt och sätter mig återigen i ett "fack" där jag står utanför majoriteten som väljer att göra det som ett mode.
Laser är inte ett alternativ då det inte finns någon forskning på vad som händer när man lasrar bort 2kvm bläck rakt ut i blodomloppet..

Mvh
 

Barricello

Audemars
Källa?
Plockade tre Rolex förra året. Håller inte med
Mathias Nymans västerås. Kan ju givetvis va fel därifrån oxå.. men han är en hyvens kille så jag har gått på den infon. Samt att jag inte fick med dessa pryttlar vid Rolexköp på Nyman Sthlm i Januari 2020 heller.
Men olika AD + olika säöljare kan säker göra fel eller undantag eller som dom vill.
Men får ni dessa så håll till godo 🥳👍
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Mathias Nymans västerås. Kan ju givetvis va fel därifrån oxå.. men han är en hyvens kille så jag har gått på den infon. Samt att jag inte fick med dessa pryttlar vid Rolexköp på Nyman Sthlm i Januari 2020 heller.
Men olika AD + olika säöljare kan säker göra fel eller undantag eller som dom vill.
Men får ni dessa så håll till godo 🥳👍
Ah. Bryr mig egentligen inte så värst mycket. Skulle inte ha något emot att bara plocka klockan + cert och dra av ett par tusen vid köp 💰
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
AD i Sverige tvingade att bundla med två andra valfria klockor för att få köpa loss en BLRO. Tror inte jag läst nått med så uppenbar ”bundling” i SE förr.


Oskönt beteende. Jag hade kontrat med, "- Visst, jag tar en Daytona och en Sub också om du kan plocka fram dem direkt."
 

KenKun

Patek
2-Faktor
AD i Sverige tvingade att bundla med två andra valfria klockor för att få köpa loss en BLRO. Tror inte jag läst nått med så uppenbar ”bundling” i SE förr.

Gissar på Nymans / Krons. Har för mig att jag har läst om något liknande fall gällande Krons
 

Olpes

Cartier
Presenterar mig i tråden efter dagens FedEx leverans. 14060m random serial med ’engraved rehaut’. Även en omegadyrkare förtjänar väl en Rolex iaf :angel:

Slänger även med en fråga:
Finns det någon tabell eller liknande för att matcha länklåsets kod med årtal? Eller ev. om någon kan datera ’rs10’.
9A327EF4-97AB-4724-B737-E358F000D141.jpeg
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Presenterar mig i tråden efter dagens FedEx leverans. 14060m random serial med ’engraved rehaut’. Även en omegadyrkare förtjänar väl en Rolex iaf :angel:

Slänger även med en fråga:
Finns det någon tabell eller liknande för att matcha länklåsets kod med årtal? Eller ev. om någon kan datera ’rs10’.
9A327EF4-97AB-4724-B737-E358F000D141.jpeg
Grattis och välkommen!
Screenshot_20210104-140307_Chrome.jpg

 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
inte dem i det här fallet sägs det.
Det är dock vanligt förekommande och inte ett dug konstigt alls.
Det där sista får du gärna utveckla.
Enda gången jag kan se någon gå med på det är om planen hela tiden varit att sälja klockan vidare omgående.

Kan inte komma på en enda annan bransch där man tvingar kunder att köpa saker de inte har beställt.

"Hej Torsten! Du är här för att hämta ut din nya fina BMW va?"
"Ja, precis!"
"Du, det är så här va. Det är ett jäkla tryck på att få köpa just den här modellen så vi måste tyvärr be dig att köpa 2 st KIA också om det ska bli någon affär."
 

Oktogon

Panerai
Det där sista får du gärna utveckla.
Enda gången jag kan se någon gå med på det är om planen hela tiden varit att sälja klockan vidare omgående.

Kan inte komma på en enda annan bransch där man tvingar kunder att köpa saker de inte har beställt.

"Hej Torsten! Du är här för att hämta ut din nya fina BMW va?"
"Ja, precis!"
"Du, det är så här va. Det är ett jäkla tryck på att få köpa just den här modellen så vi måste tyvärr be dig att köpa 2 st KIA också om det ska bli någon affär."
Hermes tex. Rolex är inte ensamma om detta.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Det där sista får du gärna utveckla.
Enda gången jag kan se någon gå med på det är om planen hela tiden varit att sälja klockan vidare omgående.

Kan inte komma på en enda annan bransch där man tvingar kunder att köpa saker de inte har beställt.

"Hej Torsten! Du är här för att hämta ut din nya fina BMW va?"
"Ja, precis!"
"Du, det är så här va. Det är ett jäkla tryck på att få köpa just den här modellen så vi måste tyvärr be dig att köpa 2 st KIA också om det ska bli någon affär."

Tillgången är låg på klockorna som är högst efterfrågade. Butiken måste ändå sälja av klockorna som inte är lika högt efterfrågade för att överleva. Av flera anledningar blir stålsport lite av karameller och används helt sonika för att få sälja av andra märken och bibehålla vinsten för att överleva.

Lägg till minskade kvoter av karameller.

Liknelsen med bilhandlare är att där skickar inte tillverkarna på dig bilar som du inte beställt så som Rolex besvisligen gör.



På ett sätt tycker jag det här är bra, det blir tydliga spelregler och tydligt vad som krävs för att få det man vill ha om man har dragningen till sportstål.

Det finns en felaktig bild uppmålad att det bara är att sätta upp sig på lista och vänta, men det är sjävklart att det finns en annan lista och att man tilldelar trogna klienter före någon lista.
 
Senast ändrad:

Dt250

Rolex
Paneristi
Tillgången är låg på klockorna som är högst efterfrågade. Butiken måste ändå sälja av klockorna som inte är lika högt efterfrågade för att överleva. Av flera anledningar blir stålsport lite av karameller och används helt sonika för att få sälja av andra märken och bibehålla vinsten för att överleva.

Lägg till minskade kvoter av karameller.

Liknelsen med bilhandlare är att där skickar inte tillverkarna på dig bilar som du inte beställt så som Rolex besvisligen gör.



På ett sätt tycker jag det här är bra, det blir tydliga spelregler och tydligt vad som krävs för att få det man vill ha om man har dragningen till sportstål.

Det finns en felaktig bild uppmålad att det bara är att sätta upp sig på lista och vänta, men det är sjävklart att det finns en annan lista och att man tilldelar trogna klienter före någon lista.
Hur kan det bli tydliga spelregler om man tar den klocka som ligger längst ner i lådan och bundlar den med en sportstål, är väl inte samma klocka jämt som kommer med ? Är väl ytterst oklart vad som krävs vid varje enskilt fall. Nymans ur har ett RR på nästan 80 miljoner så kämpar för överlevnad, nja. Rob E går också bra.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tillgången är låg på klockorna som är högst efterfrågade. Butiken måste ändå sälja av klockorna som inte är lika högt efterfrågade för att överleva. Av flera anledningar blir stålsport lite av karameller och används helt sonika för att få sälja av andra märken och bibehålla vinsten för att överleva.

Lägg till minskade kvoter av karameller.

Liknelsen med bilhandlare är att där skickar inte tillverkarna på dig bilar som du inte beställt så som Rolex besvisligen gör.



På ett sätt tycker jag det här är bra, det blir tydliga spelregler och tydligt vad som krävs för att få det man vill ha om man har dragningen till sportstål.

Det finns en felaktig bild uppmålad att det bara är att sätta upp sig på lista och vänta, men det är sjävklart att det finns en annan lista och att man tilldelar trogna klienter före någon lista.

Ja, Nymans och Krons ligger verkligen på marginalen för att öveleva. Stackare ;) Tittade lite snabbt på övriga Rolex-handlare i Sverige och jag tror inte att någon är i ett sådant ekonomiskt trångmål att de behövde avboka nyårshummern.

Att försöka normalisera de här bisarra uppläggen gör det snarare ännu mer bisarrt, inte mindre :)

Skärmavbild 2021-01-04 kl. 15.42.27.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, Nymans och Krons ligger verkligen på marginalen för att öveleva. Stackare ;) Tittade lite snabbt på övriga Rolex-handlare i Sverige och jag tror inte att någon är i ett sådant ekonomiskt trångmål att de behövde avboka nyårshummern.

Att försöka normalisera de här bisarra uppläggen gör det snarare ännu mer bisarrt, inte mindre :)

Skärmavbild 2021-01-04 kl. 15.42.27.png
Så din lösning är att de rear ut de oönskade klockorna och blir av med sin AD-status?
 
  • Like
Reactions: SWC

Linus

Cartier
Det här fenomenet är som sagt inte nytt och kommer inte att sluta. Bara att tugga i sig, oavsett vad man tycker om det.
Jag blev faktiskt positivt överraskad av att det endast krävdes nån Tag-klocka för att få med sig Pepsin!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hermes tex. Rolex är inte ensamma om detta.
Nu måste vi nog backa lite här. I det aktuella fallet var det inte Rolex som krävde att kunden skulle köpa flera klockor (från andra tillverkare), det var AD.

Att Hermès har en del exklusiva modeller som det är kö på känner jag till men du menar att när väskan ska hämtas ut så kräver personalen i deras egna butiker att kunden köper något mer annars blir det ingen affär?
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Dags att dyka ner i juridiken, en teaser.

Kopplingsförbehåll​

Ett exempel på kopplingsförbehåll är om en köpare, för att få köpa en produkt, tvingas köpa även en annan produkt eller tjänst som han annars inte skulle vilja ha. Finns det ett naturligt samband mellan tilläggsprodukten och huvudprodukten kan kopplingen vara tillåten. I allmänhet accepteras bara kopplingar som är motiverade av starka tekniska eller kvalitetsmässiga skäl.
 

Oktogon

Panerai
Nu måste vi nog backa lite här. I det aktuella fallet var det inte Rolex som krävde att kunden skulle köpa flera klockor (från andra tillverkare), det var AD.

Att Hermès har en del exklusiva modeller som det är kö på känner jag till men du menar att när väskan ska hämtas ut så kräver personalen i deras egna butiker att kunden köper något mer annars blir det ingen affär?
Nu blir det lite OT men svarar ändå. Mycket väl medveten om att det inte är Rolex som varumärke som krävt detta utan AD. På samma sätt går ju inte Hermes (eller handfull andra lyxvarumärken med efterfrågade produkter) ut och säger att man måste köpa X för att få Y. Men testa att gå till en återförsäljare och fråga om att stå i "kö" på en Birkin tex, är nog svårare än en stålrolex. I slutändan blir det ju dem som har bra relation, i.e. köper andra grejer än just det som är väldigt efterfrågat, som får köpa Birkinväskan (eller Rolex GMT). För ytterligare tydlighet tycker jag Hooks förklaring om din bristfälliga liknelse vid bilhandlare är bra.

Med det sagt tycker jag det är skevt att kunden får den här infon väl i butiken och inte på förhand.. men resultatet är ju fortf detsamma.
 
Topp