• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Haha, du ser. Man lär sig något nytt varje dag! Roligt, njut av din DJ nu :D
De ska nog inte vara några problem!
B12D9A22-5D39-4CED-822C-AB40C23A7C75.jpeg

F1A1491F-E294-49DA-B960-EB38B7514829.jpeg
Går det flytta länken till de små hålen bredvid här då?
Är bandstiftet fjäderbelastat? Tänkte att det inte var mycket för det att fästa i..
Ja de 3 hålen är till för mikrojustering, bandstiftet är fjäderbelastat. Hålen där länken sitter fast i spännet med bandstiftet i just nu är lika djupa som hålen till höger och vänster om de.

74 papp för en sönderpolerad expii??? Är jorden platt eller vad fan händer?
För dem som vill lära sig lite vad man kan kolla efter när man granskar skick (polering):

EDIT om inte bilderna talar sitt tydliga språk så titta extra noga på kronskyddets form. :)

Ytterligare edit, nu borde det va rätt bild med?

Screenshot_20210121-080543_Chrome.jpg

Senast ändrad:
För dem som vill lära sig lite vad man kan kolla efter när man granskar skick (polering):

Om din tanke var att lägga upp två bilder på ett sämre respektive ett bättre ex av 16570, så blir jämförelsen knasig när du lägger upp en bild på en klocka med lugghål och en bild på en utan.

Klockorna ovan delar i grunden samma boett men det finns relativt stora variationer redan från fabrik vad beträffar kronskydd, bevels osv.

För att jämföra en opolerad boett med en polerad är det bäst om klockorna är från samma serie. Alla detaljer som påverkas vid polering skiljer sig nämligen redan från fabrik beroende på vilken serie klockan tillhör.

Om din tanke var att lägga upp två bilder på ett sämre respektive ett bättre ex av 16570, så blir jämförelsen knasig när du lägger upp en bild på en klocka med lugghål och en bild på en utan.

Klockorna ovan delar i grunden samma boett men det finns relativt stora variationer redan från fabrik vad beträffar kronskydd, bevels osv.

För att jämföra en opolerad boett med en polerad är det bäst om klockorna är från samma serie. Alla detaljer som påverkas vid polering skiljer sig nämligen redan från fabrik beroende på vilken serie klockan tillhör.
Nu borde det vara rätt bild? Det är en NOS från 2002. 2002/2003 verkar ha varit brytpunkt för lug holes eller? Den första bilden var från NOS från 2003.

• Like
Reactions: S.N
Postar här också då jag gärna hade velat lösa detta ASAP.
Efter en liten olycka så behöver jag köpa en ny clasp till låset på min 216570, finns sånt i lager hos en AD? Och vad hade det kostat att byta?
3439208C-C51E-47D0-BF9B-A4C989419A72.jpeg

Tråkigt, men part of the game. Hur gick det till om man får fråga?
Jag la ifrån mig min klocka en snabbis på golvet på gymmet, som många gånger förr, men den här gången fipplade jag till det och råkade trampa snabbt på länken.
😖
Det enda som gick sönder var claspen till låset, som tur var!
Är detta något en AD (Bergströms i GBG) har i lager och vad hade det i så fall kostat?
96C8F0A4-84FF-4785-B266-8AB24515563C.jpeg

Tillbaka
Topp