• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En fråga gänget. Kan man se om en klocka är polerad? Alltså om den har några år på nacken och är köpt från privatperson

En fråga gänget. Kan man se om en klocka är polerad? Alltså om den har några år på nacken och är köpt från privatperson

Någon som kan förklara varför jubilee anses passa den högra men ej på den vänstra förutom att originalen kom med oyster/jubilee vs enbart oyster? Är väl inget som är ”mer” polerat på gmt om man tar bort länken eller?
B0E398BC-54F0-4206-8F0C-79FFF2B01B47.jpeg
Vild gissning!

Kan det inte ha att göra med att oyster-länken anses vara mer sportig och därav passa Submarinern bättre medan Jubilee är elegant och anses vara mer passande på en GMT i takt med att dess ”status” som en symbolklocka för rikedom och framgång allt mer växte fram....

Tror nämligen det handlar mer om det bakomliggande ursprunget/historian än vad som rent estetiskt ser bra/dåligt ut.

Senast ändrad:
Om ni inte har läst om det tidigare, så pågår ett intressant rättsfall i Chicago där en butikssäljare stämmer sin förra arbetsgivare (Rolex AD) för att bla flippa populära Rolexmodeller till utlandet, framförallt Kina.

Via länken kan man läsa inlagan till rätten, och även om den är omfattande och i de flesta delar avser självaste brottsliga handlingarna, så ger den en bra inblick i Rolex business practices!

Hej,
Funderar på att investera i en 36mm datejust, men funderar på om den blir för liten på en 19,5cm handled. Har testat på, tycker den ser bra ut, men känns liten mot tex min carrera på 39mm. Kommer jag vänja mig eller ångra mig?

Hej,
Funderar på att investera i en 36mm datejust, men funderar på om den blir för liten på en 19,5cm handled. Har testat på, tycker den ser bra ut, men känns liten mot tex min carrera på 39mm. Kommer jag vänja mig eller ångra mig?
Kommer kännas större allteftersom du enbart bär den. Med det sagt är du byggd stort så kan en 41mm (som i själva verket är runt 39,5) passa dig bra? Testa testa testa

Hej,
Jag har samma storlek på handled, är lång och ganska kraftigt byggd. Tycker fortfarande 36mm är riktigt jävla bra. Proportionerna är så mycket bättre än de större OP41 / Explorer 1 39mm. Sålde min 39mm Explorer för jag tyckte den kändes för stor. De bär större en 6-siffrig submariner pga tavlan är har mycket större area när det inte finns någon vridning.
För att sammanfatta, va inte orolig för 36mm men välj det du gillar bäst.

Hej,
Förlåt, men hur tror du att folk här ska veta om du kommer ångra dig?

Hej,
Datejust 36mm är otroligt skön och mångsidig. Jag tror inte du kommer tycka den är för liten om du köper en av de nyare modellerna med solid länk. Den har en skön tyngd och uppfattas inte som liten. Bär du den sen lite löst också kommer du tycka den är riktigt nice.

Hej,
Velade också mellan 41 elr 36mm! Efter att ha testat båda blev det en 36:a. Tycker den sitter mycket bättre på handleden, ser mer elegant och stilig ut.

Tillbaka
Topp