• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sa du menar att alla AD saljer alla heta modeller till Grais/Bundlar med iskalla varor/Enbart saljer till valar.
Det har jag svart att tro. darmed inte sagt att inte den stora majoriteten gor precis ovanstaende.
I princip alla. Det finnas säkert enstaka undantag men då beror det nog mer på personkontakter än något annat.

Ingen handlare är omedveten om marknadsvärdet på det de säljer. Klart man inte ger bort marginaler såvida man inte måste.

I princip alla. Det kan finnas enstaka undantag men då är det nog mer på personkontakter där man släpper klockor till vänner eller storkunder som i förlängningen betalar samma eller större marginal.

Ingen handlare är omedveten om marknadsvärdet på det de säljer. Klart man inte ger bort marginaler såvida man inte måste.
Da ar jag med pa hur du tanker. Och haller i stort sett med dig.
Efterfragan pa dessa heta modeller ar sa stor att man kan salja allt man far till sina valar (och kanske en eller tva till nagon person man tycker verkar sympatisk eller man ser sig gora mer affarer/vinst pa i framtiden)

En naringsidkare som inte maximerar sin vinst ar ingen bra affarsman,och blir ofta inte kvar speciellt lange.

Efterfragan pa dessa heta modeller ar sa stor att man kan salja allt man far till sina valar (och kanske en eller tva till nagon person man tycker verkar sympatisk)

En naringsidkare som inte maximerar sin vinst ar ingen bra affarsman,och blir ofta inte kvar speciellt lange.
Valarna är i princip alltid gråhandlare. Win-win för både AD och gråis. Håller man sig där så är risken att åka dit minimal. Då krävs det i princip whistleblowers som i artikeln ovan.

Valarna är i princip alltid gråhandlare. Win-win för både AD och gråis.
Inte alltid,men sakert ofta. Finns manga privatpersoner som handlar for langt over 1MKR/ar hos de svenska AF.
Men vad de sedan gor med det de koper vet varken du eller jag. En hel del lessnas det sakert pa och blir salt pa begmarknaden till dagspris. Annat hamnar i byraladan.

Inte alltid,men sakert ofta. Finns manga privatpersoner som handlar for langt over 1MKR/ar hos de svenska AF.
Men vad de sedan gor med det de koper vet varken du eller jag. En hel del lessnas det sakert pa och blir salt pa begmarknaden till dagspris. Annat hamnar i byraladan.
Väldigt, väldigt få ”heta” klockor lämnar butiken via entredörren. Men visst; köper du en gulddaytona till i princip list så kanske säljaren kan råka hitta något annat nere på lagret. AD har inga problem alls att hitta gråhandlare som är villig att bundla hett med kallt och på så vis maximera sin försäljning.

Jävligt tragiskt hursomhelst för oss som vill köpa och inte flippa. Har själv köpt en 116500 för dyra pengar eftersom man inte hade något annat val. Hade en jäkla tur att fiska upp en Batman för under retail precis innan de stack i pris. Väntar nu på en 116610LV men inser att man troligen åker på att köpa över list där också. Tur att börsen går bra, så avkastningen där får sponsra mellanskillnaden. Då känns det i alla fall mindre jäkligt att köpa över list.

När man läser ovanstående (som så klart inte är någon nyhet) känns det för egen del skönt att attraktionen för Rolex moderna utbud är lika med noll. Tycker denna praxis är lika svinig för det förstås och känner för de klockintresserade forumiter vars drömklocka återfinns bland det 6-siffriga sportstålet.
/J

Senast ändrad:
Jävligt tragiskt hursomhelst för oss som vill köpa och inte flippa. Har själv köpt en 116500 för dyra pengar eftersom man inte hade något annat val. Hade en jäkla tur att fiska upp en Batman för under retail precis innan de stack i pris. Väntar nu på en 116610LV men inser att man troligen åker på att köpa över list där också. Tur att börsen går bra, så avkastningen där får sponsra mellanskillnaden. Då känns det i alla fall mindre jäkligt att köpa över list.
Varfor ar det tragiskt att DU inte far kopa nagot till underpris? Inget annat val? Du kunde val ha avstatt om du tyckte det var for dyrt?
Betalar du marknadspris kan du bada i alla roliga modeller fran alla tillverkare. (Jaja..det finns sakert en och annan limiterad modell som inte gar att fa tag pa hur mycket du an vill ge)

Väldigt, väldigt få ”heta” klockor lämnar butiken via entredörren. Men visst; köper du en gulddaytona till i princip list så kanske säljaren kan råka hitta något annat nere på lagret. AD har inga problem alls att hitta gråhandlare som är villig att bundla hett med kallt och på så vis maximera sin försäljning.
Ungefar sa. Vi tycker nog inte alls sa olika du och jag i den har fragan.
Daremot fick jag tvarnej pa min fraga om en bundle SS och RG Daytona.... ;)

Ungefar sa. Vi tycker nog inte alls sa olika du och jag i den har fragan.
Daremot fick jag tvarnej pa min fraga om en bundle SS och RG Daytona.... ;)
Det var nog enklare att bundla den med lite damklockor i tvåton till någon de känner väl. Att sälja en RG Daytona klarar de av själva när det ändå inte finns några i stål att tillgå.

Summa summarum, det jämnar ut sig 😬

Borde banna utbud/efterfraga/hur far man tag i en stalis discussions, har aldrig fattat problemet, man koper det man vill ha till radande marknadspris, svarare ar det ej. Sager morrn, morrn fran Asien istallet och onskar traden en finfin Tisdag, har har vi arets forsta, men ej sista Typhoon pa g...
F34478A0-79F7-47AE-BC45-6420C5EB9AE3.jpeg

Om det är så att ADs i stor skala säljer heta modeller tillgråhandlare (bundlat med hyllvärmare) är det märkligt att inte tillverkarna agerar mot det. Rolex, Patek etc. har selektiva distributionssystem där (iaf inom EU) en hudvudprincip är att man som tillverkare/leverantör får förhindra försäljning till icke-auktoriserade återförsäljare. Man får inte förhindra korsförsäljning inom sitt auktoriserade nätverk, inte hindra försäljning till genuina slutkunder, inte bestämma vilket pris ÅF får ta, men att förhindra försäljning till icke-auktoriserade ÅF är alltså ok.

Det kan förstås försvåras genom bulvanupplägg och likn., men man kan ju iaf försöka. Jobbar själv i en bransch med selektiva system och vi jobbar stenhårt på att förhindra att våra produkter dyker upp i nyskick hos icke-auktoriserade ÅF (alltså gråhandlare). Man kan f ö förlora sin auktorisation...

Efterfragan pa dessa heta modeller ar sa stor att man kan salja allt man far till sina valar (och kanske en eller tva till nagon person man tycker verkar sympatisk eller man ser sig gora mer affarer/vinst pa i framtiden)

Valarna är i princip alltid gråhandlare. Win-win för både AD och gråis. Håller man sig där så är risken att åka dit minimal. Då krävs det i princip whistleblowers som i artikeln ovan.
Är det ens möjligt att göra så rent skatterättsligt, det måste ju bokföras på rätt sätt men det kanske inte spelar något roll vad prislappen är på en pepsi, så länge den faktiskt bokförs när den säljs?

När man läser ovanstående (som så klart inte är någon nyhet) känns för egen del skönt att attraktionen för Rolex moderna utbud är lika med noll. Tycker denna praxis är lika svinig för det förstås och känner för de klockintresserade forumiter vars drömklocka återfinns bland det 6-siffriga sportstålet.
/J

Frågan är hur länge det ens går att få de andra modellerna. Bara kolla på vad Rolex gör med OP nu. De lär säkert dra in någon av de nya färgerna för att skapa en megahype. Fortsätter det såhär är det bara dammodellerna som blir enkla om något år.

Är det ens möjligt att göra så rent skatterättsligt, det måste ju bokföras på rätt sätt men det kanske inte spelar något roll vad prislappen är på en pepsi, så länge den faktiskt bokförs när den säljs?
Prislappen är list. De säljer bara ett gäng, vanligtvis rabatterade och osäljbara, klockor till ordinarie pris för att sälja en het klocka. Inga konstigheter. ADs inventory är betydligt bredare än heta sportmodeller.

Stått i kö på en ganska sval Rolex-modell i ett halvår men fick för någon vecka sedan beskedet att den stora svenska AD:n inte skulle kunna leverera den under 2021.
Finns på C24 för 5-10% över list men min förhoppning var att skapa den så eftertraktade "relationen" med AD men det sket sig alltså.

Jaja, kanske bättre att lägga pengarna på annat än klockor istället för att vara bitter över att branschen tvingar sina kunder att köpa från gråhandlarna.

Tillbaka
Topp