• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Men halv guld är ju fina också tycker jag men kan det inte även vara att Stålis är ”billigare” att köpa till ”listpris” vilket tilltalar fler kunder?
Det finns många som tycker att halvguldare är fina, men den breda massan föredrar ändå stål vilket andrahandsmarknaden också speglar.
Visserligen är stål billigare enligt listpris men konstigt vore det ju annars när man jämför mot en ädelmetall.

För att tvåtonsmodeller generellt oavsett märke är svalare än modeller i helstål på marknaden, det är inte konstigare än så.
I fallet du nämner med DJn är ju den wimbledon-varianten en ren tvåtonsklocka medan "vitguld/oystersteel" bara har vitt guld på den räfflade bezelen, i övrigt ör det ju en stålklocka.
Okej jag förstår. Kan man då alltså säga att stål klockor är en bättre investering än halvguld?

Strunta i att försöka ”investera” utan köp det du gillar.
Inte rå investera kanske men om jag nångång skulle vilja sälja ser jag helst åtminstone att man går plus minus noll än förlust Hahah. Men jaa du har rätt, man ska såklart köpa det man gillar i första hand.
Många av er här på ks verkar vara väldigt kunniga, så jag vill såklart lära mig

Okej jag förstår. Kan man då alltså säga att stål klockor är en bättre investering än halvguld?
Hur definierar du ens en bra/dålig investering?

Vill du investera och tjäna pengar skulle inte jag kolla på klockor. Självklart är vetskapen att en klocka håller någorlunda i värde trevligt, men om det är en avgörande faktor kanske man ska tänka en gång extra ifall man ens ska köpa en dyrare klocka?

Mycket snack om pengar hit och dit. Kan vi inte snacka klockor istället :) Speciellt om du faktiskt vill lära dig mer

@Diskaren
Vi försöker igen då...med gips o painkiller vin 🍷
E2037DD9-B48C-448E-A732-39A4A5C00924.jpeg

Hur definierar du ens en bra/dålig investering?

Vill du investera och tjäna pengar skulle inte jag kolla på klockor. Självklart är vetskapen att en klocka håller någorlunda i värde trevligt, men om det är en avgörande faktor kanske man ska tänka en gång extra ifall man ens ska köpa en dyrare klocka?

Mycket snack om pengar hit och dit. Kan vi inte snacka klockor istället :) Speciellt om du faktiskt vill lära dig mer
Som sagt jag undrar bara. Det är inte så att jag ska hoppa av livet och satsa på klockor. Klockor är inte viktigt i livet. Anledningen att jag frågor, det är liksom bara intressekoll, för att lära mig mer. Så det är inget specifikt. Klockor är inget jag vill göra pengar på.

Jag tänkte att folk är säkert trevliga här och vill dela med sig av sin kunskap

Som sagt jag undrar bara. Det är inte så att jag ska hoppa av livet och satsa på klockor. Klockor är inte viktigt i livet. Anledningen att jag frågor, det är liksom bara intressekoll, för att lära mig mer. Så det är inget specifikt. Klockor är inget jag vill göra pengar på.

Jag tänkte att folk är säkert trevliga här och vill dela med sig av sin kunskap
Men detta är ett klockforum där vi vill snacka klockor. Dessutom blir det tjatigt för detta ämne har tagits upp sjuttioelva gånger tidigare här i tråden och på forumet. Finns extremt mycket kött på ämnet så sök runt i forumet, på rolex forums och på YouTube innan.

Men detta är ett klockforum där vi vill snacka klockor. Dessutom blir det tjatigt för detta ämne har tagits upp sjuttioelva gånger tidigare här i tråden och på forumet. Finns extremt mycket kött på ämnet så sök runt i forumet, på rolex forums och på YouTube innan.
Okej men jag snackar fortfarande klockor, inte så att jag snackar bilar? Och om du tycker det är så extremt jobbigt och irriterande, då behöver du inte kommentera något. Jag antog att folk var sköna här och vill dela med sig, men nu vet jag, de chill.

Senast ändrad:
Ordet "investera" borde ju vara blockat utanför lifestyle :D

Ordet "investera" borde ju vara blockat utanför lifestyle :D
Man kan absolut investera i klockor. Då bör det dock vara på en helt annan nivå än det vi sysslar med. Köper man en Patek 2499 eller liknande så har man säkerligen någon typ av finansiell plan för det.

De som köper sportrollar för en potentiell profit spekulerar möjligtvis. Jag skulle inte kalla det att investera. :)

• Like
Reactions: K97
Man kan absolut investera i klockor. Då bör det dock vara på en helt annan nivå än det vi sysslar med. Köper man en Patek 2499 eller liknande så har man säkerligen någon typ av finansiell plan för det.

De som köper sportrollar för en potentiell profit spekulerar möjligtvis. Jag skulle inte kalla det att investera. :)
Jag säger inte att man inte kan.

• Like
Reactions: Per
Det korta svaret är ja.

Det lite längre svaret är att klockor är en typ av tillgångslag som inte genererar löpande avkastning, det finns inget värdeskapande i att äga en klocka. Jag tror några svar du fått har baserats på den filosofin. Klockor är därför att betrakta som ett rent spekulativt tillgångslag, ”investeringen” skulle göras utifrån en tilltro att någon längre fram kommer vara beredd att köpa din klocka för mer pengar än vad du gav. Eftersom det totala antalet potentiella köpare av Rolex idag är mer intresserade av en stålklocka än en två-ton, är sannolikheten högre att en stålklocka kommer stiga mer i värde och på så sätt generera avkastning på din ”investering.

Edit: men som vanligt när det gäller spekulativa investeringar, handlar allt om priset du betalar när du köper.

• Like
Reactions: K97
Det korta svaret är ja.

Det lite längre svaret är att klockor är en typ av tillgångslag som inte genererar löpande avkastning, det finns inget värdeskapande i att äga en klocka. Jag tror några svar du fått har baserats på den filosofin. Klockor är därför att betrakta som ett rent spekulativt tillgångslag, ”investeringen” skulle göras utifrån en tilltro att någon längre fram kommer vara beredd att köpa din klocka för mer pengar än vad du gav. Eftersom det totala antalet potentiella köpare av Rolex idag är mer intresserade av en stålklocka än en två-ton, är sannolikheten högre att en stålklocka kommer stiga mer i värde och på så sätt generera avkastning på din ”investering.

Edit: men som vanligt när det gäller spekulativa investeringar, handlar allt om priset du betalar när du köper.
Jag förstår, då hänger jag med. Tack för ditt utförliga svar, det uppskattas!🙂

Worn and wound spekulerar i olika nya rolex modeller för släpp i år just nu.

jag har ingen koll, men Basel är väl inställt och rolex är väl inte ens med där längre. Samt rolex släppte väl rätt nyss flera nya modeller (power rangers).
Nån som vet eller hört om det kommer komma fler rolex släpp nu på vårkanten?

jag har ingen koll, men Basel är väl inställt och rolex är väl inte ens med där längre. Samt rolex släppte väl rätt nyss flera nya modeller (power rangers).
Rolex släpper ju nytt varje år?

Vad för nya Rolex modeller går det rykte om?

Ok, jo......🙄

men de har ju rätt nyligen släppt nytt. Där är inga mässor på G direkt. Eller är det nått på G nu snart med tanke på att WaW släppt två artiklar om det?
Digital mässa

Tillbaka
Topp