På grund av prisinformationslagen - givet inte applicerbar hos dig på andra sidan pölen men här i hemma i gamla Svedala så
Förutsatt att AD kommunicerar/kommer överens med kunden om varans pris på något sätt - till exempel genom prismärkning i monter, vid uppsättning på lista eller vid samtalet/mailet att ens dag är kommen - bryter de mot lagen när kunden sen dyker upp för att betala och hämta ut varan och priset plötsligt är ett annat (t ex kommunicerat pris plus 3 tag heuers...). Skulle en sådan situation uppstå kommer AD:n endast få "rätt" om det överenskomna priset skulle anses vara uppenbart felaktigt. Ett listpris/ordinarie pris för en vara kan inte anses vara "uppenbart felaktigt". Det är bara att rota igenom gamla ARN-fall för att få en klar bild av praxis gällande prisinformationslagen. De gånger dessa ärenden går butikens väg rör det sig ofta om uppenbart felskrivna pris vid rea. Vad är problemet då? Praxis har mig veterligen inte prövats gällande just rådande businesspractice hos Rolex AD:s.
Är rätt övertygad OM detta tas till myndigheterna - ex via Konsumentverket eller ARN om en kund känner sig snuvad för att man inte ville ha tre tag heuers och en Rolex utan endast en Rolex till det pris som kommunicerats - kommer tillvägagångssättet falla som ett korthus åtminstone i Sverige.
Inser att jag låter som en moraltant men diskussionen om "ad:s rätt att ta ut marknadspris" är rätt trött. Visst får de det men priset ska kommuniceras i enlighet med lagen vilket inte alltid är fallet. Det är exakt därför de som satte sig på listan för PS5 och fick sin konsol lämnade mediamarkt med 5990 kr mindre i plånboken. Inte med 5990 kr mindre i plånboken, två nya stavmixrar, en tvättmaskin och 12 tjock-TV:s från 2005.. oaktat vad rådande "marknadspris" är på PS5.
/J