Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken låda är korrekt vid nyköp? Båda exemplaren är BNIB
1.![]()
2![]()
Då har du 48 timmar från att den är fullt uppvriden. När du går omkring och härjar en vanlig dag så borde den vara fullt uppvriden. Du behöver sitta ganska stilla för att den inte ska bli det från min erfarenhet. Vissa klockor går snabbare eller långsammare att vrida upp dock. Min Rolex GMT får jag röra en hel del på för att den ska ticka igång, men mina Seiko drar iväg bara jag lyfter på dem.
En följdfråga på den: Hur många drag på kronan krävs normalt för fullt uppdrag? 30? Är särskilt intresserad av vad som gäller för ett 3035-verk.
Denna finns för Submariner http://www.fratellowatches.com/rolex-submariner-history/Efterlyser en sida likt denna: www.gmtmasterhistory.com/. Det vill säga en samlingssida fast med alla Rolex-modeller och som visar skillnader i ref. m.m. genom tiderna. Finns det?
Tackar, denna ska läsas igenom! Var egentligen ute efter en liten wiki med alla modeller Rolex tillverkat men då finns det alltså ingen sån?Denna finns för Submariner http://www.fratellowatches.com/rolex-submariner-history/
Inte vad jag vet. Du får gärna dela med dig om du hittarTackar, denna ska läsas igenom! Var egentligen ute efter en liten wiki med alla modeller Rolex tillverkat men då finns det alltså ingen sån?
Nummer 2. Men det är väldigt vanligt att folk får större boxen, antar att det beror på slarv i butik.Vilken låda är korrekt vid nyköp? Båda exemplaren är BNIB
1.![]()
2![]()
Det är skillnad.Jag har en fundering.. Har haft en del Rolex, bland annat den nyaste keramiska 116610 och 116710. Nu har jag införskaffat en 14060 no date som jag var lite sugen på att testa.. Jag tycker inte att den vrids upp lika "silkeslent" som de övriga jag haft, trots att den är nyservad. Ni som testat lite olika Rolex, hur lent ska dessa dras upp? Antar att det är olika verk i de keramiska gentemot min 14060 förstås...
Länkar så fort jag hittat något!Inte vad jag vet. Du får gärna dela med dig om du hittar
Finns en för OQ också http://www.oysterquartz.net
Väldigt fin samling!Passar på att bjuda på lite lördagsgodis dagen till ära!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Länken är tyvärr riktigt kass, vilket är synd då jag gillar formen mycket mer än SubC. Förstår inte heller varför den inte fick SEL.Frågan kanske har varit uppe förut men varför uppdaterades aldrig länken på 14060? Som jag förstått det fick den aldrig SEL?
Saxat från Rolex.com:När började Rolex tillverka DD och andra modeller i platinum?
Saxat från Rolex.com:
"In 1956, the Oyster Perpetual Day-Date made its debut. Available only in 18 ct gold or platinum, it was the first wristwatch to display the date and day of the week spelt out in full in a window on the dial. With the President bracelet, originally created specially for it, the Day-Date continues to be the watch par excellence of influential people."
Tänk på att länken är riktigt kass. Kan du leva med det så är det en grymt snygg modell. Senare modeller av 14060M (2008 ca och framåt) har graverad rehaut (Rolex Rolex Rolex i ringen) samt 4 rader på tavlan. De äldre har 2 rader vilket en del föredrar. Lycka till!Jag har börjat snegla lite på en 14060M. Någon som kan säga om den nedan verkar vara bra i skick och rimligt pris eller ser den sönderpolerad ut? Något annat jag bör tänka på när jag letar efter en begagnad 14060M?Ska man sikta på de senast tillverkade årsmodellerna och någon speciell version? Vad är ett bra pris? /Lucas
https://www.chrono24.se/rolex/subma...o=&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
Tack för svar. Jag har läst att länken kan bli kass på denna modell. Gäller det bara dom som är hårt polerade eller alla? Går det att göra något åt det, typ lämna in och få länken fixad? Eller få tag på ny orginallänk? Synd, för modellen är sjukt snygg! Föredrar denna framför efterträdaren. Men elegant och lite nättare..Tänk på att länken är riktigt kass. Kan du leva med det så är det en grymt snygg modell. Senare modeller av 14060M (2008 ca och framåt) har graverad rehaut (Rolex Rolex Rolex i ringen) samt 4 rader på tavlan. De äldre har 2 rader vilket en del föredrar. Lycka till!
Den saknar solida ändlänkar vilket tyvärr inte går att fixa. Så länken kommer vara "kass" oavsett hur bra skick det är på klockan. 16610 (datum) har däremot solida ändlänkar om du köper en lite nyare. Tycker också om den gamla formen bättre och som sagt kan du leva med lite rassel så är en 14060m riktigt fin alternativt. Funkar även bra om du gillar att köra på Nato/andra band då den har lugholes och man kan göra bytet enkelt hemma.Tack för svar. Jag har läst att länken kan bli kass på denna modell. Gäller det bara dom som är hårt polerade eller alla? Går det att göra något åt det, typ lämna in och få länken fixad? Eller få tag på ny orginallänk? Synd, för modellen är sjukt snygg! Föredrar denna framför efterträdaren. Men elegant och lite nättare..
Vet du ungefär när man har brytpunkten i tillverkningsår för när den solida länken började vara på 16610?Den saknar solida ändlänkar vilket tyvärr inte går att fixa. Så länken kommer vara "kass" oavsett hur bra skick det är på klockan. 16610 (datum) har däremot solida ändlänkar om du köper en lite nyare. Tycker också om den gamla formen bättre och som sagt kan du leva med lite rassel så är en 14060m riktigt fin alternativt. Funkar även bra om du gillar att köra på Nato/andra band då den har lugholes och man kan göra bytet enkelt hemma.
Läste något om 2001 men är inte helt säker!Vet du ungefär när man har brytpunkten i tillverkningsår för när den solida länken började vara på 16610?
För mig personligen var det mer själva känslan. Relativt ny klocka för 45-50k där länken känns så lätt och rasslig? På vintage kan jag iaf tycka att det är lite befogat när den har några år på nacken.Exakt vad menar ni när ni säger att länken är/blir kass? Även om de flesta länkar får en del stretch med tiden finns det ju fortfarande 50-60 år gamla Rolexlänkar som håller ihop. Har själv 2st Rolexlänkar med 30 år på nacken som är allt annat än kassa. Naturligtvis finns det extremfall när det kommer till slitage men att länken på en modern Rolex sub skulle vara obrukbar eller bli så inom den närmaste framtiden känns otroligt osannolikt.
OK, ska leta vidare om det. Tack!Läste något om 2001 men är inte helt säker!