• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej,
Jag har lite funderingar på att köpa en Datejust till min fru. Hon gillar min klocka, som är en 16014 från mitten av åttiotalet, 36 mm.

Om man ska köpa en Datejust, vilket storlek tycker ni är är rätt till en kvinna, om det ska vara långsiktigt, dvs, inte bara vad som är trendstorleken just nu. Hon gillar tanken på en klocka som är ungefär lika gammal som hon själv, så då är det slutet av åttiotalet som gäller. Och ljus urtavla. Vilken länk tycker ni passar kvinnor bäst? Själv har jag en jubilee.
 
Hej,
Jag har lite funderingar på att köpa en Datejust till min fru. Hon gillar min klocka, som är en 16014 från mitten av åttiotalet, 36 mm.

Om man ska köpa en Datejust, vilket storlek tycker ni är är rätt till en kvinna, om det ska vara långsiktigt, dvs, inte bara vad som är trendstorleken just nu. Hon gillar tanken på en klocka som är ungefär lika gammal som hon själv, så då är det slutet av åttiotalet som gäller. Och ljus urtavla. Vilken länk tycker ni passar kvinnor bäst? Själv har jag en jubilee.
31mm. Jubilee. Champagnetavla och tvåton.

Beror ju lite på handledsstorlek också men här på min sambos 15.5cm

722879F3-80B8-434E-8CA5-41A74FBFA7F2.jpeg
 
Tack Fixxxer! med tvåtons menar du stål/guld? Vad skulle du säga är det rimligt pris för en sen åttiotalare för en sådan? Vad heter referensen från den tiden? Sorry för mycket frågor. Kan egentligen ingenting förutom lite om min egen klocka. :)
 
Tack Fixxxer! med tvåtons menar du stål/guld? Vad skulle du säga är det rimligt pris för en sen åttiotalare för en sådan? Vad heter referensen från den tiden? Sorry för mycket frågor. Kan egentligen ingenting förutom lite om min egen klocka. :)
Ja det menar jag. Sjukt stiligt på en kvinna. Har ej referensen. Gav 35 för en fullset av handlare i Spanien men då lyckades jag pruta 10k på plats också... så jag vet inget.
 
Ni Rolexägare. Vad är er ståndpunkt kring den ingraverade fasetsade kronan vid index 12? Tillverkar Rolex sina klockor så att det skall vara ”dead straight” med index?

Ska man som konsument acceptera att den är lite off åt endera håll om hela tanken med kronan att den ska vara helt centrerad? Ser nämligen att min krona på nyss uttagna OP 41 just är lite off, det är marginellt, men ändå.

Ber om ursäkt på förhand om någon plötsligt tittar på sin klocka nu och upptäcker detta.
 
Ni Rolexägare. Vad är er ståndpunkt kring den ingraverade fasetsade kronan vid index 12? Tillverkar Rolex sina klockor så att det skall vara ”dead straight” med index?

Ska man som konsument acceptera att den är lite off åt endera håll om hela tanken med kronan att den ska vara helt centrerad? Ser nämligen att min krona på nyss uttagna OP 41 just är lite off, det är marginellt, men ändå.

Ber om ursäkt på förhand om någon plötsligt tittar på sin klocka nu och upptäcker detta.
Den brukar inte vara helt linjerad på Rolex egna produktbilder
 
Ni Rolexägare. Vad är er ståndpunkt kring den ingraverade fasetsade kronan vid index 12? Tillverkar Rolex sina klockor så att det skall vara ”dead straight” med index?

Ska man som konsument acceptera att den är lite off åt endera håll om hela tanken med kronan att den ska vara helt centrerad? Ser nämligen att min krona på nyss uttagna OP 41 just är lite off, det är marginellt, men ändå.

Ber om ursäkt på förhand om någon plötsligt tittar på sin klocka nu och upptäcker detta.
Har försökt ett dussintal gånger och det blir olika varje gång. It is what it is.
 
Hej,
Jag har lite funderingar på att köpa en Datejust till min fru. Hon gillar min klocka, som är en 16014 från mitten av åttiotalet, 36 mm.

Om man ska köpa en Datejust, vilket storlek tycker ni är är rätt till en kvinna, om det ska vara långsiktigt, dvs, inte bara vad som är trendstorleken just nu. Hon gillar tanken på en klocka som är ungefär lika gammal som hon själv, så då är det slutet av åttiotalet som gäller. Och ljus urtavla. Vilken länk tycker ni passar kvinnor bäst? Själv har jag en jubilee.
Håller med @Fixxxer - 31mm DJ med Jubilee är riktigt fint på damer med nättare armar.
Här är en bilder på min frus 178274 med blå tavla. I bakgrunden på första bilden min 36:a som jag hade tidigare.

3F5AD876-948F-46BA-BC89-A620C1A1A50B.jpeg
4AB6C281-4747-4AE3-80CE-CAB16D01C7D6.jpeg
 
Den brukar inte vara helt linjerad på Rolex egna produktbilder
Då kan man ju anta att det ”inte alltid ska vara centrerat” dvs det kan variera och det är fine helt enligt tillverkarens policy.

Det som gäckar mig är - Om det ingraverade görs automatiskt med laser med mera. Då måste ju det vara helt automatiskt måttanpassat utan felmarginal = i det här fallet är då min urtavla påsatt typ en halv millimeter snett? Eftersom urtavlan sätts på manuellt, antar jag. Inte kul att ha en sned urtavla i så fall, även om man inte ser just det med blotta ögat.
 
Då kan man ju anta att det ”inte alltid ska vara centrerat” dvs det kan variera och det är fine helt enligt tillverkarens policy.

Det som gäckar mig är - Om det ingraverade görs automatiskt med laser med mera. Då måste ju det vara helt automatiskt måttanpassat utan felmarginal = i det här fallet är då min urtavla påsatt typ en halv millimeter snett? Eftersom urtavlan sätts på manuellt, antar jag. Inte kul att ha en sned urtavla i så fall, även om man inte ser just det med blotta ögat.
Lite som när de skrev ut att det var 2.5x förstoring på datumbubblan, men tog sedan bort det när vissa bara fick 1.5-2x 😬
 
Ni Rolexägare. Vad är er ståndpunkt kring den ingraverade fasetsade kronan vid index 12? Tillverkar Rolex sina klockor så att det skall vara ”dead straight” med index?

Ska man som konsument acceptera att den är lite off åt endera håll om hela tanken med kronan att den ska vara helt centrerad? Ser nämligen att min krona på nyss uttagna OP 41 just är lite off, det är marginellt, men ändå.

Ber om ursäkt på förhand om någon plötsligt tittar på sin klocka nu och upptäcker detta.
En bild på vad du ser och undrar över skulle vara prima. Har nog missförstått vad du undrat över tills nu.
 
Jag ar nordig med mina dinkor, men kommer ej ihag pa mina tidigare dinkor om dead center, kollade pa enda Rolle post 2008 ngt ? Nar rehaut kom, pa Sub vart fall, min ar dead center vart fall
 
Ngt som jag ej tycker vart latt att hitta, graveringen, etsningen kl 6 pa glaset, kolla ni pa era, kom i borjan av 2000 talet, obs om glaset bytt kan det sitta varsom...
 
Hej,
Jag har lite funderingar på att köpa en Datejust till min fru. Hon gillar min klocka, som är en 16014 från mitten av åttiotalet, 36 mm.

Om man ska köpa en Datejust, vilket storlek tycker ni är är rätt till en kvinna, om det ska vara långsiktigt, dvs, inte bara vad som är trendstorleken just nu. Hon gillar tanken på en klocka som är ungefär lika gammal som hon själv, så då är det slutet av åttiotalet som gäller. Och ljus urtavla. Vilken länk tycker ni passar kvinnor bäst? Själv har jag en jubilee.
jubilee länk utan tvekan. I kombo med stål/guld är vad jag anser vara väldigt feminint:) storlek beror på men skulle säga en 31a.
 
Tillbaka
Topp