• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

53551_5da1e17b2357fb7fea5dbe281dc624d4.jpg
Vad är det för model,och tillverkare av bandet?
 
Vad är det för model,och tillverkare av bandet?
Jag skulle tippa på att det är ifrån Horus Straps
 
Kan vara fel tråd men jag undrar om det finns någon har ett hum om vad en AD egentligen brukar ha tillgängligt för köp on the day för en ny kund? Vilka modeller?
Det DU inte vill ha brukar det finnas gott om....och vice versa
Men sist jag besokte Nymans (hosten 2020) sa hade de mer Rolex i butiken an jag sett pa ar och dag sett nagonannanstans i varlden . I princip allt utom SS fanns tillgangligt.
Ingen taxfree pa "roliga modeller oavsett material" gor det for dyrt for en icke EU-bosatt, och avsaknad av kinesiska turister gor det annu lattare for den som bor i Sverige att kopa lokalt om an dyrt.
 
@KattenBaloo og @dempha - det er riktig. Men, kvaliteten på Horusstrap er så dårlig (i forhold til Everestbands) at jeg ikke brukte Horusstrap mer en 1 dag. Dessverre, siden orange camo på 216570 er perfekt. Jeg hadde flere fra Horusstrap, men alle var like dårlige. Ser fine ut på bilder - men ikke noe for daglig bruk. IM(H)O.
 
Senast ändrad:
Jag har Ifs aldrig sett Daytona med gröna urtavlan heller dräggel.

E91AC86D-1547-46DE-8AED-025C966974CB.jpeg

De gar ett rykte (vem vet om det ar sant) att modellen slutar produceras efter WaW.
Tittar man pa begmarknaden sa gar begarda priser spikrat uppat. Upp ca 20KUSD sedan i hostas och de verkar bli salda.

Nu ar val detta exempel val optimistiskt prissatt da de flesta andra handlare verkar ligga strax under 100 med EU moms inraknad (runt 75KUSD utanfor EU).

 
Hej,
Jag har lite funderingar på att köpa en Datejust till min fru. Hon gillar min klocka, som är en 16014 från mitten av åttiotalet, 36 mm.

Om man ska köpa en Datejust, vilket storlek tycker ni är är rätt till en kvinna, om det ska vara långsiktigt, dvs, inte bara vad som är trendstorleken just nu. Hon gillar tanken på en klocka som är ungefär lika gammal som hon själv, så då är det slutet av åttiotalet som gäller. Och ljus urtavla. Vilken länk tycker ni passar kvinnor bäst? Själv har jag en jubilee.

Har klurat en del på detta själv (och landade förvisso till slut i att det blir en Cartier istället). Bestämde mig för att helt enkelt fråga henne. Min flickvän tyckte att 26 är för litet (Hon är 176 och normalbyggd). Eftersom min plånbok f.n. endast tillåter vintage, :rolleyes: så ledde mitt sökande bland 28-31 mm till sist till 68273 som slutlig kandidat för en evig kvinnoklocka. Om du känner att det är läge - testa ett par modeller ihop för hennes input. Betänk att 26 mm är en ganska bra bit från 36, eftersom hon gillade din.

Lycka till och håll oss uppdaterade vad du landar i.
 
Många Youtubers som pratar om Rolex-lådor som inte är genuina just nu. Har ett par lådor hemma och blev såklart nyfiken. Hittar inga direkta fel, men däremot hitta jag två som är av samma modell, men tjockleken/fonten på "Rolex" inne i lådan, på själva träet, skiljer sig. Tre år mellan lådorna, men samma låd-referens. Är detta rimligt? I övrigt är lådorna helt felfria, noll defekter.

1615753296060.png


Här är videon, och jag ber på förhand om ursäkt för eventuell stress detta kan skapa hos folk. Jag hade i alla fall inte en aning om att det fanns en marknad för detta.

 
Senast ändrad:
Har noterat att i trådar där det frågas om folk föredrar Submariner date eller Submariner (no date) samt i polls gällande samma fråga så tenderar no date oftast vara något mer populär.
Dock så tycker jag mig se betydligt fler Submariner date när folk postar bilder på diverse forum.

Tillverkar Rolex fler exemplar av den ena eller andra modellen?
Alternatvt, finns det fler exemplar ute på marknaden av den ena eller andra modellen?
 
Har noterat att i trådar där det frågas om folk föredrar Submariner date eller Submariner (no date) samt i polls gällande samma fråga så tenderar no date oftast vara något mer populär.
Dock så tycker jag mig se betydligt fler Submariner date när folk postar bilder på diverse forum.

Tillverkar Rolex fler exemplar av den ena eller andra modellen?
Alternatvt, finns det fler exemplar ute på marknaden av den ena eller andra modellen?
Jag upplever tvärtom, att Date är mer poppis. Vissa kan tydligen inte leva utan datum 🤷🏻‍♀️
 
Jag upplever tvärtom, att Date är mer poppis. Vissa kan tydligen inte leva utan datum 🤷🏻‍♀️

Har sett den här undersökningen och någon annan : )
 
Mitt inntrykk er at de fleste foredrar Nodate pga utseende og at det ser bedre ut, men at veldig mange har et behov av datum på klokken og at behovet veier mer enn utseendet.
At Rolex produserer mange fler date enn nodate er det nok ingen tvil om.
 
Har Rolex gått ut med hur många exemplar som tillverkas av respektive modell? Skulle vara väldigt intressant att veta.
Här kan du se fakta blandat med uppskattningar från Morgan Stanley mfl när det gäller de total volymerna för de största tillverkarna:

Rolex (med Tudor inräknat) står för nästan 27% av den totala försäljningen.
 
Den här har säkert redan avhandlats här men jag såg den för första gången idag. Snacka om välplacerade pengar på ”onödigt köp”

 
Fejk.

Se tachymeterskalan, 200, 100, 160.

Daytona kommer numera också i Oyster M box och ej Oyster S.
Bilden är ju suddig. Det skulle ju lika gärna kunna stå 180 mellan 200 och 160, precis som det ska vara.
Boxen kan de ju byta ut hur de vill, det står ju tom ett nytt referensnummer på den gröna tagen - 126500 LB.

Jag menar inte att det inte är en fejk - det kan det absolut vara - men Tachymeterskalan är ju svår att se exakt på bilden...
 
Tillbaka
Topp