• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Befinner mig i ett dilemma och tänkte höra vad kunnigt folk inom klockvärden hade rekommenderat.. Har just nu tre klockor där jag gillar samtliga lika mkt dock måste jag sälja EN av dessa - vilken hade ni valt och varför?

1. 116500LN - Rolex Daytona stål - vit
2. 126710blnr - Batgirl
3. 116519LN - Daytona vitguld med oysterflex

Jag svarar samma sak som de flesta andra - sälj Batgirl. Jag fattar inte alls hypen med denna klocka... Båda dina Daytonas är ju skitfina dock, och extra kul att ha en i vitguld kan jag tycka.
 
PuvGUmN.png

Ser ut att vara nån gråaktig sunburst tavla... helvete. är så svag för grått om denna är äkta..
 
Befinner mig i ett dilemma och tänkte höra vad kunnigt folk inom klockvärden hade rekommenderat.. Har just nu tre klockor där jag gillar samtliga lika mkt dock måste jag sälja EN av dessa - vilken hade ni valt och varför?

1. 116500LN - Rolex Daytona stål - vit
2. 126710blnr - Batgirl
3. 116519LN - Daytona vitguld med oysterflex


Hade sålt BLNR.

0075D391-98C7-4E72-94F5-75926DA30713.jpeg
 
Befinner mig i ett dilemma och tänkte höra vad kunnigt folk inom klockvärden hade rekommenderat.. Har just nu tre klockor där jag gillar samtliga lika mkt dock måste jag sälja EN av dessa - vilken hade ni valt och varför?

1. 116500LN - Rolex Daytona stål - vit
2. 126710blnr - Batgirl
3. 116519LN - Daytona vitguld med oysterflex

Jag gillar blnr starkt men de andra är en annan nivå. Sälj blnr
 
Valfrihet är inget för mig inser jag. Sitter och stirrar på två exemplar av GMT och har svårt att bestämma mig: en 16700 eller 16710. Ärade experter - är det något som sticker ut avseende skick eller uppenbara tokigheter när ni ser bilderna? Min amatörmässiga bedömning är att 16700-exemplaret kanske är i bättre skick och har polerats mindre. Samtidigt har bakboetten har lite svarta områden - ett tecken på korrosion? Slutligen, hur irriterande är avsaknaden av "quick-set" för datum?

(Jag har inga planer på att kränga klockan i framtiden, snarare låta den gå i arv, varför skicket är intressantare än papper eller referens...)
 
Valfrihet är inget för mig inser jag. Sitter och stirrar på två exemplar av GMT och har svårt att bestämma mig: en 16700 eller 16710. Ärade experter - är det något som sticker ut avseende skick eller uppenbara tokigheter när ni ser bilderna? Min amatörmässiga bedömning är att 16700-exemplaret kanske är i bättre skick och har polerats mindre. Samtidigt har bakboetten har lite svarta områden - ett tecken på korrosion? Slutligen, hur irriterande är avsaknaden av "quick-set" för datum?

(Jag har inga planer på att kränga klockan i framtiden, snarare låta den gå i arv, varför skicket är intressantare än papper eller referens...)
Båda ser ju krisp ut eftersom båda är helt nypolerade/restaurerade. Är det det du är ute efter och villig att betala extra för? Personligen är jag gladare i ett "ärligt" originalskick, om än polerat på vägen någon gång.

Angående 16700 så går superkrisp boett och solblekt insert kanske inte riktigt hand i hand.

Personligen tycker jag att det är rätt segt utan quickset om man roterar klockor. Kör man bara på en är det skit samma.

16700 har ju tritium lume + papper. 16710 har luminova vilket inte alls är lika charmigt. Appropå luminova så kom det typ 1999. Så värt att kolla serienumret om det ska vara en luminova som original eller om det sitter en servicetavla i.
 
Båda ser ju krisp ut eftersom båda är helt nypolerade/restaurerade. Är det det du är ute efter och villig att betala extra för? Personligen är jag gladare i ett "ärligt" originalskick, om än polerat på vägen någon gång.

Angående 16700 så går superkrisp boett och solblekt insert kanske inte riktigt hand i hand.

Personligen tycker jag att det är rätt segt utan quickset om man roterar klockor. Kör man bara på en är det skit samma.

16700 har ju tritium lume + papper. 16710 har luminova vilket inte alls är lika charmigt. Appropå luminova så kom det typ 1999. Så värt att kolla serienumret om det ska vara en luminova som original eller om det sitter en servicetavla i.
Jag är okej med polerad sålänge formen är väsentligen okej. Personligen har jag ändå svårt att bilda mig en bra uppfattning om en klocka med bruksspår är "ärlig" eller inte. Jag antar att det är klockans "crown guards" och "lug holes" som är mest avslöjande då?

Säljaren av 16700 hävdar att den blivit polerad en gång. Du tänker på den estetiska mismatchen mellan krisp nypolerad boett och solblekt insert? En bra poäng... eller är det något mer fuffens jag borde misstänka? Intressant nog hävdar säljaren att det trots markeringen "T<25" rör sig om luminova i originalutförande. Enligt rolexforums.com verkar det ändå ha varit verklig grej år 1998-1999.
 
Jag är okej med polerad sålänge formen är väsentligen okej. Personligen har jag ändå svårt att bilda mig en bra uppfattning om en klocka med bruksspår är "ärlig" eller inte. Jag antar att det är klockans "crown guards" och "lug holes" som är mest avslöjande då?

Säljaren av 16700 hävdar att den blivit polerad en gång. Du tänker på den estetiska mismatchen mellan krisp nypolerad boett och solblekt insert? En bra poäng... eller är det något mer fuffens jag borde misstänka? Intressant nog hävdar säljaren att det trots markeringen "T<25" rör sig om luminova i originalutförande. Enligt rolexforums.com verkar det ändå ha varit verklig grej år 1998-1999.
Jag menade nog mest att en helt nypolerad klocka ur ett "behålla till arvingarna" perspektiv egentligen inte är bättre än motsvarande klocka som är brukssliten men fin. Den lär liksom bara bli "sliten" en gång till innan det är dags att "ärva" och då har man redan slipat bort material en gång extra. Men det är ju en smaksak. Är den bra slipad får man ju nykänsla vilket en del kanske uppskattar.

Personligen tycker jag inte det går så bra att bedömma om den verkligen är bra slipad utan att hålla den i handen och se hur reflexer spelar etc. Att man ibland kan se att en klocka är dåligt slipad/polerad på foto betyder inte att en som ser bra ut på bild ändå inte har brister.

Kan säkert stämma med luminova på vissa t25 tavlor, lätt att se när man har dem i handen. Stämmer säkert om säljaren säger det. Trodde dock denna var med tritium. Menade att den andra inte med säkerhet ska ha en "swiss" tavla men kan ha kommit med den original, värt att kolla serienummer så den inte är tidigare än 98 och därmed skulle haft tritium.
 
Hur förvarar ni era klockor när ni inte använder dem?
Nyfiken både på lite längre förvaring och över natten.
 
Tillbaka
Topp