• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hur står sig en Tudor i kvalité gentemot en Rolex? Typ en Black Bay 36 vs Rolex Datejust 36? Och skiljer det sig i kostnader att äga respektive klocka? (kostad för service etc)
Materialmässigt är de någorlunda likvärdiga, även om det ändå märks stor skillnad när de ligger sida vid sida. Rolexen upplevs helt klart som en dyrare klocka. Finishen är helt klart bättre på DJ tycker jag. Konstigt vore ju annars.
Den största skillnaden på dessa två modeller märker man dock när man ska dra upp dem. Rolex snurrar lätt och med en riktigt bra känsla i uppdraget, medans BB36 är riktigt trög att dra upp i jämförelse. Inte konstigt dock eftersom BB har ett relativt enkelt ETA-verk. Nämnas ska i sammanhanget att båda är kanonklockor och BB36 är en riktigt bra modell till ett bra pris.
Kort sagt - prisskillnaden märks i upplevd kvalitet men Tudorn är även den riktigt bra.
My two...
 

klock

Omega
Materialmässigt är de någorlunda likvärdiga, även om det ändå märks stor skillnad när de ligger sida vid sida. Rolexen upplevs helt klart som en dyrare klocka. Finishen är helt klart bättre på DJ tycker jag. Konstigt vore ju annars.
Den största skillnaden på dessa två modeller märker man dock när man ska dra upp dem. Rolex snurrar lätt och med en riktigt bra känsla i uppdraget, medans BB36 är riktigt trög att dra upp i jämförelse. Inte konstigt dock eftersom BB har ett relativt enkelt ETA-verk. Nämnas ska i sammanhanget att båda är kanonklockor och BB36 är en riktigt bra modell till ett bra pris.
Kort sagt - prisskillnaden märks i upplevd kvalitet men Tudorn är även den riktigt bra.
My two...
Jag förstår! Tack för ett bra svar. Ska iväg till en AD och se dessa sida vid sida för att få en bättre uppfattning och förhoppningsvis kanske komma till samma slutsats som du :)
 

David71

Rolex
2-Faktor
Hur står sig en Tudor i kvalité gentemot en Rolex? Typ en Black Bay 36 vs Rolex Datejust 36? Och skiljer det sig i kostnader att äga respektive klocka? (kostad för service etc)

Finns garanterat flertalet mer sakkunniga än mig på forumet gällande detta. Men vad jag tror är att kvalitetsmässigt är nog tudor och rolex ganska likvärdiga. Det som mest skiljer de åt är nog finish och materialval till rolex fördel. Det ska finnas prislistor gällande service på t.ex Nymans hemsida, så där kan du kika. Men även där tror jag nog de är relativt likvärdiga gällande servicekostnad. Det som jag gissar kan dra iväg är när något behöver bytas då, som jag skrev tidigare, rolex har mer exklusiva materialval.
Kostnaden för en service är något dyrare för en Rolex, men Rolex har 10 års rekommenderat serviceintervall, medan Tudor rekommenderas att servas oftare, var 5:e år kanske?
 

K97

Cartier
Har jag missat ngt o vaknat 30 år i framtiden?
wtf.JPG
Världen har sneat 😂 den är väldigt fin men hade aldrig ana något sådant
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: DIR

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Den gamla referensen. Tjockare bandhorn och räls runt tavlan.

Edit.
Ser nu att den nya har räls, på diamanttavlan.... Men inte den gamla(?).
Kan det vara den nya? Jag tvekar nu då bandhornen inte ser så tjocka ut. Jag ger upp. Jag vet inte.
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Den gamla referensen. Tjockare bandhorn och räls runt tavlan.

Edit.
Ser nu att den nya har räls, på diamanttavlan.... Men inte den gamla(?).
Kan det vara den nya? Jag tvekar nu då bandhornen inte ser så tjocka ut. Jag ger upp. Jag vet inte.
Nya diatavlorna har räls.
 
Topp