• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KenKun

Patek
2-Faktor
Det blir ju som att prova klocka på länk i butik med, det sizas inte efter dig heller. Tycker inte det går att uttala sig om OF vs. länk om man bara provat i butik. Testa med rätt längd någon gång 😀
Mitt statement är dock fortfarande att folk verkar ha svårt att size:a sina band rätt.

Och jag anser fortfarande att länk är snyggare.

En länk kan man alltid fixa till själv i efterhand, med verktyg.

Väljer man fel längd på OF så är det kört, eller kan man gå tillbaka två veckor senare och byta?

Inte för att folk verkar göra det då, med tanke på alla bilder man hittar på nätet.

Varför gör så många OF ägare fel då, om det självklara är att bära rätt storlek p0 banden?

Edit:

Jag gissar även på att många OF ägare tycker att det är snyggt eller bryr sig inte när det ser ut såhär.

I min värld är det här jättefult.
8BE16EA8-A2C9-44D6-B6D2-CDEBC777083D.jpeg
33865DFC-0650-4464-A900-995629B25D06.jpeg
F0653690-5F03-4263-AB8C-D7F58F3F974D.jpeg
 
Senast ändrad:

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Mitt statement är dock fortfarande att folk verkar ha svårt att size:a sina band rätt.

Och jag anser fortfarande att länk är snyggare.

En länk kan man alltid fixa till själv i efterhand, med verktyg.

Väljer man fel längd på OF så är det kört, eller kan man gå tillbaka två veckor senare och byta?

Inte för att folk verkar göra det då, med tanke på alla bilder man hittar på nätet
AD har Oysterflex i alla längder inne oftast, bara att byta till rätt längd. Annars kan de beställa. Väldigt dyrt dock, cirka 3K per del så gäller att siza rätt direkt.
Gillar OF framför länk på sportigare Rollar med mjukare case som Daytona/YM. På bulkigare case t ex Sub/GMT är länk definitivt bäst
 

KenKun

Patek
2-Faktor
AD har Oysterflex i alla längder inne oftast, bara att byta till rätt längd. Annars kan de beställa. Väldigt dyrt dock, cirka 3K per del så gäller att siza rätt direkt.
Gillar OF framför länk på sportigare Rollar med mjukare case som Daytona/YM. På bulkigare case t ex Sub/GMT är länk definitivt bäst
Jag har till och med svårt att få AD:n att size:a länken rätt, så jag föredrar att göra det själv, hemma i lugn och ro.

Att size:a OF rätt hos AD är som lotto. Förlorar du så får du casha 3k och försöka igen 😬
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Jag har till och med svårt att få AD:n att size:a länken rätt, så jag föredrar att göra det själv, hemma i lugn och ro.

Att size:a OF rätt hos AD är som lotto. Förlorar du så får du casha 3k och försöka igen 😬
Det kostar att ligga på topp 😀

Skälvklart hade det varit kanon med mer justeringsmöjligheter i OF, men titanskivan i mitten gör ju att det inte är möjligt. Finns ju Easy-Link på Daytona och Glidelock i låset på nya YM borde göra det relativt enkelt att få till snygg passform på dem
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det kostar att ligga på topp 😀

Skälvklart hade det varit kanon med mer justeringsmöjligheter i OF, men titanskivan i mitten gör ju att det inte är möjligt. Finns ju Easy-Link på Daytona och Glidelock i låset på nya YM borde göra det relativt enkelt att få till snygg passform på dem
Jag spekulerar i dock att vissa tycker att det är snyggt och säkert skönt och luftigt när banden buktar ut jättemycket.

Självklart ska klockan sitta skönt på just din arm, men jag tycker verkligen inte att det är snyggt när det buktar ut jättemycket och klockan får den där svävande looken 🙈
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Jag spekulerar i dock att vissa tycker att det är snyggt och säkert skönt och luftigt när banden buktar ut jättemycket.

Självklart ska klockan sitta skönt på just din arm, men jag tycker verkligen inte att det är snyggt när det buktar ut jättemycket och klockan får den där svävande looken 🙈
Instämmer, det är fenorna under som ställer till det i många fall. Tror många tycker det är obekvämt med för tight fit och bär det löst p g a detta. Man vänjer sig rätt snabbt dock
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Mitt statement är dock fortfarande att folk verkar ha svårt att size:a sina band rätt.

Och jag anser fortfarande att länk är snyggare.

En länk kan man alltid fixa till själv i efterhand, med verktyg.

Väljer man fel längd på OF så är det kört, eller kan man gå tillbaka två veckor senare och byta?

Inte för att folk verkar göra det då, med tanke på alla bilder man hittar på nätet.

Varför gör så många OF ägare fel då, om det självklara är att bära rätt storlek p0 banden?

Edit:

Jag gissar även på att många OF ägare tycker att det är snyggt eller bryr sig inte när det ser ut såhär.

I min värld är det här jättefult.
8BE16EA8-A2C9-44D6-B6D2-CDEBC777083D.jpeg
33865DFC-0650-4464-A900-995629B25D06.jpeg
F0653690-5F03-4263-AB8C-D7F58F3F974D.jpeg
Jag håller med om att det ser tokigt ut men samtidigt ser det ut att vara pressbilder och alltså inte sizade band alls. Har sett väldigt få om ens någon amatörbild på en egen klocka som faktiskt bärs på det där viset.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Jag håller med om att det ser tokigt ut men samtidigt ser det ut att vara pressbilder och alltså inte sizade band alls. Har sett väldigt få om ens någon amatörbild på en egen klocka som faktiskt bärs på det där viset.
En snabb googling med respektive ref samt sökordet ”wrist shot” kan man konstatera att majoriteten av bilderna ser nästan likadana ut. Alltså som @KenKun la upp.
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Mitt statement är dock fortfarande att folk verkar ha svårt att size:a sina band rätt.

Och jag anser fortfarande att länk är snyggare.

En länk kan man alltid fixa till själv i efterhand, med verktyg.

Väljer man fel längd på OF så är det kört, eller kan man gå tillbaka två veckor senare och byta?

Inte för att folk verkar göra det då, med tanke på alla bilder man hittar på nätet.

Varför gör så många OF ägare fel då, om det självklara är att bära rätt storlek p0 banden?

Edit:

Jag gissar även på att många OF ägare tycker att det är snyggt eller bryr sig inte när det ser ut såhär.

I min värld är det här jättefult.
8BE16EA8-A2C9-44D6-B6D2-CDEBC777083D.jpeg
33865DFC-0650-4464-A900-995629B25D06.jpeg
F0653690-5F03-4263-AB8C-D7F58F3F974D.jpeg
Bilhandlarhäng på länk är en sak men på gummi är en helt annan level asså 😂 vedervärdigt fult, kan ju knappast vara skönt heller...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag håller med om att det ser tokigt ut men samtidigt ser det ut att vara pressbilder och alltså inte sizade band alls. Har sett väldigt få om ens någon amatörbild på en egen klocka som faktiskt bärs på det där viset.
Bara att läsa ett par trådar på TRF. Jag länkade till och med till en ny tråd någon sida bak
 

FlipSwede

Audemars
Jag har till och med svårt att få AD:n att size:a länken rätt, så jag föredrar att göra det själv, hemma i lugn och ro.

Att size:a OF rätt hos AD är som lotto. Förlorar du så får du casha 3k och försöka igen 😬
Nyfiken fraga som du/ni andra forhoppningsvis kan svara pa.

Jag ar ju en stock-konservativ gubbe som personligen tycker gummiarmband pa en vuxen-klocka ar ur-fult och skulle sjalv aldrig bara en sadan,men forstar att de anses bade bekvama sportiga och moderna.

Men ....ar kvaliteten pa tex ett Rolexgummi sadant att det motiverar prislappen du namner,eller betalar man bara for namnet och det fakutum att bandet ar anpassat till just den modellen?
Ett vanligt gummiband kostar val en eller ettpar hundralappar? Och finns det "piratband" som passar direkt ur kartongen? Isafalla vad kostar dessa?

Lite funderingar sahar pa sondagsmorgonen.

Trevlig Sondag pa Er alla🌞
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Här finns lite o läsa ang OF. @Pelarn skrev lite ang
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Nyfiken fraga som du/ni andra forhoppningsvis kan svara pa.

Jag ar ju en stock-konservativ gubbe som personligen tycker gummiarmband pa en vuxen-klocka ar ur-fult och skulle sjalv aldrig bara en sadan,men forstar att de anses bade bekvama sportiga och moderna.

Men ....ar kvaliteten pa tex ett Rolexgummi sadant att det motiverar prislappen du namner,eller betalar man bara for namnet och det fakutum att bandet ar anpassat till just den modellen?
Ett vanligt gummiband kostar val en eller ettpar hundralappar? Och finns det "piratband" som passar direkt ur kartongen? Isafalla vad kostar dessa?

Lite funderingar sahar pa sondagsmorgonen.

Trevlig Sondag pa Er alla🌞
Det är 3k plus per sida av bandet, alltså över 6-7 för båda sidorna du behöver.
Det är en titanskiva i bandet så det är inte bara gummi. Om det är värt pengarna? Nja, du kan lika gärna köpa ett RubberB för 1-2k som enligt mig dessutom ser bättre ut och sitter bättre.
 

FlipSwede

Audemars
Det är 3k plus per sida av bandet, alltså över 6-7 för båda sidorna du behöver.
Det är en titanskiva i bandet så det är inte bara gummi. Om det är värt pengarna? Nja, du kan lika gärna köpa ett RubberB för 1-2k som enligt mig dessutom ser bättre ut och sitter bättre.
Tack for svaret.
Har nagon annan synpunkter/erfarenhet?
 

Time is now

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Personligen så älskar jag OF och har testat det mesta...
Upplever inte problemet med att dem blir ”flytande” på handlederna. Med det sagt vill jag dock flika in att 126655 är absolut bäst med OF. Ett glidelock gör det hela mycket bättre... om man nu känner att man inte kan få exakt rätt med extensions

Rubber B eller andra eftermarknads-band är inte i närheten av ett OF. Det Rättfärdigar det trippla priset.

med detta sagt, är priset detsamma på ett ur så väljer jag inte OF före en länk.
 
Topp