• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Funktioner spelar ingen roll. Bara en som är mest tålig . Liksom en Rolex som man kan ha för alla olika tillfälle och 24 på armen. Inte barnsklocka:D
Jag gillar Explorer 2 och framförallt 16570 med vit tavla. Den passar till allt och är riktigt tålig och du har ingen brezel som du kan fastna i som då riskerar lossna. Eller en datejust 2 som jag anser är en tidlös variant men du har det du behöver, tid och datum. Men alla Rolex har sin charm. Vilken gillar du bäst, hur tänker du?

Jag gillar Explorer 2 och framförallt 16570 med vit tavla. Den passar till allt och är riktigt tålig och du har ingen brezel som du kan fastna i som då riskerar lossna. Eller en datejust 2 som jag anser är en tidlös variant men du har det du behöver, tid och datum. Men alla Rolex har sin charm. Vilken gillar du bäst, hur tänker du?
Är inte bra på Rolex men blev sugen på Explorer vet inte hur men liksom liknande kärleken:p:D
Explorer var just awesome än andra modellerna.
Jag vill ha bara en som är tåligt och inga risker. Framför allt tåligt mot allting

Håller med utan snyggt. Men datumet behöver man alltid. Då tackar jag dig för tipset. Ha det bra och god fortsättning! Trevlig helg!
Tack detsamma, och trevlig helg!
Med datum får du ju också den ikonisk datumbubblan!:)
Litet tillägg...
Om du inte gillar bubblan...kör på Seadweller...här är min!
C8DA9FAB-1CD7-40E2-9A55-891686CBDDE0.jpg

Tja ville veta lite om Rolex klockor
Äre någon som kan?! vilka Rolex modellerna är riktigt tåliga
Tack och ha det bra!!

Börja med att gå och prova och klämma på klockorna hos en AD så att du får känslan för hur en Rolex skall kännas.

Mitt förslag är att köpa begagnat första gången. Låda och papper gör egentligen inte så mycket och de garanterar heller inte att klocka är äkta, finns massa såna fejkprylar att köpa på Ebay och en del köper fusklådor för att kunna sälja sin äkta klocka lite dyrare. Skicket är viktigast, att den inte är polerad så att luggarna är runda eller ojämna eller att armbandet är alltför sträckt och rassligt.

Små dings och hairlines har nästan alla begagnade klockor. Chrono24 är ett bra prisverktyg. Kom bara ihåg att priserna du ser är vad säljaren begärt och inte vad klockorna sedan går för. En del säljare är riktiga optimistjollar.

Jag hade skitit blankt i papper - de kan lika gärna vara falska. Kvitto på en service är en annan sak, då vet man att någon brytt sig om klockan och förmodligen är äkta. Skicket är viktigast och att köpa från en säljare som tar emot returer. Då kan du kolla klockan snabbt och bara skicka tillbaks den om det är något fel med den.
(Vissa säljare kräver något som kallas "re-stocking fee = en avgift för att ta tillbaka den)

Som förslag på första Rolex:

Explorer 2 (ref 16570)
No date Submariner (ref 14060)
Date Submariner (pre ceramic)

Det är instegs Rolex "steel sports", skottsäkra i kvalité och att någorlunda behålla sitt värde om du köper smart och är försiktig med vem du köper från. Då kan man uppgradera sig senare utan att förlora ett skitlass med pengar varje gång man byter upp sig.

Inget slår känslan av kvalité när man får bära sin första Rolex. Lycka till!

Snabb fråga, ska kronan på en Rolex Cellini 4012 vara omärkt?
Jag har googlat och fått träff på ytterligare ett ex med omärkt krona, vill dock vara 100% säker.

Vad beror det på att Explorer II står så "lågt" mot andra sportrollar? Är det så enkelt som effterfrågan, tänker främst på 16570 som börjar strax över 30'

Vad beror det på att Explorer II står så "lågt" mot andra sportrollar? Är det så enkelt som effterfrågan, tänker främst på 16570 som börjar strax över 30'
Alla har några år på nacken, ligger ju på ungefär samma pris som 14270 som också ligger runt 30'. Däremot är dykarna och GMT högre ja. Explorer (I och II) är väl lite mer okänd månne..

Tror Taner på NT watches har den inne för 157, så 47 över listpris. Finns gråhandlare i Italien som har den inne för 150, så 40 över listpris. Finns även hos gråhandlare i Genéve för 142, så 32 över listpris.
Beror väl på hur gärna man vill ha den. Jag köper inte hypen och skulle inte köpa den över listpris.
Hypen är stort just nu , det är även dyrt i inköp , kan ni tro!

Känns ju spontant som en jävligt fin klocka för det priset
Har också funderat över varför 16570 (Exp II) ligger 10-15' tusen lägre än tex sub 16610. Såklart att sub är vattentät till 300m och dykarförlängning, men Exp II har ju Gmt funktion vilket jag gillar. Kanske beror på trender? GMT-master har ju stigit väldigt i pris senaste åren medans Exp II inte följt med den utvecklingen.

Har också funderat över varför 16570 (Exp II) ligger 10-15' tusen lägre än tex sub 16610. Såklart att sub är vattentät till 300m och dykarförlängning, men Exp II har ju Gmt funktion vilket jag gillar. Kanske beror på trender? GMT-master har ju stigit väldigt i pris senaste åren medans Exp II inte följt med den utvecklingen.
Kanske! Sub är ju en aning mer ikonisk, men Exp II är ju en riktigt bra klocka. Egentligen ganska mycket roligare än en sub..

Alla inne i bubblan söker det blanka eller den onaturliga färgen på guld. De vill åt kortare ägandecykler. Det matta, borstade och de naturliga färgerna på ädelmetaller är tidlöst och blir aldrig omodernt.

Tjena.
Jag är inne på att köpa min första Rolex och då har jag fastnat för en Datejust 116200. Har i dagsläget en Tag Heuer Formula 1, men känner att det är dags att införskaffa sig en ny. Vad är ett ok pris för en begagnad Datejust? Vet att service och dyl spelar in. Har ni några andra tips så får ni mer än gärna dela med er av dem.
Mvh

IMG_0127.JPG
Med datum, clean och tålig?
Kolla 116600 Sea-dweller säger en lycklig ägare. Du slipper förstorningsglaset som jag tycker skriker "Jag har en ROLEX".

Tillbaka
Topp