• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMAG0714.jpg

Har också funderat över varför 16570 (Exp II) ligger 10-15' tusen lägre än tex sub 16610. Såklart att sub är vattentät till 300m och dykarförlängning, men Exp II har ju Gmt funktion vilket jag gillar. Kanske beror på trender? GMT-master har ju stigit väldigt i pris senaste åren medans Exp II inte följt med den utvecklingen.
Max 10k skulle jag säga att skillnaden är.

Moderna Explorer 2 har varit billigare än Sub och GMT så länge jag kan minnas. Att den nyaste versionen är kass hjälper nog inte. :)

• Like
Reactions: JLW
Fint då fick jag också svar på frågan om SEL!
En fråga från mig då:
Vad kännetecknar en Oyster länk? Är det länken som sitter på Sub, Seadweller mfl? Har den funnits i flera generationer? De nya sexsiffriga referenserna har väl Oyster länk - hette den Oyster även på de äldre?

Korta länk på en 114300 (oyster). Går det att göra själv på något smidigt sätt? Skruvarna sitter ju som f*n!
Testa att köra hårfönen på länken, så att den blir riktigt varm. Akta så du inte bränner dig efter. :)
Fint då fick jag också svar på frågan om SEL!
En fråga från mig då:
Vad kännetecknar en Oyster länk? Är det länken som sitter på Sub, Seadweller mfl? Har den funnits i flera generationer? De nya sexsiffriga referenserna har väl Oyster länk - hette den Oyster även på de äldre?
Googla 'Rolex oyster bracelet'. Den kännetecknas av en bredare bit i mitten, två lite tunnare bitar utanför.

Oysterlänken i sig har förändrats, men den har haft samma namn.

Hej, jag har en fråga angående 16613 som jag blivit lite intresserad av . Har sett att innan år 2000 ( tror jag att det är ) så är inte hela länken med guld i mitten utan spännet är helt i stål. Är detta enda skillnaden?

Hej! Var idag och provade på en explorer II, och fy fan... Flickvännen blev ju svartsjuk där i affären får man säga. Har dock förstått att många ogillar den nya (det var den nya) explorern, kan någon förklara varför? Jag tyckte den var helt grym, och jämfört med tidigare modeller och ser inga större skillnader, gillar snarare den lite nyare GMT-armen..

MVH

Har också funderat över varför 16570 (Exp II) ligger 10-15' tusen lägre än tex sub 16610. Såklart att sub är vattentät till 300m och dykarförlängning, men Exp II har ju Gmt funktion vilket jag gillar. Kanske beror på trender? GMT-master har ju stigit väldigt i pris senaste åren medans Exp II inte följt med den utvecklingen.
eeeh Explorer har väl 24 timmarsfunktion inte GMT eller ?
Explorer II är en klocka jag i n t e haft(ännu).

Hej! Var idag och provade på en explorer II, och fy fan... Flickvännen blev ju svartsjuk där i affären får man säga. Har dock förstått att många ogillar den nya (det var den nya) explorern, kan någon förklara varför? Jag tyckte den var helt grym, och jämfört med tidigare modeller och ser inga större skillnader, gillar snarare den lite nyare GMT-armen..

MVH
Urtavlan på 216570 är mycket bättre än 16570 enligt min mening. Det är urtavlan som gör 216570 unik bland Rolexklockor.

eeeh Explorer har väl 24 timmarsfunktion inte GMT eller ?
Explorer II är en klocka jag i n t e haft(ännu).
Den har GMT-funktion (eller 24h-funktion, beroende på hur man vill använda den visaren).

"The Explorer II is equipped with calibre 3187, a self-winding mechanical movement entirely developed and manufactured by Rolex. In addition to the conventional hour, minute and seconds hands, it features a 24-hour hand to display a second time zone. The 3187 is fitted with a Parachrom hairspring and Paraflex shock absorbers, offering greater resistance to shocks and to extreme conditions. Like all Rolex Perpetual movements, the 3187 is a certified Swiss chronometer, a designation reserved for high-precision watches that have successfully passed the Swiss Official Chronometer Testing Institute (COSC) tests. Its architecture, in common with all Oyster watch movements, makes it singularly reliable."

Hej! Vet inte riktigt vart jag ska fråga detta men såg "Rolex-Fråge-Tråden" så jag testar här..
Det är nämligen så att jag har 3 Rolex urverk samt 3 övriga automatiska urverk som jag verkligen gillar och växlar mellan, jag har väldigt svårt att hålla igång alla 6 på en och samma gång vilket ofta leder till att dem stannar rätt så ofta, sedan ställer jag datum och tid när jag ska använda den, lägger ner den i sin plats i fodralet när dagen är slut och byter eventuellt dagen efter till en annan klocka... som ni förstår så är min frågade lydande:
Hur mår klockorna av att användas, stannas, vridas upp och användas 1-2 dagar, sedan vila 4-6 dagar och så repetera processen? Är orolig att dem ska gå sönder och att en stor reperations-kostnad måste betalas ut! Snälla hjälp mig!

Hej! Vet inte riktigt vart jag ska fråga detta men såg "Rolex-Fråge-Tråden" så jag testar här..
Det är nämligen så att jag har 3 Rolex urverk samt 3 övriga automatiska urverk som jag verkligen gillar och växlar mellan, jag har väldigt svårt att hålla igång alla 6 på en och samma gång vilket ofta leder till att dem stannar rätt så ofta, sedan ställer jag datum och tid när jag ska använda den, lägger ner den i sin plats i fodralet när dagen är slut och byter eventuellt dagen efter till en annan klocka... som ni förstår så är min frågade lydande:
Hur mår klockorna av att användas, stannas, vridas upp och användas 1-2 dagar, sedan vila 4-6 dagar och så repetera processen? Är orolig att dem ska gå sönder och att en stor reperations-kostnad måste betalas ut! Snälla hjälp mig!

Finns ingen anledning att hålla igång alla klockorna hela tiden. Mekaniska verk kan stå still väldigt länge utan att ta skada mer än att oljorna möjligen torkar ut efter många års stillastående.

Du har helt rätt:D Explorern har ju enbart 24timmars visning! Tack tillrättavisningen:angel:
Då tycker jag absolut att det är dags att prova en! Har själv en 16570 och tycker bättre om den än 216570. (Förutom länken) :rolleyes:
@UNO

Senast ändrad:
Finns ingen anledning att hålla igång alla klockorna hela tiden. Mekaniska verk kan stå still väldigt länge utan att ta skada mer än att oljorna möjligen torkar ut efter många års stillastående.
Men hur blir det med tanke på att dem faktiskt inte får vila mer än ett par dagar men ändå stannar emellan? Lite mer det jag är orolig för, att dem varken regelbundet används eller får ligga och vila i veckor..

Jag skulle nog säga (utan att ha något vetenskapligt belägg för det) att en klocka bör nog dras upp var 1-3 månader. Det är bra att hålla mekaniska saker igång lite då och då. De tar dock ingen skada av att ligga still, det är när de dras igång som skaderisken finns om de har legat väldigt länge.

Tillbaka
Topp