bbnd
Basic
Skrev ju i början om de gigantiska sakerna så där råder ingen oklarhet. Är mindre modeller 40 mm? Förstår dock inte syftningen till Rolex då Rolex har ökat istället för minska storlekarna. Visst, mer slimmade luggar men ändå större. Rolex delar gärna komponenter mellan modeller så att hoppas på exempelvis en mindre sub när de precis har gjort den större än nog lite naivt. Så frågan kvarstår var den tydliga trenden med mindre modeller från Rolex är?
Jag tror vi diskuterar lite olika saker. Jag diskuterar främst trenden i allmänhet mot mindre klockor.Tror inte, hoppas i vart fall inte, att de kommer öka än om de senaste åren har varit större modeller. Kan dock inte se en trend i att de minskat. Exp 1 och OP i 39 mm har tagits bort då 39 fasats ut. OP släpptes även i större modell, 41. Smalare luggs på sub etc, ja för det ger bättre proportioner (efter ca 10 år kom förändringen) som många klagat på i alla år. Men de har ju annars inte släppt något nytt i mindre förutom Exp 1 som även kom i TT. Så kan inte se någon trend från Rolex baserat på ovan. Lika lite som att TT det nya då Exp 1 kom i TT för första gången.
Jag menar att det är en klar trend i popularitet mot mindre klockor hos allmänheten, både i Sverige och världen. Inte bara här på KS alltså.
Detta snappar givetvis klockföretagen upp och kommer erbjuda intressanta alternativ för detta.
Rolex har alltid varit ett konservativt märke och har egentligen inte särskilt stora klockor som det är, i jämförelse. De har dock flera ”toolwatches” (som du vet) som är skapade för ett specifikt ändamål och där klockan ”behöver” ha en viss storlek. Dessa är i sig ganska små kontra andra märkens motsvarighet. När sizehysterin rasade som värst gjorde Rolex små justeringar. Precis som de gör små justeringar nu. Jag tror alltså inte att Rolex om 5 år kommer släppa en 39mm sub, utan jag menar att de ser att trenden går mot mindre klockor och anpassar sig långsamt och konservativt. De kommer troligtvis inte röra storleken i millimeter på deras professionals. Men de har redan nu börjat slimma sin lineup med, precis som jag skrivit, smalare lugs/case som bärs mindre. Jämför gamla DJ mot de nya t ex.
OP41 är väl dessutom inte en true 41mm utan snarare strax under 40? Precis som DJ41 är 39,5mm. Det säger väl lite om trenden när Rolex väljer att gå tillbaka till 36mm med en av deras mest ikoniska modeller istället för att öka den till 41?
Det är ju ett större hopp från Explorer 39 mm till 36 mm än att de skulle öka den till 41 mm.
Jag tror alltså att det är en trend mot mindre klockor, inte bara här på KS, hos klockintresserade och därmed även den breda massan, snart. Sen tror jag inte Rolex på ett par år kommer justera detta drastiskt. De har de aldrig gjort. De behåller nog de flesta storlekar och förfinar dem (som vi har sett) snarare, med vissa undantag.
Jag tror alltså inte på större klockor, som du skrev, av Rolex i framtiden.