• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stort tack för input - alltid kul med ett forum för tonen är god och hjälpsamma svar!
Cert är det jag menar så det lutar mer och mer mot en AD och Explorer 2 med svart urtavla. Skulle den kännas stor är det en GMT som står högst på önskelistan. Även den ska enl de AD jag pratat vara stopp att beställa/stå i kö då jag inte köpt klockor tidigare hos dito. I sådant fall kör jag på en trusted dealer så jag kan få cert👍🏻
Skulle nog säga att du bör satsa på en Explorer II från svensk AD. Senaste månaden har det åkt upp minst 4-5 stycken 226570 på Blocket med kvitton från Nymans för 6-10K SEK över list. Väldigt osmart att lägga upp kvitto där inköpsdatum och namnet på säljaren står. Det bör i alla fall antyda att det är en hyfsat lätt modell att få tag på, om vi även förutsätter att de flesta som sålts faktiskt hamnar på folks handleder.

Någon som testat ”RubberB Swimskin Ballistic” (eller ens sett i verkligeheten)?

Vet att jag kommer byta tillbaka till länken efter en vecka men alltid kul att ha en anledning att byta tillbaka till länken ibland ;)

5E15899B-F61E-41D5-9BED-C681B2D78F6D.jpeg

Vet att jag kommer byta tillbaka till länken efter en vecka men alltid kul att ha en anledning att byta tillbaka till länken ibland ;)

Köp en länk till istället. Oyster alt jubilee beroende på vilken du saknar ;)

Ser ut som ett gummiband som har fått utslag 😬

Skulle nog säga att du bör satsa på en Explorer II från svensk AD. Senaste månaden har det åkt upp minst 4-5 stycken 226570 på Blocket med kvitton från Nymans för 6-10K SEK över list. Väldigt osmart att lägga upp kvitto där inköpsdatum och namnet på säljaren står. Det bör i alla fall antyda att det är en hyfsat lätt modell att få tag på, om vi även förutsätter att de flesta som sålts faktiskt hamnar på folks handleder.
Hej igen,
Blev uppskriven på väntelista på en svart Explorer 2, men efter mkt velande har jag bestämt mig att jag hellre vill köpa en Explorer i stål.
Passar mina smala handleder bättre samt att jag gillar tidlösheten:)
Har mailat AD (ej fått svar) om de kan sätta upp mig på lista på den istället - vet ni hur tillgången ser ut, sätter AD upp en på lista eller är de stängda likt Sub etc.?
Ska maila andra AD och stämma av också, men om det är kört så är alternativet att köpa en via tex. Chrono24 ny i kartong med cert, är beredd och på det klara att det drar iväg mer i kostnad, men så får det bli i så fall. Tar i så fall gärna emot tips på vilka handlare en kan vända sig till som är seriösa inom EU.

Återkommer i ärendet.

/Jonas

Hej igen,
Blev uppskriven på väntelista på en svart Explorer 2, men efter mkt velande har jag bestämt mig att jag hellre vill köpa en Explorer i stål.
Passar mina smala handleder bättre samt att jag gillar tidlösheten:)
Har mailat AD (ej fått svar) om de kan sätta upp mig på lista på den istället - vet ni hur tillgången ser ut, sätter AD upp en på lista eller är de stängda likt Sub etc.?
Ska maila andra AD och stämma av också, men om det är kört så är alternativet att köpa en via tex. Chrono24 ny i kartong med cert, är beredd och på det klara att det drar iväg mer i kostnad, men så får det bli i så fall. Tar i så fall gärna emot tips på vilka handlare en kan vända sig till som är seriösa inom EU.

Återkommer i ärendet.

/Jonas
Tips är ju att gå in och prata med dom istället för mail, om du har möjlighet.
Har stått i kö i några månader (36mm).

Tips är ju att gå in och prata med dom istället för mail, om du har möjlighet.
Har stått i kö i några månader (36mm).
Förstår, har mailat den AD jag först träffat vid två tillfällen som skrev upp mig på Explorer 2.
Mailade de utanför Sthlm. Övriga AD i Sthlm går ju att besöka, men tänkte om folk här kan säga huruvida det ens går att ställa sig på kö.
Förstår också att det beror tidigare relation etc. därav att jag också kan tänka mig att köpa utanför sverige med forumets eminenta tips:)

Förstår, har mailat den AD jag först träffat vid två tillfällen som skrev upp mig på Explorer 2.
Mailade de utanför Sthlm. Övriga AD i Sthlm går ju att besöka, men tänkte om folk här kan säga huruvida det ens går att ställa sig på kö.
Förstår också att det beror tidigare relation etc. därav att jag också kan tänka mig att köpa utanför sverige med forumets eminenta tips:)
Jag ställde mig som sagt i kö för kanske fyra månader sen och då var det inga problem. Men någon månad senare så har jag för mig att det var någon på KS som hade fått svaret att listan skulle vara stängd, men jag hade gått in hos de AD du har närmast och surrat lite. Dom får nog hundra-tals mail varje vecka om köfrågan.

Tror inte du kommer få något klockrent svar här faktiskt. Om du inte har tid att besöka ADs så kan du alltid ringa in och höra med dom.

Jag ställde mig som sagt i kö för kanske fyra månader sen och då var det inga problem. Men någon månad senare så har jag för mig att det var någon på KS som hade fått svaret att listan skulle vara stängd, men jag hade gått in hos de AD du har närmast och surrat lite. Dom får nog hundra-tals mail varje vecka om köfrågan.

Tror inte du kommer få något klockrent svar här faktiskt. Om du inte har tid att besöka ADs så kan du alltid ringa in och höra med dom.
Låter rimligt - will do, tack för feedback.

Låter rimligt - will do, tack för feedback.
med risk att verka lite tjatig (är förstagångsköpare av Rolex).
Vad anser ni finnas för nackdelar (utöver att prisetsåklart är högre än ny hos AD) att köpa ny klocka från professionell handlare via Chrono24?
Läste på Rob E hemsida att garantier endast gäller om din klocka är köpt direkt av AD? Kan det stämma?

Vad anser ni finnas för nackdelar (utöver att prisetsåklart är högre än ny hos AD) att köpa ny klocka från professionell handlare via Chrono24?
Läste på Rob E hemsida att garantier endast gäller om din klocka är köpt direkt av AD? Kan det stämma?
Ingen skillnad alls. På de nya certen står det varken namn på köparen eller var den är köpt ifrån

AD måste registrera försäljningen till Rolex vid försäljningen för att den skall gälla (tror detta behandlats tidigare i denna eller Submariner tråden). Prismässigt är det svårt att säga. Tänk bara på att det tillkommer både tull+moms utanför EU.

Vilken Datejust (ref) föredrar ni när vi pratar vintage? Har fått upp ögonen för äldre klockor på 36mm men har dåligt koll på just datejust

Nackdelar....det ska väl vara att du inte får kaffe,choklad,gratispenna och en fin reklampåse att lägga ditt nyförvärv i om du handlar på Chrono.

Skämt åsido. Justera in klockan blir ju ett besök hos en AD om du inte gör det själv. Och jag vet faktiskt inte om detta är en service som kostar när klockan inte är köpt där.
Alltid den lilla lilla osäkerheten att något inte är helt 100% oavsett hur många perfekta recensioner handlaren har. Du har ju inte varit i hans butik eller ens träffat någon.

Blir det trassel så är det ju klart trevligare att kunna gå till säljaren och ta det öga mot öga än att ringa/emaila någon som kanske knappt talar begriplig engelska/tyska och sitter i södra Italien...

Men med allra största sannolikhet går allt bra om du väljer en välrenommerad handlare. Kanske tom finns någon i Sverige som har vad du söker? Sverige är ju inte så stort att det inte går att resa vartsomhelst och tillbaka på en dag.

Vilken Datejust (ref) föredrar ni när vi pratar vintage? Har fått upp ögonen för äldre klockor på 36mm men har dåligt koll på just datejust
4 siffriga = snyggare tavlor (pie pan), saknar quickset på datumet.
5 siffriga saknar kanterna på tavlan men har quickset.
använder man klockan varje dag eller har winder. Så skulle jag gå på 4 siffrig referens.

4 siffriga = snyggare tavlor (pie pan), saknar quickset på datumet.
5 siffriga saknar kanterna på tavlan men har quickset.
använder man klockan varje dag eller har winder. Så skulle jag gå på 4 siffrig referens.
Tack för svar!
Pie pan tavlorna är riktigt snygga. Har alla 4 siffriga det (1600,1601 etc)? Vad får man ge för dessa, runt 35-40 i bra skick?

Tack för svar!
Pie pan tavlorna är riktigt snygga. Har alla 4 siffriga det (1600,1601 etc)? Vad får man ge för dessa, runt 35-40 i bra skick?
Om alla har det låter jag vara osagt. Men jag tror det. Kostnaden idag har jag noll koll på. Hade en 1601 för några år sedan. Har efter det inte följt modellen.

En nackdel är ju då att du inte bygger up en relation och köphistorik hos AD, om du i framtiden skulle vilja byta till en model som är mycket svår att komma med på lista till exempel.

En nackdel är ju då att du inte bygger up en relation och köphistorik hos AD, om du i framtiden skulle vilja byta till en model som är mycket svår att komma med på lista till exempel.
Tack för feedback. kaffet kan jag klara mig utan, men har bestämt att jag vill ha en sprillans från AD med allt vad det innebär gällande service, relation etc.
Synd bara att det ska vara så förbannat svårt/lång väntetid, men antar att vissa tycker det är en del av charmen med Rolex dock mest irriterande just nu enligt mig:)

God morgon, är det här certifikatet till min 16570? Jag köpte den ny 2004, men hade inte koll på vad som skulle vara med. Har haft boxen undanstoppad i alla år….
5C92B326-AE7B-44CA-BB77-3FE9B087FC47.jpeg

Tillbaka
Topp