• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken trend då? :oldman: Möjligen på KS? Rolex har ju ökat istället. Ex sub, yacht, Explorer II och OP 41. Explorer I är väl den enda som har minskat men det synes snarare att ha att göra med att Rolex fasat ut 39 mm.
Pendeln är påväg att svänga mot mindre klockor, tror jag (och verkar också som att flera "kännare" upplever detta).


Lyssna t ex från 1:45 Dock, kan jag hålla med om att det kanske är hos just "klocknördar" och inte hos den breda massan. Ännu.

Man får ta i beaktning att pendeln svänger långsamt och de klockor som kommer ut nu har varit under planering ett par år. Tror kanske inte Rolex kommer minska fler modeller som t ex exp 1, men de har ju redan börjat att slimma lugsen på flera och kommer nog inte öka storleken på kommande modeller åtminstone.
 
Senast ändrad:

Pendeln är påväg att svänga mot mindre klockor, tror jag (och verkar också som att flera "kännare" upplever detta).


Lyssna t ex från 1:45 Dock, kan jag hålla med om att det kanske är hos just "klocknördar" och inte hos den breda massan. Ännu.

Man får ta i beaktning att pendeln svänger långsamt och de klockor som kommer ut nu har varit under planering ett par år. Tror kanske inte Rolex kommer minska fler modeller som t ex exp 1, men de har ju redan börjat att slimma lugsen på flera och kommer nog inte öka storleken på kommande modeller åtminstone.
Om det i allmänhet syftas på att minska från 43-45 till 39-40, rimligt. Svårt att se att den stora massan är intresserad av mindre än 36. Sedan finns ju såklart klockbranchens hipsters som vill visa att de minsan kan bära en pytteliten sak (samt såklart de med taniga handleder). Många jänkare som klagar på att 40 är för litet, tyvärr styr nog den marknaden mer än vad nördarna tycker.

Vad gäller Rolex så synes de köra på 36 resp 41 med diverse komplement som är modell större.
 
Skillnaden i storlek mellan nya och gamla Explorer II är påtaglig enligt mig. Hade dock varit nice om de hade krympt den tillbaka till 40mm.

2626D23A-DABA-4887-92B6-7504A0D92975.jpeg
 


Många jänkare som klagar på att 40 är för litet, tyvärr styr nog den marknaden mer än vad nördarna tycker.

Vad gäller Rolex så synes de köra på 36 resp 41 med diverse komplement som är modell större.
Har ingen aning, men borde inte marknaden i asien även hålla tillbaka storleken lite iallafall?
 
Har ingen aning, men borde inte marknaden i asien även hålla tillbaka storleken lite iallafall?
Tror precis som ovan att det är rätt kulturellt betingat. Rätt intressant att många brands säljer bättre av sina mindre storlekar i Asien så kör Grand Seiko på större storlekar.

Om det i allmänhet syftas på att minska från 43-45 till 39-40, rimligt. Svårt att se att den stora massan är intresserad av mindre än 36.
Känns rimligt. Tror att de allra största storlekarna kommer ta ett par steg tillbaks snart.
Många jänkare som klagar på att 40 är för litet, tyvärr styr nog den marknaden mer än vad nördarna tycker.
Till viss del sant, men å andra sidan är väl typ DW rätt populära där och de ligger väl runt 40mm?
 
Baserat på det man ser användare från Asien posta på TRF, så verkar folk med små handleder inte bry sig om att klockan är för stor, så länge de gillar modellen 🙃
Tror att det beror på vart och vilka vi pratar om. Tror ex Indien, Kina och till viss del Singapore handlar mer om att ”flexa” medan marknader som Korea och Japan är mer återhållsamma. Australien och Nya Zealand är nog mer en salig blanding likt här.
 
Vilka nya modeller har kommit som är mindre och nättare?
Vilka mindre klockor är det hype kring?
Detta glider lite off topic, men;

Såg du klippet jag länkade till?

Explorer 36. Flertalet Rolexmodeller har fått smalare lugs/nättare case. OP36an är het. Panerai släpper en liten Luminor osv. osv.

Det tar ju dock tid för tillverkarna att producera / skapa nya klockor och Rolexmaskineriet rör sig otroligt långsamt. Företagen tillverkar det som de tror kommer sälja bäst / upprätthålla brand image, etc. Den breda massan har kanske fortfarande inte riktigt börjat snegla på klart mycket mindre klockor, men jag tror dagarna när kalle banan köper en 47 mm Fossil är över (som man kunde se allt för ofta förr). Jag menar inte att alla snart kommer vilja ha 36-34 mm klockor, men trenden är helt klart mot mindre klockor - inte större. Who knows, vi kanske stannar på de storlekarna vi har nu ett tag men att företagen skapar lite fler roliga / heta mindre klockor, också. På sikt får vi se dock.

Eller tror du på en trend med större klockor?

Lite aktuellt i ämnet.




 
Detta glider lite off topic, men;

Såg du klippet jag länkade till?

Explorer 36. Flertalet Rolexmodeller har fått smalare lugs/nättare case. OP36an är het. Panerai släpper en liten Luminor osv. osv.

Det tar ju dock tid för tillverkarna att producera / skapa nya klockor och Rolexmaskineriet rör sig otroligt långsamt. Företagen tillverkar det som de tror kommer sälja bäst / upprätthålla brand image, etc. Den breda massan har kanske fortfarande inte riktigt börjat snegla på klart mycket mindre klockor, men jag tror dagarna när kalle banan köper en 47 mm Fossil är över (som man kunde se allt för ofta förr). Jag menar inte att alla snart kommer vilja ha 36-34 mm klockor, men trenden är helt klart mot mindre klockor - inte större. Who knows, vi kanske stannar på de storlekarna vi har nu ett tag men att företagen skapar lite fler roliga / heta mindre klockor, också. På sikt får vi se dock.

Eller tror du på en trend med större klockor?

Lite aktuellt i ämnet.




Skrev ju i början om de gigantiska sakerna så där råder ingen oklarhet. Är mindre modeller 40 mm? Förstår dock inte syftningen till Rolex då Rolex har ökat istället för minska storlekarna. Visst, mer slimmade luggar men ändå större. Rolex delar gärna komponenter mellan modeller så att hoppas på exempelvis en mindre sub när de precis har gjort den större än nog lite naivt. Så frågan kvarstår var den tydliga trenden med mindre modeller från Rolex är?
 
Skrev ju i början om de gigantiska sakerna så där råder ingen oklarhet. Är mindre modeller 40 mm? Förstår dock inte syftningen till Rolex då Rolex har ökat istället för minska storlekarna. Visst, mer slimmade luggar men ändå större. Rolex delar gärna komponenter mellan modeller så att hoppas på exempelvis en mindre sub när de precis har gjort den större än nog lite naivt. Så frågan kvarstår var den tydliga trenden med mindre modeller från Rolex är?
"Har ökat" ja. Det sker inte över en natt. Jag tror verkligen inte Rolex planerar större modeller.
"Så frågan kvarstår var den tydliga trenden med mindre modeller från Rolex är?" - till att börja med: Explorer 36. Nättare exp 2. Smalare cases/lugs till många modeller.
Vilka modeller tror du kommer öka i size de kommande åren?
 
"Har ökat" ja. Det sker inte över en natt. Jag tror verkligen inte Rolex planerar större modeller.
"Så frågan kvarstår var den tydliga trenden med mindre modeller från Rolex är?" - till att börja med: Explorer 36. Nättare exp 2. Smalare cases/lugs till många modeller.
Vilka modeller tror du kommer öka i size de kommande åren?
Tror inte, hoppas i vart fall inte, att de kommer öka än om de senaste åren har varit större modeller. Kan dock inte se en trend i att de minskat. Exp 1 och OP i 39 mm har tagits bort då 39 fasats ut. OP släpptes även i större modell, 41. Smalare luggs på sub etc, ja för det ger bättre proportioner (efter ca 10 år kom förändringen) som många klagat på i alla år. Men de har ju annars inte släppt något nytt i mindre förutom Exp 1 som även kom i TT. Så kan inte se någon trend från Rolex baserat på ovan. Lika lite som att TT det nya då Exp 1 kom i TT för första gången. 🤷‍♂️
 
Någon som har erfarenhet av AD i Belgrad? Vågar man hoppas på att kunna hämta ut en dykare? Vill ha rimliga förväntningar. Besökte AD både på Kreta och Santorini utan någon lycka alls.
Var där för 2 veckor sedan. Hyfsat tomt i butiken men fick erbjudande om följande,

  • Day date rose, brun tavla med diamantindex
  • Day date rosé, någon annan tavla även den med diamant index
  • Gulguld sea dweller med OF
Frågade inte om stål då jag var ute efter en DD rosé med brun tavla.

Lyfta momsen i Serbien är ett meck samt kräver återbesök inom 6 månader. O då har jag ändå släkt o hus där men skulle ändå inte orka med processen. Priserna ligger väl strax under svenska.
 
Tillbaka
Topp