I oktober 2018 gick jag in till Nymans Ur i Västerås för att eventuellt köpa en Rolex Submariner i stål. De lade fram en utan och en med datumvisning. Jag valde den utan (vilket jag ångrat sen dess) och betalade, men fick inte bara klockan utan också en föreläsning om att jag inte fick sälja den vidare.
Jag hade då under tjugo år köpt ett antal Rolex där, sålt dem efterhand för att finansiera en ny och fick nu höra att man skulle sätta upp sig på ”väntelistor” samt lova att inte sälja dem vidare om man ville köpa vissa eftertraktade modeller. Rabatt var inte heller nåt man skulle vänta sig trots långvarig stamkundsrelation.
Sedan dess har ju situationen urartat helt och det är ju bara att läsa tex den här tråden för att inse att Rolex idag bara handlar om väntelistor och priser. Det här gör ju att man funderar lite på vart Rolex är på väg. Skall Rolex framöver bara vara för dem med mycket pengar som ser klockorna som roliga penningplaceringar? Är det den nya kundbasen eftersom de, framförallt yngre, som går in i en butik ofta bara får ett snorkigt svar att de inte får köpa nån klocka eftersom de inte har en gedigen kundhistorik?
Rolex har alltid varit ”mycket bra klockor som håller värdet” och därför varit roliga köp för många olika grupper, idag är positioneringen nåt annat.
Bara lite funderingar i vintermörkret

.