• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Detta kan va de sjukaste jag läst på länge... haha. Är de helt efterblivna eller finns det nått dolt motiv, varför köpa en vara för mer än 200% av "marknadsvärde"?

Nästa gång jag ska sälja nått blire att kontakta ett auktionshus, detta är ju sanslöst. LOL (j/k ofc)
Ja tänk om det vore så lätt att bara att traska in på Phillips och köra ”tjena, jag vill sälja min sport-Rolle jag plockade ut för en månad sen och jag vill tjäna en jäkla massa cash och få till en helt galen och orealistisk budgivning”….

• Like
Reactions: PJZ
Är det utrett ifall Hulken gick för 75K + dollar (USD) eller inte?
Svar ja

06B73FB1-6DC6-4629-84D9-3509C55BC762.png

Inom konstvärlden bjuder gallerier upp värdet på verk för att skydda värdet på sin existerande kollektion av samma konstnär. Finns även marknader med wash-trading där personer köper av sig själva eller kompisar till hutlösa priser för att pumpa värdet. Har de fenomenen kommit till begränsade klockkollektioner?

...Rolex själva kan nog få mer marknadsföring genom entusiastsnack av att köpa klockan för en mille än de kan om de ger pengarna till media
Skulle tro att det första du skriver är det som hänt. Det finns så mycket spekulation hos gråhandlarna att de försöker ta kontroll över marknaden.

Utifrån det jag läst så verkar Rolex inte bry sig särskilt mycket om det här med tanke på att de helt saknar verktyg att hantera det. Men det finns nog andra här som har bättre koll.

Är det utrett ifall Hulken gick för 75K + dollar (USD) eller inte?
Ja

Måste ha varit den ”unika” urtavlan som gjorde det och att det nu var ett ”rare opportunity” 😂

Rolex updated the 116610LV with their signature Cerachrom bezel in green paired with a sunburst “green gold” dial.
Now highly sought-after by collectors around the world, this pristine example of the Submariner Hulk from the original owner is a rare opportunity to own one of Rolex’s most coveted modern wristwatches.

I oktober 2018 gick jag in till Nymans Ur i Västerås för att eventuellt köpa en Rolex Submariner i stål. De lade fram en utan och en med datumvisning. Jag valde den utan (vilket jag ångrat sen dess) och betalade, men fick inte bara klockan utan också en föreläsning om att jag inte fick sälja den vidare.
Jag hade då under tjugo år köpt ett antal Rolex där, sålt dem efterhand för att finansiera en ny och fick nu höra att man skulle sätta upp sig på ”väntelistor” samt lova att inte sälja dem vidare om man ville köpa vissa eftertraktade modeller. Rabatt var inte heller nåt man skulle vänta sig trots långvarig stamkundsrelation.
Sedan dess har ju situationen urartat helt och det är ju bara att läsa tex den här tråden för att inse att Rolex idag bara handlar om väntelistor och priser. Det här gör ju att man funderar lite på vart Rolex är på väg. Skall Rolex framöver bara vara för dem med mycket pengar som ser klockorna som roliga penningplaceringar? Är det den nya kundbasen eftersom de, framförallt yngre, som går in i en butik ofta bara får ett snorkigt svar att de inte får köpa nån klocka eftersom de inte har en gedigen kundhistorik?
Rolex har alltid varit ”mycket bra klockor som håller värdet” och därför varit roliga köp för många olika grupper, idag är positioneringen nåt annat.
Bara lite funderingar i vintermörkret 🙂.
1C44C824-53CB-40E0-89CE-99652D35EE13.jpeg
FA028AA6-AC0A-4C98-9933-D4F2AD3DD1AF.jpeg

I oktober 2018 gick jag in till Nymans Ur i Västerås för att eventuellt köpa en Rolex Submariner i stål. De lade fram en utan och en med datumvisning. Jag valde den utan (vilket jag ångrat sen dess) och betalade, men fick inte bara klockan utan också en föreläsning om att jag inte fick sälja den vidare.
Jag hade då under tjugo år köpt ett antal Rolex där, sålt dem efterhand för att finansiera en ny och fick nu höra att man skulle sätta upp sig på ”väntelistor” samt lova att inte sälja dem vidare om man ville köpa vissa eftertraktade modeller. Rabatt var inte heller nåt man skulle vänta sig trots långvarig stamkundsrelation.
Sedan dess har ju situationen urartat helt och det är ju bara att läsa tex den här tråden för att inse att Rolex idag bara handlar om väntelistor och priser. Det här gör ju att man funderar lite på vart Rolex är på väg. Skall Rolex framöver bara vara för dem med mycket pengar som ser klockorna som roliga penningplaceringar? Är det den nya kundbasen eftersom de, framförallt yngre, som går in i en butik ofta bara får ett snorkigt svar att de inte får köpa nån klocka eftersom de inte har en gedigen kundhistorik?
Rolex har alltid varit ”mycket bra klockor som håller värdet” och därför varit roliga köp för många olika grupper, idag är positioneringen nåt annat.
Bara lite funderingar i vintermörkret 🙂.
1C44C824-53CB-40E0-89CE-99652D35EE13.jpeg
FA028AA6-AC0A-4C98-9933-D4F2AD3DD1AF.jpeg
Nu kan väl knappast ad ha att göra med om man säljer sin klocka vidare? Utom att man kanske får en försämrad relation om de får reda på det. Kan tycka att ad snarare borde välja kunder de tror inte säljer vidare. Men sanningen är ju att klockintresserade ofta säljer och byter klockor även de som man går back på?

Som jag skrev tidigare tror jag faktiskt att rolex inte bryr sig eller inte vet vad de ska/kan göra. Att öka produktionen är ett alternativ men hamnar detta hos gråhandlarna så spelar det ingen roll.

Nu kan väl knappast ad ha att göra med om man säljer sin klocka vidare? Utom att man kanske får en försämrad relation om de får reda på det. Kan tycka att ad snarare borde välja kunder de tror inte säljer vidare. Men sanningen är ju att klockintresserade ofta säljer och byter klockor även de som man går back på?

Som jag skrev tidigare tror jag faktiskt att rolex inte bryr sig eller inte vet vad de ska/kan göra. Att öka produktionen är ett alternativ men hamnar detta hos gråhandlarna så spelar det ingen roll.
- Tror du undervärderar en av världens mest framgångsrika klocktillverkare om du skriver: ”Som jag skrev tidigare tror jag faktiskt att rolex inte bryr sig eller inte vet vad de ska/kan göra.”

- Tror du undervärderar en av världens mest framgångsrika klocktillverkare om du skriver: ”Som jag skrev tidigare tror jag faktiskt att rolex inte bryr sig eller inte vet vad de ska/kan göra.”
Kanske felformulerat klart att de följer den här frågan men grejjen med rolex är att de gör sin grej utan krav på kortsiktig avkastning(iaf i jmf med typ noterade bolag). Finns risk att deras kärnvärden riskeras typ vid produktionsökning/ändrad distrubution så sitter de hellre still i båten. Det kanske är just det som gjort dom så framgångsrika?

Det där är ju bara orimligt. Vem betalar sådana summor för en helt vanlig OP? Då har man inte alla hästar hemma..
Bra fråga om någon ens gör det, men blev väl mest förvånad då det inte bara va 1 utan flertalet till samma pris. Dessutom låg 36mm versionen på ungefär 150k. Ser även att många försöker sälja in den här som ”Tiffany” så dom försöker väl också rida lite på vågen.
Dock har jag även sett annonser där den gröna samt den oranga säljs för lite över 100k 😅

Inte plexi som är avgörande. Det är om de är kategoriserade som ”Modern” eller ”Classic”.

Rob tar följande för bas-service om inga delar behövs bytas:

Modern Professional:
7950kr Sub, Explorer, GMT mfl. (cal 2135-3235)
9100kr Daytona (cal 4130)
10800kr Yacht Master II, Sky-Dweller (cal 4160/61, 9001)

Classic Professional
11900kr Sub, Explorer, GMT mfl. (cal 1520-1580)
13600kr Daytona (cal 4030)
Krons tar 8800kr ink polering. De verkar inte ta andra priser för classic modellerna.

Hejsan!

passar på och kommer med mitt dilemma om 36 mm. Har bestämt mig för att köpa den nya OP i bright black, men jag har så svårt att välja storlek. Bär just nu mest vintage klockor, 33-34mm men alla modernare klockor i min ägo är minst 40mm. Gick och provade olika OP som man kan hitta i Stockholm och kan inte välja storleken. Vad tycker ni är en GADA storlek på OP? Jag vet att det är subjektivt och att 36mm är mer klassiskt, men vill gärna höra era åsikter. 36mm känns så liten och 41mm känns absolut för stort 🤣
Jag är inte stor på något sätt och mina handleder är max 17 cm. Visar även lite bilder :)
Önskar er alla en fin tisdag!

Bilagor

• FC4FE47E-7154-49AD-BF39-4DEBDCDB179C.jpeg
    FC4FE47E-7154-49AD-BF39-4DEBDCDB179C.jpeg
    600.7 KB · Visningar: 15
  • 24C3C28A-D820-470F-B278-F406558BBA67.jpeg
    24C3C28A-D820-470F-B278-F406558BBA67.jpeg
    773.8 KB · Visningar: 14
  • 548644B2-0100-4C2E-B6A3-1DD2B36A8BF9.jpeg
    548644B2-0100-4C2E-B6A3-1DD2B36A8BF9.jpeg
    560.2 KB · Visningar: 14
  • A6AF049C-B13C-4270-8DE7-21EFFDEC5FD6.jpeg
    A6AF049C-B13C-4270-8DE7-21EFFDEC5FD6.jpeg
    618.2 KB · Visningar: 15
Hejsan!

passar på och kommer med mitt dilemma om 36 mm. Har bestämt mig för att köpa den nya OP i bright black, men jag har så svårt att välja storlek. Bär just nu mest vintage klockor, 33-34mm men alla modernare klockor i min ägo är minst 40mm. Gick och provade olika OP som man kan hitta i Stockholm och kan inte välja storleken. Vad tycker ni är en GADA storlek på OP? Jag vet att det är subjektivt och att 36mm är mer klassiskt, men vill gärna höra era åsikter. 36mm känns så liten och 41mm känns absolut för stort 🤣
Jag är inte stor på något sätt och mina handleder är max 17 cm. Visar även lite bilder :)
100% 36mm, utifrån bilderna. Dock ser ofta klockor större ut på bilder, men jag hade absolut valt 36.

Hejsan!

Utöver att 36mm är det självklara valet så fanns ju fram till nyligen också 39mm om man kan tänka sig begagnatmarknaden. Jag provade en sådan för ett par år sedan i butik och jag tyckte den satt oväntat bra på mig. Men om jag får välja fritt skulle jag hellre ta 36mm.

Hejsan!

Har lite samma problem. 41an sitter bra på mina ca 17cm handled och har inget problem med att bära upp den även om den ibland ser väldigt stor ut på bild och 36an blir lite liten.

Jag har både en DJ36 och en OP36 i dag. Även om det tog lite tid att vänja sig så älskar jag Både DJ och OP i 36mm och hade absolut inte velat byta till en 41a. Har haft båda OP41 och DJ41 innan och storleken och proportionerna känns helt fel.

Tillbaka
Topp