• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Var glada att ni har klockor att kopa.
Sahar ser det ut hos min Rolexhandlare just nu.

Goda kakor och kaffe finns det.
Men Rolexklockor inte en enda....
20211221_144528.jpg
20211221_144534.jpg
Det ser verkligen konstigt ut på bild. Så fina montrar men inte en enda klocka för försäljning. Får man fråga vilket land det är?

På tal om klockköp funderar jag på vilken klocka jag ska sikta på att införskaffa härnäst. Sugen på en rolex. Submariner har jag lagt på is då det verkar svårt hos AD.

de klockor jag har idag är en speedy (.005) och en Tudor black bay 58 (svart). Vilken rolex tycker ni hade varit ett bra komplement till samlingen? Har kollat på Explorer, OP och DJ.

På tal om klockköp funderar jag på vilken klocka jag ska sikta på att införskaffa härnäst. Sugen på en rolex. Submariner har jag lagt på is då det verkar svårt hos AD.

de klockor jag har idag är en speedy (.005) och en Tudor black bay 58 (svart). Vilken rolex tycker ni hade varit ett bra komplement till samlingen? Har kollat på Explorer, OP och DJ.
Vilken gillar du bäst? är nog endast du som kan svara på den frågan 🤣

• Like
Reactions: Alx

DJ med vitguldsring och jubilee. Allt annat du nämner är ju lite sportigare men du behöver nåt som blingar lite också. :)

Hörde från en vän som besökt en Svensk AD idag att Rolex planerar att lätta på sina restriktioner vad det gäller att köpa andra tavlor till sin Rolex, åtminstone för OP. Dvs köper du en svart kommer du senare kunna köpa valfri färg. Om de behåller ursprungliga tavlan eller ej (troligtvis gör de väl det) framgick inte. Vad tror ni om detta?

DJ med vitguldsring och jubilee. Allt annat du nämner är ju lite sportigare men du behöver nåt som blingar lite också. :)

Förtydligande:

Jag vet inte hur gammal du är. Men förr eller senare kommer du fylla 40 eller 50 eller 60... att då ha en snygg, lagom sliten Datejust som har hängt med dig på dina vänners bröllop och dina barns konfirmationer och dina vänners bröllop i andra rundan kommer vara helt underbart. Snygg, gubbig (eller gummig om du du så vill) klocka i lådan kommer kännas bra när det är fest.

Hörde från en vän som besökt en Svensk AD idag att Rolex planerar att lätta på sina restriktioner vad det gäller att köpa andra tavlor till sin Rolex, åtminstone för OP. Dvs köper du en svart kommer du senare kunna köpa valfri färg. Om de behåller ursprungliga tavlan eller ej (troligtvis gör de väl det) framgick inte. Vad tror ni om detta?
Jag har hört samma, även från svensk AD.

Jag har hört samma sak men har svårt att tro att Rolex skulle göra helt om på den strategi se varit superanala på de senaste åren. Men vem vet. Rolex gör vad Rolex vill

Aka: jag tror det när jag ser det

Förtydligande:

Jag vet inte hur gammal du är. Men förr eller senare kommer du fylla 40 eller 50 eller 60... att då ha en snygg, lagom sliten Datejust som har hängt med dig på dina vänners bröllop och dina barns konfirmationer och dina vänners bröllop i andra rundan kommer vara helt underbart. Snygg, gubbig (eller gummig om du du så vill) klocka i lådan kommer kännas bra när det är fest.
Precis den setupen tänkte jag. Jubilee med vitguldsring. Sen är svart tavla att föredra kanske?

det är precis så som du skriver jag tänker. Jag köper för att behålla, åtminstone är det min plan;). Men jag vet inte om den upplevs för stekig och pockar på uppmärksamhet? Eller om en Explorer / OP är ett vettigare val?

Jag har varit sugen på en datejust för att ha en dressigare klocka. Jubilee, vitguldsring, svart tavla. Men sen vet jag inte om man kanske kommer tycka den är för ”blingig” och man hellre hade valt mellan Explorer / OP?
Har både Explorer 36 och DJ 36, blå tavla med "vitguldring", dessa kompletterar varandra väldigt bra. Kan rekommendera att köpa båda.

• Like
Reactions: Alx
Precis den setupen tänkte jag. Jubilee med vitguldsring. Sen är svart tavla att föredra kanske?

det är precis så som du skriver jag tänker. Jag köper för att behålla, åtminstone är det min plan;). Men jag vet inte om den upplevs för stekig och pockar på uppmärksamhet? Eller om en Explorer / OP är ett vettigare val?

Jag hade en 16014 i över tio år (dvs en DJ med vitguldsring och jubilee från sent 70-tal). Köpte den 2006 och sålde den 2018 om jag minns rätt. Mina erfarenheter:

1. Stekig får stå för dig, jag är lantis så sånt vet jag inte. Men den är lite blank och syns - vitguldet med den räfflade ringen syns om den är välskött och den ... är sinnebilden av en snygg Rolex. Men det är ju hela syftet med den. Den ska vara som snyggkostymen med den där slipsen som kostar mer än du vågar erkänna för din mamma...

2. Givetvis beror "stekigheten" lite på vem som ser den.. men det är också så att omvärlden ser det du vill du ska se. Det är lite som att hålla ett föredrag för folk på en scen. Om allt du tänker på är "var ska jag göra av mina händer" så kommer folk att lägga märke till dina händer... men om dina händer försvinner i ditt eget huvud kommer de försvinna ur publikens sinne. Om du själv tänker på "jag har en stekig klocka" hela tiden du snackar med nån så kommer de att se den stekiga klockan. Vill du vara vetenskaplig kommer du snacka om spegelneuroner och sånt. Folk noterade sällan min DJ när jag inte själv tänkte "jävlar, nu har jag finklockan i fel sammanhang".

Självklart ska du ha det du gillar. Men räkna med att din smak ändras med åren, och oftast till det mer konservativa hållet. :)

Så här såg min ut:

DSC_5178.JPG

Jag tror att urtavlan kallades "silver" och inte vitt på dem. Serienumret indikerade 1978/79.

Råkade se att Rolex nyligen har ansökt om registrering för varumärket "MASTER DATEJUST" i sjukt många länder. Är inte så insatt i Rolex, men det är något nytt, eller?

Det ser verkligen konstigt ut på bild. Så fina montrar men inte en enda klocka för försäljning. Får man fråga vilket land det är?
USA.Virginia Beach.
Och detta ar en nybyggd Shop-In-Shop.
Konkurrenten blev av med Rolex forra varen (Samma filurer som garna tog full forskottsbetalning pa en GMT Meteorit utan leveransdatum....)och denna kedja "tvingades" bygga nytt samtidigt som man kapade deras AF i en galleria nagon mil bort

Detta ar det nya normala.
Montrarna med GrandSeiko Tudor Breitling TagHeuer etc far inte plats med fler klockor som ingen vill ha. Oavsett pris verkar det som...
Rolex finns inte en enda klocka. Inte ens en PM 28mm....
Ringer vi inte dig sa finns det ingenting for dig att kopa har blivit det nya sattet att salja Rolex......Men kaffet var iallafall gott.....

Jag tror du enbart kommer kunna byta till de "trakiga" fargerna Dvs Svart Silver och mojligtvis Bla. De med hoga premium kommer vara "Exchange only"
Men den som lever far se hur det blir.

Och en av de andra tog handpeng av mig och inget snack om att jag skulle betala det nya priset nar klockan levererades.
Iofs var det 2ar sedan och nu ar det nya tider. Far man kopa en klocka till listpris idag sa ar det oftast billigt anda...
Jo då, tiderna har förändrats. Jag syftade mest på att det inte alltid är fallet att man betalar nya priset, men det kan ju har varit ett undantag i mitt fall.

Tillbaka
Topp