• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Screenshot_20211223-212415_Instagram.jpg
Screenshot_20211223-212352_Instagram.jpg
Vi kan räkna med att detta blir av alltså.

Har haft ett antal klockor genom åren men aldrig fastnat i "Rolexträsket" men alltid varit lite intresserad av Submariner utan datum. Börjar nu smått fundera på en.. Är inte så intresserade av de nya med keramikring mm, men det behöver inte heller vara någon riktigt gammal vintage. Vilka årsmodeller rekommenderas där priset kan anses "rimligt" fortfarande?

Inga av stålmodellerna har rimligt pris. Det låter som att du vill ha en 14060*, klockor som fått utbytt tavla och polerade ex billigare. Men samtidigt står ju sig inte renoverade ex sig lika bra som en orörd.

Killgissar på att tritium generellt är billigare än superluminova (00-framåt), speciellt om index inte har gulnat. Kolla från sent 80 till 98-99.

Inga av stålmodellerna har rimligt pris. Det låter som att du vill ha en 16610, klockor som fått utbytt tavla och polerade ex billigare. Men samtidigt står ju sig inte renoverade ex sig lika bra som en orörd.

Killgissar på att tritium är billigare än superluminova, speciellt om index inte har gulnat. Kolla från sent 80 till 98-99.
14060*

Inga av stålmodellerna har rimligt pris. Det låter som att du vill ha en 14060*, klockor som fått utbytt tavla och polerade ex billigare. Men samtidigt står ju sig inte renoverade ex sig lika bra som en orörd.

Killgissar på att tritium generellt är billigare än superluminova (00-framåt), speciellt om index inte har gulnat. Kolla från sent 80 till 98-99.
Ja det är den modellen jag kollar mest på. Bytt tavla etc är inte intressant men polerad kan den vara. Jag köper i första hand inte som investering utan för mig själv. Känns ju som priserna på stålRolex bara ökar och ökar och har gjort det i många år nu så det kanske bara är att slå till om man hittar ett bra ex? Rekommenderas några andra ställen än Chrono24 att titta på?

Ja det är den modellen jag kollar mest på. Bytt tavla etc är inte intressant men polerad kan den vara. Jag köper i första hand inte som investering utan för mig själv. Känns ju som priserna på stålRolex bara ökar och ökar och har gjort det i många år nu så det kanske bara är att slå till om man hittar ett bra ex? Rekommenderas några andra ställen än Chrono24 att titta på?
Köp & Sälj här på KS. Känns som det dyker upp 14060 varje vecka.

Hade personligen kollat forum/KS, Kaplans eller andra svenska auktionssidor. C24 brukar generellt vara dyrast, om nu målet är att göra billigare affär.

Hade personligen kollat forum/KS, Kaplans eller andra svenska auktionssidor. C24 brukar generellt vara dyrast, om nu målet är att göra billigare affär.
Problemet är att jag är baserad i Spanien största delen av året så det är svårt att köpa på plats i Sverige även om det kanske skulle gå om det verkligen är rätt ex och rätt pris

Fast samtidigt om Sverige får högre höjningar pga momsen skulle Rolex-klockor vara dyrare än i andra länder Av den anledningen och de är de ju inte.

Dock är det något dyrare i Sverige än i Europa pga valutakursen där SEK stärkts mot EUR på senare tid. Vilket kanske talar för en mindre höjning eller ingen alls i Sverige. En No-Date ligger på EUR 7550 i Tyskland vilket motsvarar SEK 78.000 och samma klocka listar SEK 87.500 idag. Eller vad tror ni?

Köp & Sälj här på KS. Känns som det dyker upp 14060 varje vecka.
Siste 14060 var i oktober 2021: https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-no-date-14060-75-000kr.155744/

I hele 2021 var det kun 4 stk. 14060 til salgs med "14060" i salgstittel her på KS.
I 2020: 7 stk. hel året.
I 2019: 10 stk.

Så, 21 stk fordelt på 36 måneder gir en 14060 til salgs hver 7-8 uke. Hvis data/trend fortsetter i 2022, så kommer det trolig kun 1-3 stk. 14060 til salgs gjennom hele året.

Senast ändrad:
Fast samtidigt om Sverige får högre höjningar pga momsen skulle Rolex-klockor vara dyrare än i andra länder Av den anledningen och de är de ju inte.

Dock är det något dyrare i Sverige än i Europa pga valutakursen där SEK stärkts mot EUR på senare tid. Vilket kanske talar för en mindre höjning eller ingen alls i Sverige. En No-Date ligger på EUR 7550 i Tyskland vilket motsvarar SEK 78.000 och samma klocka listar SEK 87.500 idag. Eller vad tror ni?
Vi får hålla tummarna! Suger att behöva punga ut 10k extra för samma klocka.

Jag skulle gissa Rolex forsoker ha samma pris oavsett var du nu bor i varlden pa sina klockor fore skatt och lokala palagor. Det finns en bra lista pa Rolexforums som visar vad det kostar i ett 20tal olika lander i lokal valuta.
Om nagon orkar sa gar det ju rakna fram ett baspris tex USA som inte har nagon skatt pa visat pris. Men naturligtvis sa gar det inte justera exakt da valutakurser andrar sig hela tiden.
6%momsskillnad mellan Tyskland och Sverige ger val nagra tusenlappar mer,men inte 10.Sverige ma vara dyrt,men dar finns det ju ialafall klockor att handla.

Och pa Lordag sa vet vi exakt hur det blev.

Jag skulle gissa Rolex forsoker ha samma pris oavsett var du nu bor i varlden pa sina klockor fore skatt och lokala palagor. Det finns en bra lista pa Rolexforums som visar vad det kostar i ett 20tal olika lander i lokal valuta.
Om nagon orkar sa gar det ju rakna fram ett baspris tex USA som inte har nagon skatt pa visat pris. Men naturligtvis sa gar det inte justera exakt da valutakurser andrar sig hela tiden.
6%momsskillnad mellan Tyskland och Sverige ger val nagra tusenlappar mer,men inte 10.Sverige ma vara dyrt,men dar finns det ju ialafall klockor att handla.

Och pa Lordag sa vet vi exakt hur det blev.
Kjøpe Rolex i Tyrkia disse dager. 🤣 Må jo være lukrativt med all inflasjonen der nå.

Magi! Varit otroligt sugen länge och hade gladeligen betalat det gråhandlare ska ha till en AD. Men ställer mig i ledet och inväntar en lagom till pension
Det var ju onekligen en intressant installning.
Jag ar villig att betala vad det kostar,men enbart till nagon som inte vill salja mig en klocka.De som ger mig precis vad jag vill ha ar ointressanta saljare for mig.
Sa istallet for att ha en pa armen imorgon sa vantar jag med vad det nu innebar av prishojningar ( for finns det nagon som tror Rolex kommer sanka sina listpriser?) och hoppas pa att det faktiskt blir min tur.Vilket inte alls ar sakert.

Hanger inte alls med pa hur du resonerar har.

Det var ju onekligen en intressant installning.
Jag ar villig att betala vad det kostar,men enbart till nagon som inte vill salja mig en klocka.De som ger mig precis vad jag vill ha ar ointressanta saljare for mig.
Sa istallet for att ha en pa armen imorgon sa vantar jag med vad det nu innebar av prishojningar ( for finns det nagon som tror Rolex kommer sanka sina listpriser?) och hoppas pa att det faktiskt blir min tur.Vilket inte alls ar sakert.

Hanger inte alls med pa hur du resonerar har.
Kanske känslan av att hämta ut sin ”egna” klocka hos en AD, jag själv tycker det är betydande känsla att sitta där än att åka till en gråis iallafall 😁

Senast ändrad:
Kanske känslan av att hämta ut sin ”egna” klocka hos en AD, jag själv tycker det är betydande känsla att sitta där än att åka till en gråis iallafall 😁
Ja det kan ju vara en orsak.Att vara 1a agare en annan.Radsla over att inte fa det man betalar for en tredje

Sjalv borjar jag vardesatta tid framfor pengar. Darmed inte sagt att jag vill betala mer an jag behover,men i dagslaget verkar det mer eller mindre omojligt for mig att fa lov att kopa en hypad stalmodell fran Rolex hos AF. (Kanns lite konstigt.Fa lov att spendera 10K+ pa en helt onodig vill-ha-pryl)
Sager ingenting om det. Enbart ar sunt affarstankande fran deras sida. Men det lamnar mig med tre alternativ.

1. Sta pa "listan" och vanta. Hur lange det kan ta vet ingen.Vad priset ar nar och om det blir min tur vet ingen heller
2.Vara utan
3. Kopa till basta marknadspris jag kan hitta och fa vad jag vill ha nu direkt.

Tillbaka
Topp