Ingen bättre bild på klockan?Tror inte jag glomt nagot........
Utrustning. Check
Rikligt med kall dryck Check
Sakerhetsansvarig for arbetet. Check
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen bättre bild på klockan?Tror inte jag glomt nagot........
Utrustning. Check
Rikligt med kall dryck Check
Sakerhetsansvarig for arbetet. Check
![]()
Jodda det har jag Men du far noja dig med en favorit i reprisIngen bättre bild på klockan?
Att kosta på en täthetsservice på en 2 år gammal klocka känns lite väl lyxigt tycker jag. Hade den varit 4-5 år gammal hade det varit rimligt men inte nu när den är såpass ny som den ändå ärHej! Har en ca 2 år gammal rolex inne på garantiservice/åtgärd. Fick ett kostnadsförslag på att de även vill utföra en täthetsservice som kostar mig 1200kr i samband med detta som rekommendation utöver garantiåtgärden. Är det något jag borde välja till?
Härligt att se en välanvänd Daytona,Hans och hennes![]()
![]()
Känns konstigt att köpa en så fin klocka och sen inte använda den Jag har iaf fått för mig att Rolex sportmodeller är bruksklockor som tål en rejäl omgång. Varför skulle dom annars vara så dyra?Härligt att se en välanvänd Daytona,
Men glöm inte att tvätta den med jämna mellanrum![]()
Befriande syn. Mer av detta. Mindre investeringar och mer bruksdinkor i tråden!Känns konstigt att köpa en så fin klocka och sen inte använda den Jag har iaf fått för mig att Rolex sportmodeller är bruksklockor som tål en rejäl omgång. Varför skulle dom annars vara så dyra?![]()
Härligt att se en välanvänd Daytona,
Men glöm inte att tvätta den med jämna mellanrum![]()
Kolla dingen på högra bandhornet på nedansidan.Daytonan är ju bara kletig/kladdig, ser inte att den är så extremt välanvänd![]()
Även om det bara är klet och kladd så tror jag tyvärr inte finns många andra på forumet som ens kommer i närheten av ngt liknandeDaytonan är ju bara kletig/kladdig, ser inte att den är så extremt välanvänd![]()
Håller med, men trodde man som standard bytte packningar om de skulle vara slitna vid garantiåtgärd av urverk för att garantera tätheten och även rengöring men det kanske man inte alltid gör om det är garantiåtgärd och inte en "vanlig" service som man betalar för? Blev lite fundersam då jag fick föreslaget täthetsservice som tillval/merförsäljning till en annars "gratis" garantiåtgärd. Har givetvis skickat iväg frågan till AD:n också, ursprungsmail nedan.Att kosta på en täthetsservice på en 2 år gammal klocka känns lite väl lyxigt tycker jag. Hade den varit 4-5 år gammal hade det varit rimligt men inte nu när den är såpass ny som den ändå är
Jag kanske är lite dum i huvet. Men jag tolkar svar från AD att garantin täcker även eventuella fuktskador under garantitiden. Du skrev tidigare att klockan är ca 2 år, då har du ca 3 års garanti kvar?? Då hade jag självfallet skippat merkostnaden en täthetsservice innebär nu, och istället tagit den om ca 3 år när garantin upphör att gälla.Håller med, men trodde man som standard bytte packningar om de skulle vara slitna vid garantiåtgärd av urverk för att garantera tätheten och även rengöring men det kanske man inte alltid gör om det är garantiåtgärd och inte en "vanlig" service som man betalar för? Blev lite fundersam då jag fick föreslaget täthetsservice som tillval/merförsäljning till en annars "gratis" garantiåtgärd. Har givetvis skickat iväg frågan till AD:n också, ursprungsmail nedan.
"Urmakare har nu granskat din klocka och vi kommer åtgärda felet i urverket inom ramen för klockans garanti. Den garanti som följer med din klocka gäller såväl funktion som täthet enligt specifikationer. Vi vill ändå rekommendera dig att utföra en täthetsservice i samband med garantiåtgärden för urverket. En täthetsservice består av att klockans boett och ev. länk noggrant rengörs i ultraljudsbad med efterföljande rengöring med högtrycksånga. Detta förebygger ev. slitage pga orenheter som fastnar i och mellan länkbitar, låsanordning osv. Samtliga av klockans packningar byts och klockan trycktestas också inom ramen för täthetsservicen.
Går under gångtoleranserna, förmodligen har sekundhjulet skurit. "
Vad är det för trams från AD?Håller med, men trodde man som standard bytte packningar om de skulle vara slitna vid garantiåtgärd av urverk för att garantera tätheten och även rengöring men det kanske man inte alltid gör om det är garantiåtgärd och inte en "vanlig" service som man betalar för? Blev lite fundersam då jag fick föreslaget täthetsservice som tillval/merförsäljning till en annars "gratis" garantiåtgärd. Har givetvis skickat iväg frågan till AD:n också, ursprungsmail nedan.![]()
"Urmakare har nu granskat din klocka och vi kommer åtgärda felet i urverket inom ramen för klockans garanti. Den garanti som följer med din klocka gäller såväl funktion som täthet enligt specifikationer. Vi vill ändå rekommendera dig att utföra en täthetsservice i samband med garantiåtgärden för urverket. En täthetsservice består av att klockans boett och ev. länk noggrant rengörs i ultraljudsbad med efterföljande rengöring med högtrycksånga. Detta förebygger ev. slitage pga orenheter som fastnar i och mellan länkbitar, låsanordning osv. Samtliga av klockans packningar byts och klockan trycktestas också inom ramen för täthetsservicen.
Går under gångtoleranserna, förmodligen har sekundhjulet skurit. "
Vad är det för trams från AD?
De skriver ju att de garanterar att den är tät men vill ändå sälja på dig en service för att garantera att den är tät.
Vilket är självklart då den fortfarande är under garanti, även eftee att urmakarn öppnat klockan.
Vilken AD?
Jag kanske är lite dum i huvet. Men jag tolkar svar från AD att garantin täcker även eventuella fuktskador under garantitiden. Du skrev tidigare att klockan är ca 2 år, då har du ca 3 års garanti kvar?? Då hade jag självfallet skippat merkostnaden en täthetsservice innebär nu, och istället tagit den om ca 3 år när garantin upphör att gälla.
De skriver ju att de garanterar att den är tät men vill ändå sälja på dig en service för att garantera att den är tät.
Vilket är självklart då den fortfarande är under garanti, även eftee att urmakarn öppnat klockan.
Vilken AD?
Håller med. Hoppas det är felformulerat från den som förmedlat info från urmakaren.
Det enda som inte skulle ingå i garantiåtgärd är ultraljudsbad av länk.
Ingen bättre bild på klockan?
Du har också den kanske bästa kandidaten i historien att testa natos påLeker med Nato. Köpt en drös högkvalitativa natoband. Aldrig riktigt gillat det tidigare men när man kommer över bra natoband så måste jag säga att resultat är väldigt trevligt.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Helt underbarDu har också den kanske bästa kandidaten i historien att testa natos på
Minne från arkivet
![]()
Nice!Leker med Nato. Köpt en drös högkvalitativa natoband. Aldrig riktigt gillat det tidigare men när man kommer över bra natoband så måste jag säga att resultat är väldigt trevligt.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Stammer bra!Drömmen med lite hederligt arbete och coors light. Luktar södern eller mid-west? @FlipSwede
Ganska säker på att de banden han har på bilden är från CNS också, ser ut som deras logga på spännet och de är dem som kränger mycket av de med ribbor i mitten.Nice!
Vad är det för Natoband du kallar för "högkvalitativa"? Var har du köpt dem?
Jag har ett gäng CNS som jag ibland använder dels till min 16610 och dels till en Panerai Sub. De är ju väldigt billiga och det märker man väl av lite, så jag har själv velat skaffa Nato av lite högre kvalitet men inte hittat nåt som är bekräftat bra.
Själv kör jag med dessa, något hårda i början men mjuknar upp rätt snabbt.Nice!
Jag har ett gäng CNS som jag ibland använder dels till min 16610 och dels till en Panerai Sub. De är ju väldigt billiga och det märker man väl av lite, så jag har själv velat skaffa Nato av lite högre kvalitet men inte hittat nåt som är bekräftat bra.
Köpte dem på CheapNatoStrap. Alltid fått väldigt bra service och köper endast Premium och Delux nato. Så fort jag köper kommer de på posten inom 3 dagar vilket är bra då de skippas från London. Väldigt förmånligt pris och tycker att kvaliten håller länge. Att de är hårda tycker jag bara är positivt. De flagar inte och framförallt hålen sitter som de ska. Har haft andra märken som inte alls håller i kvalite utan går väldigt lätt sönder och slits väldigt lätt ut sig efter bara några användningar. Sen är de inte Omegaband eller Tudorband som håller ännu högre standard med då är också priset något helt annat.Nice!
UslaGanska säker på att de banden han har på bilden är från CNS också, ser ut som deras logga på spännet och de är dem som kränger mycket av de med ribbor i mitten.
![]()
Ribbed strap Gray
Buy Ribbed strap Gray. We have the largest collection of ribbed nylon watch straps at unbeatable prices. Over 100.000 happy customers since 2012www.cheapestnatostraps.com
Jag har många av de färgerna och kan väl säga att de ser schyssta ut men är väldigt hårda.
Jag kanske är lite dum i huvet. Men jag tolkar svar från AD att garantin täcker även eventuella fuktskador under garantitiden. Du skrev tidigare att klockan är ca 2 år, då har du ca 3 års garanti kvar?? Då hade jag självfallet skippat merkostnaden en täthetsservice innebär nu, och istället tagit den om ca 3 år när garantin upphör att gälla.
Vilken AD?
Fick svar nu igen från AD (Nymans):Håller med. Hoppas det är felformulerat från den som förmedlat info från urmakaren.
Det enda som inte skulle ingå i garantiåtgärd är ultraljudsbad av länk.
Låter som lurendrejeri.Fick svar nu igen från AD (Nymans):
"I samband med garantiåtgärden av urverket så är det endast urverket som åtgärdas, man demonterar inte hela klockan. Samt att om klockan skulle vara otät eller om någon packning behöver bytas så görs även inom ramen för garantin." + exakt samma beskrivning av allt som görs vid en täthetsservice som tidigare.
Man tar alltså endast ut urverket, byter ut denna del och sätter tillbaka det i klockan vid garantiåtgärd annars. Om dom anser att packningar behöver bytas verkar även detta ingå så låter som att det endast är rengöring av länk & boett samt byte av samtliga (även fungerande?) packningar för 1200kr. Är ju inte hela världen men känns ändå lite märkligt att bli rekommenderad extra åtgärder vid en garantiåtgärd som avviker från Rolex egna rekommendationer/garanti, är det standardförfarande? Funderar dock på att acceptera tillvalet för rengöring + packningsbyte + känslan av att det blir en "fullservice".![]()