• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fick svar nu igen från AD (Nymans):

"I samband med garantiåtgärden av urverket så är det endast urverket som åtgärdas, man demonterar inte hela klockan. Samt att om klockan skulle vara otät eller om någon packning behöver bytas så görs även inom ramen för garantin." + exakt samma beskrivning av allt som görs vid en täthetsservice som tidigare.

Man tar alltså endast ut urverket, byter ut denna del och sätter tillbaka det i klockan vid garantiåtgärd annars. Om dom anser att packningar behöver bytas verkar även detta ingå så låter som att det endast är rengöring av länk & boett samt byte av samtliga (även fungerande?) packningar för 1200kr. Är ju inte hela världen men känns ändå lite märkligt att bli rekommenderad extra åtgärder vid en garantiåtgärd som avviker från Rolex egna rekommendationer/garanti, är det standardförfarande? Funderar dock på att acceptera tillvalet för rengöring + packningsbyte + känslan av att det blir en "fullservice". :D

Tvätta länken kan du göra själv.. Förstår inte varför man skulle rekommendera att byta packningar när dom garanterar täthet och byter ut allt slitet under garanti.

Fick svar nu igen från AD (Nymans):

"I samband med garantiåtgärden av urverket så är det endast urverket som åtgärdas, man demonterar inte hela klockan. Samt att om klockan skulle vara otät eller om någon packning behöver bytas så görs även inom ramen för garantin." + exakt samma beskrivning av allt som görs vid en täthetsservice som tidigare.

Man tar alltså endast ut urverket, byter ut denna del och sätter tillbaka det i klockan vid garantiåtgärd annars. Om dom anser att packningar behöver bytas verkar även detta ingå så låter som att det endast är rengöring av länk & boett samt byte av samtliga (även fungerande?) packningar för 1200kr. Är ju inte hela världen men känns ändå lite märkligt att bli rekommenderad extra åtgärder vid en garantiåtgärd som avviker från Rolex egna rekommendationer/garanti, är det standardförfarande? Funderar dock på att acceptera tillvalet för rengöring + packningsbyte + känslan av att det blir en "fullservice". :D

Alltså i den prisklassen som Rolex spelar i borde AD självklart passa på att byta packningar och tvätta länken och se till att klockan som tagits in på garanti lämnas ut i det närmaste nyskick. Det kallas väl goodwill och borde vara en liten sak. Det enda som borde vara en merkostnad är polering.

Tvätta länken kan du göra själv.. Förstår inte varför man skulle rekommendera att byta packningar när dom garanterar täthet och byter ut allt slitet under garanti.
Alltså i den prisklassen som Rolex spelar i borde AD självklart passa på att byta packningar och tvätta länken och se till att klockan som tagits in på garanti lämnas ut i det närmaste nyskick. Det kallas väl goodwill och borde vara en liten sak. Det enda som borde vara en merkostnad är polering.
Låter som lurendrejeri.
Har accepterat att köra på den extraservicen eftersom det känns skönt att få gjort men även mailat direkt till Rolex och frågat om det är något dom rekommenderar som tillval utöver garantifixen mot en extra avgift, dom bad om serienummer och skulle kolla med butiken och återkomma med svar. Är mest intresserad av att tillverkarens och AD:s rekommendationer skiljer sig men har inga problem att betala för det annars. Återkopplar här när jag har mer info. 😁

Kan inte annat än hålla med. Tänker man framåt - och den ofrånkomliga punkten i tid då Rolex tar över den egna affären via ehandel - är det nog läge för AD att hitta vägar till att leverera en annan typ av service. Låter det tokigt? Titta på den omställning som sker i bilbranschen. Bilhandlarna, som tidigare köpte bilarna och sålde dem, är numera "agenter" för märket och mäklar bara försäljningen.

Har accepterat att köra på den extraservicen eftersom det känns skönt att få gjort men även mailat direkt till Rolex och frågat om det är något dom rekommenderar som tillval utöver garantifixen mot en extra avgift, dom bad om serienummer och skulle kolla med butiken och återkomma med svar. Är mest intresserad av att tillverkarens och AD:s rekommendationer skiljer sig men har inga problem att betala för det annars. Återkopplar här när jag har mer info. 😁
Hur lyckas du ha direktkontakt med Rolex?

Mener Rolex kun kan kontaktes via brev.
E-postene er kun for service eller GDPR-henvendelser.
Men...Rolex er på en mengde SOME, så der kan alle kontakte "Rolex".

Rykten säger att Rolex kommer släppa följande klockor i år.

Ny Hulk på 41mm MKII
En Sub i roseguld
Daydate rose med blå tavla.
och eventuellt en ny Daytona

Fick höra detta på Tim Writes ep312 live stream med Paul Thorpe, som nämnde dessa modeller.
Iofs så tar Paul upp det här i hans senaste video, men där nämns inte Daytonan

Vad tror ni?

Senast ändrad:

Ny Hulk på 41mm
En Sub i roseguld
och en ny Daytona

Fick höra detta på Tim Writes ep312 live stream med Paul Thorpe, som nämnde dessa modeller.

Vad tror ni?
Svårt att se både Kermit och Hulk i sortimentet samtidigt och svårt att se att Kermit redan ska ut.

Men...kanske dags att vi får se en No Date i mer än bara svart och då vore en comeback för Hulk riktigt coolt. Känns dock tidigt för en comeback efter bara ett par år.

Jag drömmer fortfarande om Platinum Sub som en gubbe i lådan

Om man vill ha originalspännen från Rolex till ett läderband - går dessa enkelt att beställa från AD:s (tänker på hur restriktivt det brukar vara med tillbehör som inte tillhör ett visst referensnummer) samt hur mycket brukar ett sådant kosta?

Svårt att se både Kermit och Hulk i sortimentet samtidigt och svårt att se att Kermit redan ska ut.

Men...kanske dags att vi får se en No Date i mer än bara svart och då vore en comeback för Hulk riktigt coolt. Känns dock tidigt för en comeback efter bara ett par år.

Jag drömmer fortfarande om Platinum Sub som en gubbe i lådan
Tänkte lite ifall Rolex skulle kunna göra som dom gjorde med BLNR.
Dvs diska BLNR med oysterlänk och lansera den med jubilee istället. Och sedan efter ett år, lansera BLNR med oyster eller jubilee (your choise).
Inte riktigt samma sak, men det skulle ju kunna vara samma konsept, fast med "nya" Hulk... Dvs antingen svart, eller grön urtavla med grön bezel.

Aja... Vad det än blir, så tycker jag att det är lite kul att spekulera lite.

En ny No Date som Hulk skulle vara riktigt trevligt.

Ny Hulk på 41mm MKII
En Sub i roseguld

Vad tror ni?
E2746EC4-565A-4A72-A21C-87844B54433C.png
9F5E4FE3-F476-43C3-BA82-8CFF52DF24F8.png
03730A04-0007-45B2-B574-682FF09503CC.png
25AC223E-93EF-4A69-8293-449E2EAD918E.png

Tänkte lite ifall Rolex skulle kunna göra som dom gjorde med BLNR.
Dvs diska BLNR med oysterlänk och lansera den med jubilee istället. Och sedan efter ett år, lansera BLNR med oyster eller jubilee (your choise).
Inte riktigt samma sak, men det skulle ju kunna vara samma konsept, fast med "nya" Hulk... Dvs antingen svart, eller grön urtavla med grön bezel.

Aja... Vad det än blir, så tycker jag att det är lite kul att spekulera lite.

En ny No Date som Hulk skulle vara riktigt trevligt.
Svart GMT med grön vidare på jubilee är också ryktat.

Bilderna ser ju väldigt bra ut och det skulle inte förvåna mig om de är riktiga. En ny hulk känns osannolikt men Rolex har ju släppt oväntade grejer förr.
Daytonan ser riktigt bra ut tycker jag, jag gillar den bättre med glasring i stål än den keramiska. Fast egentligen spelar det inte så stor roll, ingen av dem kommer ju gå att få tag i ändå…

• Like
Reactions: PJZ
Bilderna ser ju väldigt bra ut och det skulle inte förvåna mig om de är riktiga. En ny hulk känns osannolikt men Rolex har ju släppt oväntade grejer förr.
Daytonan ser riktigt bra ut tycker jag, jag gillar den bättre med glasring i stål än den keramiska. Fast egentligen spelar det inte så stor roll, ingen av dem kommer ju gå att få tag i ändå…

Rolex skriver inte karat med ”kt”…

783D7F30-5BA7-4394-B145-F873B693EA5C.jpeg

Ny Hulk på 41mm MKII
En Sub i roseguld

Vad tror ni?
Har också hört rykten om en ny Daytona.
116500LN har väl trots allt varit med några år nu.

Blev Hulk discontinued samtidigt som Smurfen?

Tillbaka
Topp