• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag har aldrig handlat Rolex hos AD tidigare så är inte en trogen kund. Har frågat runt tidigare om att få köpa en Explorer 36 i stål, alltså 114270 men inte fått chansen att signa upp mig på listan. I sommar fyller jag 30 år, och med detta som argument blev jag upptecknad på listan! Blev förvånad själv men riktigt riktigt glad. Detta var för någon månad sedan hos Rob Engström. Så framåt sommarn ska drömklockan på!
Låter ju riktigt bra, och kort väntetid också. Var inne på Nymans förra veckan med en polare som ville köa på en Explorer. Fick inte köa på den utan köphistorik. Polaren hittade då en jättefin Datejust 36 126200 med silvertavla (förvånad att dom hade den i montern) som hon köpte. Skrev då också såklart upp sig direkt på Explorern och väntetiden uppskattades till ett år.
Så att du får en Explorer till sommaren utan köphistorik på Rob är ju sjukt bra i jämförelse, hon skulle köpt sin DJ36 där istället hehe 😅

Låter ju riktigt bra, och kort väntetid också. Var inne på Nymans förra veckan med en polare som ville köa på en Explorer. Fick inte köa på den utan köphistorik. Polaren hittade då en jättefin Datejust 36 126200 med silvertavla (förvånad att dom hade den i montern) som hon köpte. Skrev då också såklart upp sig direkt på Explorern och väntetiden uppskattades till ett år.
Så att du får en Explorer till sommaren utan köphistorik på Rob är ju sjukt bra i jämförelse, hon skulle köpt sin DJ36 där istället hehe 😅
Jag vet inte hur förvånande det är att få tag i en 126200, har varit på Nymans i Stockholm två gånger under förra året och båda gångerna så har dom haft 126200 med olika konfigurationer hemma för köp direkt. Därför har jag alltid tänkt att det är en klocka man alltid kan få tag i över disk, men det kanske bara var en slump?

Jag vet inte hur förvånande det är att få tag i en 126200, har varit på Nymans i Stockholm två gånger under förra året och båda gångerna så har dom haft 126200 med olika konfigurationer hemma för köp direkt. Därför har jag alltid tänkt att det är en klocka man alltid kan få tag i över disk, men det kanske bara var en slump?
Tycker normalt att det bara är massa diamantprydda tavlor eller andra mindre populära konfigurationer dom brukar ha inne men du har nog rätt att det inte är för märkvärdigt. Just den varianten verkar dock ligga ca 20% högre på C24 i Europa iaf så verkar ändå vara ett tryggt köp om man nån gång funderar på att sälja.

Det där låter bra att du blev upptecknad på listan. Åtminstone nu har du möjlighet att få samtalet ifrån butiken.

Det var det jag fick höra från början också! Men med födelsedagen som argument så sa tjejen där inne att vi på Rolex hjälper alltid våra kunder! ^^

haha härligt det!
Har faktiskt själv en gammal datejust just nu, en 1603 från 1975 med creme/den vita-tavlan, givetvis i 36mm. Älskar verkligen klockan och hade sagt till en kompis att han ska få (köpa) den av mig men vet inte om jag vill låte den vandra vidare längre...

Personligen anser jag att du kan bära vilken storlek du vill. Men JAG hade kört på 34mm om jag var du, och du bestämt dig för en OP.
Enbart för att jag tycker tavlan är mkt snyggaste än den till 36mm. Jag gillar inte de dubbla markeringarna vid 3, 6 och 9.

Och enligt mig tror jag eg inte att du kan välja fel mellan en OP, Explorer och Datejust/Date. Det kommer väl ner till vad du Personligen är ute efter.

Men om du är sugen på en OP, at inte rädd för att det står 34mm i center, du har smalare handleder, vilket betyder att du kan bära upp klockor aom de med stora stockar inte kan (och tyvärr även tvärt om) men, enligt bilderna så tycker JAG att du kan välja fritt mellan 34 och 36mm. Men med fördel 34mm faktiskt.

Me det min personliga åsikt. Iaf gällande jist denna klockmodwll :)
Tack! Vad tycker du angående att bära den på band? Kommer det funka på 34:an (18mm vid bandhornen som sedan smalnar av till 16mm för att passa spännet)? :)

Senast ändrad:
Rob E. tar handpenning så relativt säkert att dom kommer leverera för eller senare.
Korrekt, de tog en handpenning så det känns som att man faktiskt kommer få köpa en klocka!

Sedan gjorde ju Rolex en ganska fin prisjustering detta år, just explorern upp med 11,5% - konstigt nog blir jag nästan bara mer sugen nu! haha lite sjuk är man kanske, fast å andra sidan går jag ju in kring de lägsta priserna i Rolex-spektrumet

Tycker normalt att det bara är massa diamantprydda tavlor eller andra mindre populära konfigurationer dom brukar ha inne men du har nog rätt att det inte är för märkvärdigt. Just den varianten verkar dock ligga ca 20% högre på C24 i Europa iaf så verkar ändå vara ett tryggt köp om man nån gång funderar på att sälja.
Jag var i Barcelona över nyår, de har 2 Rolex AD där. Det var helt soprent i båda! Den ena hade några klockor ur Cellini-kollektionen och några guld-rolex i dammodell. Liknande på den andra ADn. Inget stål någonstans, inga subs, inga daydates, inga explorers inga OP - nada!

Blev lite förvånad att det var så utplockat faktiskt. Men Rolex är väl mer populärt än någonsin? Eller har de bara strypt produktionen mer än någonsin?

Eller har folk varit där ock shoppat loss under mellandagarna? Jag vär där tidigt i januari..

Korrekt, de tog en handpenning så det känns som att man faktiskt kommer få köpa en klocka!

Sedan gjorde ju Rolex en ganska fin prisjustering detta år, just explorern upp med 11,5% - konstigt nog blir jag nästan bara mer sugen nu! haha lite sjuk är man kanske, fast å andra sidan går jag ju in kring de lägsta priserna i Rolex-spektrumet
Om du blir mer sugen utav prisökningar så kan jag tipsa dig om andrahandsmarknaden, då kan du nog fort få ditt sug att övergå till ren lusta.

Är det någon som vet skillnaden på yacht-master med gummiband modellerna? 1161655, 126655, 268655? Man ser skillnaden tycker jag men tänker att alla tre är 40mm och 18k guld så borde de vara ganska lika.

Spaning: Besökt AD i New York, Washington, Raleigh, Charleston samt Miami, samtliga hade noll att erbjuda. Visserligen fina modeller på ”exhibition only”, men de är såklart inte tillgängliga för förbipasserande.

Ja det blir inga problem. Den nya explorern tror jag smalnar av till 16mm i länken vid spännet så, det ska absolut intw vara nåt problem :)

Lycka till! :)

Länken på 124270 smalnar av till 14mm vid spännet så om OP34 smalnar av till 16 är den faktisk bredare än Explorern.
Jag tror att jag angav fel information tidigare. Nuvarande OP34 ska tydligen smalna av från 18mm till 14mm. Någon får gärna rätta mig. :)

Någon som vet hur stor storleksskillnaden är mellan OP34 och nuvarande Explorer? Tycker att Explorern ser mindre ut på bilder jämfört med OP36 i alla fall.

När det kommer till läderband på OP - jag har hört om att boetten kan skava sönder bandet. Tog en titt på ABP Concepts hemsida och såg att de erbjuder band som är avrundade (”curved straps”) - bör ett sådant fungera utan problem?

Jag tror att jag angav fel information tidigare. Nuvarande OP34 ska tydligen smalna av från 18mm till 14mm. Någon får gärna rätta mig. :)

Någon som vet hur stor storleksskillnaden är mellan OP34 och nuvarande Explorer? Tycker att Explorern ser mindre ut på bilder jämfört med OP36 i alla fall.

När det kommer till läderband på OP - jag har hört om att boetten kan skava sönder bandet. Tog en titt på ABP Concepts hemsida och såg att de erbjuder band som är avrundade (”curved straps”) - bör ett sådant fungera utan problem?
Explorern är 36mm och har en länk som smalnar av från 19mm till 14, hur det är med att den skaver sönder så har jag ingen aning. Slänger du på ett för tjockt band så kommer ju vilken klocka som helst att skava sönder bandet :)

Jag vet iaf att på Explorer 214270 så är det många som säger/skriver att stiften sitter nära boetten och qtt det gör så att intw alla band passar, av just den anledningen. Men jag har ingen aning om hur det är med den nyaste 36an eller om det är vanligt även på OP modellerna.

Men man får väl kanske försöka köpa band som någon med en likadan klocka kan rekommendera, eller som du själv kan prova direkt i butik och se att de inte skaver kanske? :)

Den nya explorern bärs väldigt litet också, jag provade den när jag hade en DJ 36 på mig när jag var kn och provade den för andra gången den kändes betydligt mkt mindre än min dj. Första gången hade jag en sub, då kändes explorern somwen barnklocka.
Men jag åkte som sagt dit igen och provade. :)

Det är väldigt länge sen jag har provat en OP34 och har inte jämfört exp1 och OP34 samtidigt, men som du säger så är Explorer 1 / 124270 märkbart mindre än både OP36 och DJ36 så det borde inte vara så stor skillnad på exp1 och OP34.

Explorern är 36mm och har en länk som smalnar av från 19mm till 14, hur det är med att den skaver sönder så har jag ingen aning. Slänger du på ett för tjockt band så kommer ju vilken klocka som helst att skava sönder bandet :)

Jag vet iaf att på Explorer 214270 så är det många som säger/skriver att stiften sitter nära boetten och qtt det gör så att intw alla band passar, av just den anledningen. Men jag har ingen aning om hur det är med den nyaste 36an eller om det är vanligt även på OP modellerna.

Men man får väl kanske försöka köpa band som någon med en likadan klocka kan rekommendera, eller som du själv kan prova direkt i butik och se att de inte skaver kanske? :)

Den nya explorern bärs väldigt litet också, jag provade den när jag hade en DJ 36 på mig när jag var kn och provade den för andra gången den kändes betydligt mkt mindre än min dj. Första gången hade jag en sub, då kändes explorern somwen barnklocka.
Men jag åkte som sagt dit igen och provade. :)
Jag har ändå så små handleder att jag måste specialbeställa de. Så tänkte primärt något från ABP Concept. Har mejlat och frågat ifall de själva har någon åsikt i frågan. Vet att även DJ36 har problem med att den skaver sönder band som ej är avrundade.

Tänkte mig att Explorern var mindre i modellen! Om den är så populär så kanske jag inte heller behöver vara rädd för att OP34 ska anses vara för litet. :)

En platt 16.5cm handled bör rimligtvis klara av att bära den nya Submarinern right?
Har platt 17cm handled, jag tycker att spännet som är 1 mm bredare på nya är stort, även klockan är rätt stor. Har aldrig ägt förra modellen så kan inte jämföra.

IMG_20210201_180335.jpg

IMG_20210201_180321.jpg

Jag har ändå så små handleder att jag måste specialbeställa de. Så tänkte primärt något från ABP Concept. Har mejlat och frågat ifall de själva har någon åsikt i frågan. Vet att även DJ36 har problem med att den skaver sönder band som ej är avrundade.

Tänkte mig att Explorern var mindre i modellen! Om den är så populär så kanske jag inte heller behöver vara rädd för att OP34 ska anses vara för litet. :)
Alltså 34 kan absolut anses litet för en herrklocka, rent generellt.

Men folk kommer ju inte att gå och undra vad det är för storlek i antal mm tvärs över din klocka. De kommer ju att tänka på om det är snyggt eller inte, och sitter den då på din arm, så kommer de att jämföra de 34mm mot din "smala handled", så försök att tänk mindre på vad det står för antal mm i papperen, om det står 32 eller 36 är väl eg helt orelwvant, sålänge klockan sitter snyggt på dig och du är nöjd? :)

Så enkelt är det, vissa har stockar på 19 eller 20 cm, de ka ske föredrar en panerai, om nån annan har 13 eller 14 så kommer denna 47mm "bjässe" att sitta på ett helt annorlunda och kanske inte lika snyggt sätt.

Så skit I vad aom står på papperen ovh hur många egentliga mm klockan har, tänk på vilken som faktiskt sitter snyggast på DIN handled och utgå från det. Då får du garanterat bäst resultat än om du ska kika dog blind på vilka mm de FLESTA ANDRA (med andra storlekar på handlederna) generellt tycker ser små ut.
:)
Personligen som sagt, tycker jag 34an satt som en käftsmäll på dig! 👍

Alltså 34 kan absolut anses litet för en herrklocka, rent generellt.

Men folk kommer ju inte att gå och undra vad det är för storlek i antal mm tvärs över din klocka. De kommer ju att tänka på om det är snyggt eller inte, och sitter den då på din arm, så kommer de att jämföra de 34mm mot din "smala handled", så försök att tänk mindre på vad det står för antal mm i papperen, om det står 32 eller 36 är väl eg helt orelwvant, sålänge klockan sitter snyggt på dig och du är nöjd? :)

Så enkelt är det, vissa har stockar på 19 eller 20 cm, de ka ske föredrar en panerai, om nån annan har 13 eller 14 så kommer denna 47mm "bjässe" att sitta på ett helt annorlunda och kanske inte lika snyggt sätt.

Så skit I vad aom står på papperen ovh hur många egentliga mm klockan har, tänk på vilken som faktiskt sitter snyggast på DIN handled och utgå från det. Då får du garanterat bäst resultat än om du ska kika dog blind på vilka mm de FLESTA ANDRA (med andra storlekar på handlederna) generellt tycker ser små ut.
:)
Personligen som sagt, tycker jag 34an satt som en käftsmäll på dig! 👍
Tack! 😊

Lutar kraftigt åt en silvrig 34:a nu. Enda jag funderar på är (som tidigare nämnt) hur den fungerar på läder. Vill ha något som som inte endast bärs på länk. Funderar lite på en Reverso också, men då förlorar jag möjligheten till att bära den på länk då och då…

Tack! 😊

Lutar kraftigt åt en silvrig 34:a nu. Enda jag funderar på är (som tidigare nämnt) hur den fungerar på läder. Vill ha något som som inte endast bärs på länk. Funderar lite på en Reverso också, men då förlorar jag möjligheten till att bära den på länk då och då…

Här är förra generationen 34 på band. Inte helt fel!

44D8C4BE-884E-4849-805B-781C1B7DD921.jpeg

Skaver lite, se nedan, men det här bandet är ganska tjockt. Går att motverka om man tänker på hur man hanterar klockan.

4A1A6B4E-AB61-44F5-BB48-B4992D87E529.jpeg

Här är förra generationen 34 på band. Inte helt fel!

44D8C4BE-884E-4849-805B-781C1B7DD921.jpeg

Skaver lite, se nedan, men det här bandet är ganska tjockt. Går att motverka om man tänker på hur man hanterar klockan.

4A1A6B4E-AB61-44F5-BB48-B4992D87E529.jpeg
Ser överraskande bra ut :). Den nya modellen har smalare lugs, kan tänka mig att den sitter ännu bättre/elegantare på läderband.
Hur svårt är det att byta band? Blir det lätt repor vid byte?

Tillbaka
Topp