mario1971
Guld
Menar du bekvämligheten att använda eller den snygga urtavlan?På temat klockor på handleden kan jag bara konstatera att detta nog är den bästa klocka jag någonsin haft. Skål!
![]()
Är detta ditt nyförvärv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Menar du bekvämligheten att använda eller den snygga urtavlan?På temat klockor på handleden kan jag bara konstatera att detta nog är den bästa klocka jag någonsin haft. Skål!
![]()
Jag skulle tro att det är lika delar utseende och hur väl den sitter på handleden. Haft den i drygt fyra månaderMenar du bekvämligheten att använda eller den snygga urtavlan?
Är detta ditt nyförvärv?
Hej! Känner för lite inspiration! Så jag undrar om någon som vill posta en eller två bilder på sin Explorer 2 16570? Skulle vara roligt och se
Ha de fint!
Ja du har rätt.... Nu har jag dock redan tackat ja till det men skulle nog inte göra om det då jag tyckte Nymans var väldigt otydliga med vad som ingick utöver det vanliga och det är även första gången jag har en klocka inne på garantireparation så osäker på vad som vanligtvis görs. Jag var i kontakt med Rolex och det lät på dom som att det är okej att dom säljer det som en extraservice. Inte världens grej men kommer nog köpa från andra AD:s i framtiden.Inte för att det är min business men då stödjer du ju ett mycket tveksamt beteende och slänger pengar i sjön på förmodligen ingenting. Förutom värdens dyraste länk rengöring) To each his own förstås...
Som sagt innan, det viktigaste är vad du tycker. Sedan är även tillgängligheten en annan sak att ta hänsyn till. Att ge 79kSEK för en 114200 låter helt bananas.Såg nu att det finns custom end links till 114200. Kan ju bli riktigt snyggt med läder då. Ska sluta tjata om mitt velande, men av de foton jag postat och ert subjektiva tyckande, skulle ni rösta på silver 124200 eller 114200 med helvit tavla (som nämnt, kommer bäras en del på läder)?Fråga mig ej varför, men har ett otroligt sug efter ett mörkgrönt alligatotband att bära klockan på.
Problemet med den sistnämnda är att den blir svår att få tag i. Verkar inte som att någon AD råkar ha kvar något exemplar heller…
Blir nog lite svårt att se i verkligheten tyvärr, lycka till!
![]()
![]()
Problemet ligger just i att jag alltid tänker i pedantiska tankebanor när jag ska göra ett dyrare köp, men det är svårt att hitta något som är helt perfekt. Hade 124200 varit en sann 34mm hade jag nog inte tvekat. Nu är jag rädd att den blir för liten i längden, speciellt på läder. 114200 är otroligt läcker med sina äggvita urtavla, men tillgängligheten är ett problem samt att jag skulle föredra att bandhornen vore lite mer avsmalnade (som nämnt tidigare, är förmodligen inte världens fara, då bandhornen ser större ut på bild jämfört med irl). 12600 finns fortfarande att fundera på. Inte lika snygg urtavla som 34:an (dubbelindex), men jag tror att den ser överdrivet stor ut på bilderna jag lagt upp. Nuvarande DJ36 sitter utmärkt på mig och den ska ha samma boett som OP36. Sedan kommer bandhornen att vara lite närmre handledskanten, men det bör inte betyda att läderband ej ska fungera p.g.a. det.Som sagt innan, det viktigaste är vad du tycker. Sedan är även tillgängligheten en annan sak att ta hänsyn till. Att ge 79kSEK för en 114200 låter helt bananas.
Vad gäller läder så kan man tydligt se på dessa bilder hur lädret skadat/skavts närmast boetten. Dessvärre så blir det så här med de flesta band. Ska du ha custom så kommer det behöva vara curved samt vädigt tunnt.
Det låter helt klart som att du tänker för mycket på detaljerna. Kan ju vara svårt att låta bli så klart men fokusera mer på vilken klocka som ger dig en bra känsla generellt än mått och detaljer.Problemet ligger just i att jag alltid tänker i pedantiska tankebanor när jag ska göra ett dyrare köp, men det är svårt att hitta något som är helt perfekt. Hade 124200 varit en sann 34mm hade jag nog inte tvekat. Nu är jag rädd att den blir för liten i längden, speciellt på läder. 114200 är otroligt läcker med sina äggvita urtavla, men tillgängligheten är ett problem samt att jag skulle föredra att bandhornen vore lite mer avsmalnade (som nämnt tidigare, är förmodligen inte världens fara, då bandhornen ser större ut på bild jämfört med irl). 12600 finns fortfarande att fundera på. Inte lika snygg urtavla som 34:an (dubbelindex), men jag tror att den ser överdrivet stor ut på bilderna jag lagt upp. Nuvarande DJ36 sitter utmärkt på mig och den ska ha samma boett som OP36. Sedan kommer bandhornen att vara lite närmre handledskanten, men det bör inte betyda att läderband ej ska fungera p.g.a. det.
Har sneglat på andra märken också, som kan tänka sig fungera bättre på läder. Finns dock inget jag fastnar för. Testade på en Panerai 38mm vars bandhorn stack ut en del på mig. Testade en IWC som inte riktigt gav mig någon wow-känsla. Verkar som att det är just en enkel OP jag är ute efter.![]()
Har redan en DJ (blå urtavla). 114200 är ju snäppet mindre, så den vore rolig på så sätt att man får en lite annan boett i samlingen också. Känns som att jag gått ifrån 124200 nu och velar mellan 126000 och 114200.Det låter helt klart som att du tänker för mycket på detaljerna. Kan ju vara svårt att låta bli så klart men fokusera mer på vilken klocka som ger dig en bra känsla generellt än mått och detaljer.
Om DJ sitter bra så är det ju antingen den eller OP36 du skall ha, du får helt enkelt göra upp med datumcyklop eller dubbelindex för den perfekta klockan finns inte om man skall låta sig själv gå in på detaljer för mycket.
Jag vill ha en DJ i 38mm, det hade varit perfekt för mig.. men ack. Jag måste välja mellan en aningens liten 36:a eller en svullen 41:a (fast de är snygga också).
Gralklockorna (för många iaf) Nautilus och Royal oak har ju sina egenheter. Royal oak har känsligt urverk, borstning på boett och länk samt en krona som är rätt obekväm. Nautilus hade länge pins istället för skruvar i länken.. dealbreaker för många. Osv.
Hoppas du lyckas bestämma dig iaf. Det är en speciell känsla när man lyckas släppa detaljerna och bara se helheten.
Den pratar Svenska !!!Sjukt nöjd med nya inköpet
![]()
oh ja!Den pratar Svenska !!!
Ref?Den pratar Svenska !!!
Ah, jag fattar. Kan känna lite avundsjuka mot de som känner sig bekväma med 34mm. För mig har 36mm varit en knepig tillvänjning. Men jäklar vad skönt det kan vara att bära en klocka som bara sitter som en smäck, inte sticker upp eller känns av hela tiden.Har redan en DJ (blå urtavla). 114200 är ju snäppet mindre, så den vore rolig på så sätt att man får en lite annan boett i samlingen också. Känns som att jag gått ifrån 124200 nu och velar mellan 126000 och 114200.När det kommer till 114200 så såg jag att man kan köpa till custom end links, vilket underlättar användningen av läderband (plus ser snyggt ut).
ModellFolder + chronometerintyg saknasHej, kan någon snälla hjälpa mig med en sak. Tittar på en annons, en ROlex explorer 16570. Allt ser bra ut. Den ska vara i full set. Jag bifogar bild. Han säger dock att inga andra papper eller kort än dom som syns på bilden medföljer. Borde det inte det? Titta gärna bilden. Tacksam för svar. Den är som ni ser från 2004...
![]()
Hej, kan någon snälla hjälpa mig med en sak. Tittar på en annons, en ROlex explorer 16570. Allt ser bra ut. Den ska vara i full set. Jag bifogar bild. Han säger dock att inga andra papper eller kort än dom som syns på bilden medföljer. Borde det inte det? Titta gärna bilden. Tacksam för svar. Den är som ni ser från 2004...
![]()
ModellFolder + chronometerintyg saknas
Äsch då, önskar jag hade lite större handleder. Tycker DJ:n sitter bättre på din handled än på min.Ah, jag fattar. Kan känna lite avundsjuka mot de som känner sig bekväma med 34mm. För mig har 36mm varit en knepig tillvänjning. Men jäklar vad skönt det kan vara att bära en klocka som bara sitter som en smäck, inte sticker upp eller känns av hela tiden.
![]()
Fel box.Hej, kan någon snälla hjälpa mig med en sak. Tittar på en annons, en ROlex explorer 16570. Allt ser bra ut. Den ska vara i full set. Jag bifogar bild. Han säger dock att inga andra papper eller kort än dom som syns på bilden medföljer. Borde det inte det? Titta gärna bilden. Tacksam för svar. Den är som ni ser från 2004...
![]()
Sitter bra på dig.Ah, jag fattar. Kan känna lite avundsjuka mot de som känner sig bekväma med 34mm. För mig har 36mm varit en knepig tillvänjning. Men jäklar vad skönt det kan vara att bära en klocka som bara sitter som en smäck, inte sticker upp eller känns av hela tiden.
![]()
Är det otänkbart att den kommit med en green wave-box? När bytte man?Fel box.
2005.Är det otänkbart att den kommit med en green wave-box? När bytte man?
Vet inte vad för chronometerintyg som saknas men däremot saknas väl Explorer booklet, Oyster booklet, röd tagg och pristagg.
Edit: @Figo, du kanske menade röda taggen?
Ja du har rätt det jag menade var COSC bekräftelsen fick för mig att det var en booklet men det är ju en tagg. Och modell broschyrerna. Pristagg har jag ingen till min samling av en ;-)Vet inte vad för chronometerintyg som saknas men däremot saknas väl Explorer booklet, Oyster booklet, röd tagg och pristagg.
Edit: @Figo, du kanske menade röda taggen?
2005Halvseparat fråga men vet du när plastkorten kom också? Jag har bara sett den boxen i kombination med dom men har ingen jätteerfarenhet av tidiga 2000-tal