• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nu har jag sneglat på 115200 av någon anledning... 😅 Skulle ni säga att det blir överflödigt med en (vit) sådan, om man redan har en DJ? Med 114200 får jag ju en annan modell i samlingen. Datumkomplikationen är dock något som jag faktiskt använder, men klockan är redan liten på 34mm...

Tänkte på bandhornen. Funderade lite tidigare om bandhornen som är av bredare sort på 114200 ser bra ut på band. Är bandhornen på 115200 lika breda, eller smalare? Frågan är om 115200 kan göra sig bättre på band, jämfört med 114200. Googlade på andra mått också, bl.a. lug-to-lug-bredd, men får olika resultat beroende på hemsida.

Ha en bra söndag.
20220130_125319-01.jpeg
20220130_124731-01.jpeg
20220130_124837-01.jpeg

Jag förstår. Inte världens grej, antar jag. Hade gärna velat ha en uppgraderad 114200 med längre reserv, ny lume och Easylink. Det sistnämnda ska ju gå att fixa och de andra två är inte superstora grejer att tänka på.

Förresten, här är två (mindre bra) bilder på DJ36 (ping @Hela dagen runt tavlan). Lite dåligt ljus här nu, därav inte världens bästa bilder. Denna ska ha exakt samma case som OP36 (enligt denna video).
Ok ok, om jag ska göra en bedömning genom bilder (vilket ju alltid är jättesvårt) så skulle jag säga att på den första bilden så ser klockan ut att vara alldeles på gränsen till att väga över till vad JAG anser är för stort, medans klockan på den andra bilden ser ut att passa handleden betydligt mkt bättre.

Jag antar att det är dina armar?

Mwn, jag vidhåller ändå att din sweetspot på dessa moderna Rolex är 34mm, och jag tror du kan köpa läder, segelduk, Natos eller whatever du vill bära din klocka på kommer sitta bra, jag tror absolut inte du behöver oroa dig över tex "för feta bandhorn". Titta på tex Lange, de har ganska feta bandhorn och bärs i regel på läder ☝ eller så kan du ta en titt på 118238 (?) De som såldes på läder. De har ju exakt samma mått som DJ 1162**, de är iofs 36mm, men du bör ju få en väldigt bra hint.

Och om rolex själva är villiga att släppa iväg sina klockor ORIGINAL på det viset, då kan det inte se allt för illa ut :)

Beg priser stiger om någon inte sett det. Artikel i Dagens Industi idag lär inte sänka priserna
Galna priser
Det dar kan du val applicera pa i stort sett vadsomhelst sett till hur det sag ut for tva fem eller tio ar sedan.

Ar det barn eller halvidioter som skriver dessa artiklar? Varfor ar de forvanade over prisutvecklingen pa just klockor och kallar denna GALEN?
Ar den inte i linje med sag bostader,aktier,olja eller sojabonor sett i procent over tid?

finns inget nytt att läsa för någon som redan är klockintresserad. Listpriser, köer, du får inte stå i kö bla bla bla daytona. Intressant däremot att den ansvarige på bukowskis påstår att rolex höjer listpriser med 10% per år😂 måste vara felciterad
Jag vet! Ville bara läsa hela artikeln och ta mig för pannan och le lite. Samma anledning jag browsar igenom Aftonbladet då och då. Entertainment.

Senast ändrad:
Är faktiskt ute efter en klocka att bära med just läderband. Kommer därmed bära den på läder. Inte heller sugen på något annat märke. Kollat på Omega Aqua Terra på läder, men föredrar en OP (plus att OP är mindre än AT på 38mm). Är inte heller sugen på en vintage.

Är medveten om att man behöver curved straps. Tänkte ändå specialbeställa band från typ ABP. Så det är inga problem. Tänker mig bara ifall folk tycker att det rent av ser illa ut med OP:n ovan på läder. Jag vill helst se den på läder irl, men det är ju som sagt lite svårt.
Tycker DJ/OP är helt fel klockor på läder. De nyare med smalare bandhorn är bättre men dom är också lite "trinda" låt oss kalla det för kraftig benstomme. Finns betydligt snyggare klockor på läder plus att sexsiffriga rolex länkar är världsklass. Synd då att bara få halva Chipspåsen...

Det dar kan du val applicera pa i stort sett vadsomhelst sett till hur det sag ut for tva fem eller tio ar sedan.

Ar det barn eller halvidioter som skriver dessa artiklar? Varfor ar de forvanade over prisutvecklingen pa just klockor och kallar denna GALEN?
Ar den inte i linje med sag bostader,aktier,olja eller sojabonor sett i procent over tid?
Du har nog missat ngt. En GMT 1993 kostade 25.000 kr sprillans ny. Samma klocka säljs nu efter 40 års användning för runt 120.000 kr eller ännu mera.

Med vad? Min poang?

Att artikelforfattaren verkar tycka det ar alldeles GALET att klockor gar upp i pris over tid och forundra sig over detta fenomen.

Gamla jumpadojjor,tvspel,datorer och annat krafs ar ju hardvaluta hos samlare idag.
Bostader aktier sojabonor vissa bilmodeller och aven din lon for att ta nagra exempel har ju okat pris pa 30ar.

Min reaktion var pa att det pa nagot vis skulle vara underligt,ja rent av GALET att klockor foljer samma utveckling.

Med vad? Min poang?

Att artikelforfattaren verkar tycka det ar alldeles GALET att klockor gar upp i pris over tid och forundra sig over detta fenomen.

Gamla jumpadojjor,tvspel,datorer och annat krafs ar ju hardvaluta hos samlare idag.
Bostader aktier sojabonor vissa bilmodeller och aven din lon for att ta nagra exempel har ju okat pris pa 30ar.

Min reaktion var pa att det pa nagot vis skulle vara underligt,ja rent av GALET att klockor foljer samma utveckling.
Ja och de flesta hobbys kan bli dyra och framstå som lite väl galna om man inte är insatt eller har intresse. Tyvärr sticker klockor mer i ögonen än de flesta andra alternativen så artiklarna kommer fortsätta komma med jämna mellanrum när någon reporter snubblar över ”scoopet”.

Som 10 årig grabb på 70 talet så läste jag National Geographic magazine varje månad den kom. Artiklar och otroliga bilder från Jaques Cousteau, och även Trieste ubåten. U-båtar, scuba-diving och vattentåliga dykarklockor. Det fanns även helsidesannonser för Rolex Oyster i tidningen. Jag önskade mig en i julklapp flera gånger och nu när jag har ekonomin så uppfyller jag pojkdrömmen.

du då Mario, som frågar?

Senast ändrad:
Beg priser stiger om någon inte sett det. Artikel i Dagens Industi idag lär inte sänka priserna
Galna priser

Ja och de flesta hobbys kan bli dyra och framstå som lite väl galna om man inte är insatt eller har intresse. Tyvärr sticker klockor mer i ögonen än de flesta andra alternativen så artiklarna kommer fortsätta komma med jämna mellanrum när någon reporter snubblar över ”scoopet”.
Fortsätt gärna i den här tråden:

Senast ändrad:
Ok ok, om jag ska göra en bedömning genom bilder (vilket ju alltid är jättesvårt) så skulle jag säga att på den första bilden så ser klockan ut att vara alldeles på gränsen till att väga över till vad JAG anser är för stort, medans klockan på den andra bilden ser ut att passa handleden betydligt mkt bättre.

Jag antar att det är dina armar?

Mwn, jag vidhåller ändå att din sweetspot på dessa moderna Rolex är 34mm, och jag tror du kan köpa läder, segelduk, Natos eller whatever du vill bära din klocka på kommer sitta bra, jag tror absolut inte du behöver oroa dig över tex "för feta bandhorn". Titta på tex Lange, de har ganska feta bandhorn och bärs i regel på läder ☝ eller så kan du ta en titt på 118238 (?) De som såldes på läder. De har ju exakt samma mått som DJ 1162**, de är iofs 36mm, men du bör ju få en väldigt bra hint.

Och om rolex själva är villiga att släppa iväg sina klockor ORIGINAL på det viset, då kan det inte se allt för illa ut :)

Min handled på båda bilderna (samma klocka). Mina handleder är inte platta, utan har en viss kurvatur. Tar man wristshots ser man bara toppen av handleden, vilket ger ett mindre uttryck. Tar jag spegelbilder så syns även sidorna av handleden och "smälter in", vilket ger ett visuellt intryck av att handleden är större/plattare.

Googlade på 118238. Bandhornen ser inte lika breda/boxiga ut som på 114200. Hittade dock några bilder på 114300 (36mm av samma modell) och den såg faktiskt riktigt schysst ut. Enligt din åsikt så fattar jag det som att 114200 på band bör se bra ut? :)

Det ultimata vore om 124200 inte hade gjorts mindre än sina angivna 34mm (samt att länken inte var så smal).

Tycker DJ/OP är helt fel klockor på läder. De nyare med smalare bandhorn är bättre men dom är också lite "trinda" låt oss kalla det för kraftig benstomme. Finns betydligt snyggare klockor på läder plus att sexsiffriga rolex länkar är världsklass. Synd då att bara få halva Chipspåsen...

Som jag tidigare nämnt - det finns inget jag riktigt har fastnat för, förutom just OP:n. Om du har några tips på klockor från andra märken som du tror passar mig samt fungerar bättre på läder, så får du gärna skicka pm (för att undvika ot). :)

Senast ändrad:
Min handled på båda bilderna (samma klocka). Mina handleder är inte platta, utan har en viss kurvatur. Tar man wristshots ser man bara toppen av handleden, vilket ger ett mindre uttryck. Tar jag spegelbilder så syns även sidorna av handleden och "smälter in", vilket ger ett visuellt intryck av att handleden är större/plattare.

Googlade på 118238. Bandhornen ser inte lika breda/boxiga ut som på 114200. Hittade dock några bilder på 114300 (36mm av samma modell) och den såg faktiskt riktigt schysst ut. Enligt din åsikt så fattar jag det som att 114200 på band bör se bra ut? :)

Det ultimata vore om 124200 inte hade gjorts mindre än sina angivna 34mm (samt att länken inte var så smal).

Som jag tidigare nämnt - det finns inget jag riktigt har fastnat för, förutom just OP:n. Om du har några tips på klockor från andra märken som du tror passar mig samt fungerar bättre på läder, så får du gärna skicka pm (för att undvika ot). :)
Får jag fråga vad du har för omkrets på handleden?

Sen tänker jag hur långt spänner din handled "rakt över?

Ska försöka visa med mina bilder här, men mina kunskaper gällande elektroniska prylar är extremt begränsade.

Men jag hoppas du ser vilket mått jag är ute efter.

Har du det måttet så är det mkt lättare attdirekt kanske slå bort vissa modeller, för det är ju inte snyggt när bandhornen sticker ut utanför. :)

Du borde även kunna specialbeställa fina band så de blir mer eller mindre exakt som du vill ha dem.

Sen tror jag inte de här rolexmodellerna (DJ, OP, date mfl) är ganska svåra att få att seut som om de är stora och att luggarna på nåt vis skulle upplevas som fläskig. (De e en sak som oroar dig om kag förstår rätt?)

Kolla på tex Förra modellen av SUb, folk bär ju faktiskt den på läder, sen har ju även Grand Seiko ett gäng klockor som har bandhorn tjocka som en kulspetspenna, mkt ser förjävligt ut.
Men det kan vara värt att prova en klocka innan du köper en?

Eet borde väl finnas någon som inte bor på andra sidan landet från dig, som kanske kan träffa upp dig, du bjuder på en fika och så får du prova individens Op34 på ett läder?

Då kan du ju prova både äldre och nyare ref. Färgen på tavlan är väl av mindre betydelse.

Kanske kan vara något?
20211027_082719.jpg
zRolex-DayDate-18238-116413w.jpg

Får jag fråga vad du har för omkrets på handleden?

Sen tänker jag hur långt spänner din handled "rakt över?

Ska försöka visa med mina bilder här, men mina kunskaper gällande elektroniska prylar är extremt begränsade.

Men jag hoppas du ser vilket mått jag är ute efter.

Har du det måttet så är det mkt lättare attdirekt kanske slå bort vissa modeller, för det är ju inte snyggt när bandhornen sticker ut utanför. :)

Du borde även kunna specialbeställa fina band så de blir mer eller mindre exakt som du vill ha dem.

Sen tror jag inte de här rolexmodellerna (DJ, OP, date mfl) är ganska svåra att få att seut som om de är stora och att luggarna på nåt vis skulle upplevas som fläskig. (De e en sak som oroar dig om kag förstår rätt?)

Kolla på tex Förra modellen av SUb, folk bär ju faktiskt den på läder, sen har ju även Grand Seiko ett gäng klockor som har bandhorn tjocka som en kulspetspenna, mkt ser förjävligt ut.
Men det kan vara värt att prova en klocka innan du köper en?

Eet borde väl finnas någon som inte bor på andra sidan landet från dig, som kanske kan träffa upp dig, du bjuder på en fika och så får du prova individens Op34 på ett läder?

Då kan du ju prova både äldre och nyare ref. Färgen på tavlan är väl av mindre betydelse.

Kanske kan vara något?

Cirka 15,5cm i omkrets. Rakt över handleden är det cirka 4,5cm.

Du har rätt angående bandhornen. Speciellt att 114200 ska se för "fläskig" ut kring lugsen när den bärs på band. Tror dock att jag har övertänkt lite på den fronten. Det ser större ut på bild än i verkligheten.

Banden har jag mer eller mindre bestämt mig för att specialbeställa. Kommer behöva göra det p.g.a. av längden ändå, då de flesta "färdiga" brukar vara för långa.

Provade 114200 med olivgrön tavla (som du sett), men vet ej om någon i närheten bär den på band. :)

Känns som att jag har börjat sakta men säkert börjat ställa in mig på en 114200. 124200 är ju tyvärr ganska liten, medan 114200 mäter ganska exakt 34mm. Sneglade även på 115200, men då blir det ännu en Date-klocka. 114200 introducerar en ny modell (och tavelfärg) i samlingen, samt att jag saknar en enkel klocka utan några komplikationer. :)

Råkade posta denna fråga i fel tråd tidigare men gör nu om och rätt, ledsen för det.

Har lite beslutsångest jag gärna skulle vilja få hjälp med.

Alternativ 1 - Stå på en intresselista för en klocka med estimerad leveranstid på 12-18 månader. Ingen handpenning

Alternativ 2 - Betala handpenning med estimerad leveranstid 6 månader. Binder dig således till köpet.

Utifrån ert perspektiv, anser ni det värt att binda sig till ett köp för att potentiellt få klockan 6 månader tidigare? Hade köpt klockan om den låg framför mig idag, just väntetiden jag hakar upp mig på, mkt kan ändras på 6 månader, är ju inte säkert heller att man får loss den tidigare i alternativ 2.

Hur ser nu på väntetider och bindande vs ej bindande? Ngt man bara skall acceptera kanske?

Tillbaka
Topp