• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej, kan någon snälla hjälpa mig med en sak. Tittar på en annons, en ROlex explorer 16570. Allt ser bra ut. Den ska vara i full set. Jag bifogar bild. Han säger dock att inga andra papper eller kort än dom som syns på bilden medföljer. Borde det inte det? Titta gärna bilden. Tacksam för svar. Den är som ni ser från 2004...
messaging.htm

Denna saknar:
Cert hållare
Explorer booklet
Your Rolex Oyster booklet
Röd COSC tag
Grön Swimpruf tag
Korrekt box (64.00.01)

Senast ändrad:
Sitter bra på dig.

Du har ägt en del Panerai tidigare. De tycker jag inte satt lika bra, med tanke på att bandhornen stack ut.

Jag har själv alltid kört 40mm+, så det var lite av en gamble när jag satt hos AD och plockade ut två OP36 på samma gång. Storleken kändes till en början "fel", men efter någon dag så kändes det hur naturligt som helst. Kroppen och ögat vänjer sig snabbt.

Det är nice att kunna alternera mellan olika storlekar och inte låsa fast sig på en och samma

BEF3802B-9104-4DF4-8162-433076A2E306.jpeg
Jag köpte en 47mm PAM372 för två år sedan och sen var den min ”main watch” fram till att jag köpte en Planet Ocean.
Personligen upplevde jag inte att bandhornen hängde ut då min handled är bredare L2L på de där men det är stora klockor som helt täcker handleden vilket är raka motsatsen till min 36mm DJ.

För mig har det tagit längre tid att vänja mig vid att klockan inte gör sig påmind hela tiden, helt klart mer än några dagar. Men det ordnar sig, det får ta sin tid :)

Kan det finnas en transitionsperiod då Rolex bytte box eller var det vid årsskiftet? Jag har själv en 116520 från sep 2004 med box-ref 30.00.02. I det här registret finns också ett exempel på en 116520 från nov-04 som har en 31.00.64.
Wave boxarna kom i samband med plast cert 2005.
Merparten av AD´s fick sina klockor leverade coffins och inte i märkta lådor som t.ex Sverige, Man tog då helt enkelt vilken låda som helst i rätt storlek.
Har sett papperscert från 2006 så de måste gått omlott ett tag va?

Nej mer troligt äldre klocka men uttagen senare.

Wave boxarna kom i samband med plast cert 2005.
Merparten av AD´s fick sina klockor leverade coffins och inte i märkta lådor som t.ex Sverige, Man tog då helt enkelt vilken låda som helst i rätt storlek.
Okej. För att förtydliga, innebär det att klockor med cert stämplade sent 2004 med wavebox har felaktig box? På Rolexforums finns ändå en ganska stor andel sena -04 med waveboxen - jag har tolkat det som att de som har rapporterat dessa är förstagångsköpare från AD.

Okej. För att förtydliga, innebär det att klockor med cert stämplade sent 2004 med wavebox har felaktig box? På Rolexforums finns ändå en ganska stor andel sena -04 med waveboxen - jag har tolkat det som att de som har rapporterat dessa är förstagångsköpare från AD.
Jag skulle säga det. Vill minnas att dom nyare boxarna kom tidigt 2005 och inte tidigare.

Jag skulle säga det. Vill minnas att dom nyare boxarna kom tidigt 2005 och inte tidigare.
Jag förstår. Jag ska försöka luska vidare lite. Jag har tag med korrekt referensnummer och korrekt booklet och förstås cert. Det är ändå osannolikt att en föreågende ägare skulle ha blivit av med box men lyckats behålla tag och booklet. Han skulle ju förstås kunna sourca en box med rätt tag och booklet även om detta nog inte är helt lätt.

Jag förstår. Jag ska försöka luska vidare lite. Jag har tag med korrekt referensnummer och korrekt booklet och förstås cert. Det är ändå osannolikt att en föreågende ägare skulle ha blivit av med box men lyckats behålla tag och booklet. Han skulle ju förstås kunna sourca en box med rätt tag och booklet även om detta nog inte är helt lätt.

Andra länder kan ju ha fått boxen tidigare men mig veterligen kom den 2005 världen över.

I see. Lite rädd över just storleken, då den är riktigt liten. Ska ta min tid och fundera lite mer.

Jag fick faktiskt möjlighet att testa på en 114200 (dock i oliv). Den satt riktigt bra. Jag hade bara sett den på bild tidigare och tyckte att lugsen såg riktigt vida ut för att bäras på band. Allt ser ju dock större ut på foto. Kanske vore ett bättre alternativ jämfört med 124200? Lite större än nuvarande OP34, samtidigt mindre än OP36.
BF520C51-3CF1-4537-B3B8-72AF73ACEC60.jpeg
Min personliga åsikt är att dina handleder bär 34an betydligt bättre än de större modellerna du visat.

Sen kommer den nästan garanterat tappa mer i värde än en 36a, iom att det är svårare att hitta köpare till små klockor etc.

Men, vi pratar ju intw om några 50k kr här..

Alltså, du måste ju göra en bedömning, vill du hellre gå med en klocka som mkt troligt kan bli att se ut som/kännas som på gränsen till för stor (där luggarna sticker utanför handled tex) för att den FÖRHOPPNINGSVIS ska hålla värdet bättre och EVENTUELLT ge dig 15k kr mer tillbaka om 3 år, OM du då skulle få för dig att sälja klockan, jämfört med att ha och bära en klocka som du känner och ser är en sweetspot storlek för just dig, under samma tid?

Köper du dessutom den klocka som faktiskt sitter bäst, utan att du tänker på att du knte får tappa 10k kr på några år, ja, har du en för stor klocka jämfört med vad som eg är den "perfekta" storlek för DIN handled så är det såklart en större risk att du blir missnöjd med klockan också och således vill sälja den..

Köper du en klocka som är qå nära perfektion (för dig), tycker du inte det kan vara värt ett värdepapper på kanske 10k på 3 - 5 år?

Annars råder jag dig att köpa en pepsi eller Batman/girl, eller kanske en daytona, oavsett de 40mm. De lär med största sannolikhet öka i värde, men de sitter kanske intw aå snyggt på just din handled. Men om värdetappet har större betydelse jämfört utseendet/känslan att bära den "perfekta klockan" så skulle det vara bättre att göra så.

Min personliga åsikt är att dina handleder bär 34an betydligt bättre än de större modellerna du visat.

Sen kommer den nästan garanterat tappa mer i värde än en 36a, iom att det är svårare att hitta köpare till små klockor etc.

Men, vi pratar ju intw om några 50k kr här..

Alltså, du måste ju göra en bedömning, vill du hellre gå med en klocka som mkt troligt kan bli att se ut som/kännas som på gränsen till för stor (där luggarna sticker utanför handled tex) för att den FÖRHOPPNINGSVIS ska hålla värdet bättre och EVENTUELLT ge dig 15k kr mer tillbaka om 3 år, OM du då skulle få för dig att sälja klockan, jämfört med att ha och bära en klocka som du känner och ser är en sweetspot storlek för just dig, under samma tid?

Köper du dessutom den klocka som faktiskt sitter bäst, utan att du tänker på att du knte får tappa 10k kr på några år, ja, har du en för stor klocka jämfört med vad som eg är den "perfekta" storlek för DIN handled så är det såklart en större risk att du blir missnöjd med klockan också och således vill sälja den..

Köper du en klocka som är qå nära perfektion (för dig), tycker du inte det kan vara värt ett värdepapper på kanske 10k på 3 - 5 år?

Annars råder jag dig att köpa en pepsi eller Batman/girl, eller kanske en daytona, oavsett de 40mm. De lär med största sannolikhet öka i värde, men de sitter kanske intw aå snyggt på just din handled. Men om värdetappet har större betydelse jämfört utseendet/känslan att bära den "perfekta klockan" så skulle det vara bättre att göra så.
Ska ta en bild på min DJ36:a. Den ser ut att sitta betydligt bättre än bilderna jag laddat upp på OP36 och båda ska ha exakt samma case. Vet inte om det har med färgerna på tavlan att göra (ljusare färg på OP:n, medan min DJ är mörkare), men tror att bilderna jag tog på OP:n inte var de bästa. Sen hade den fortfarande passat mig om den vore ett par mm mindre.

Syftar du på den olivgröna (114200)? Den sitter superbra. Det är den nuvarande OP34-modellen som jag är osäker över. Den är markant mindre än 34mm i realiteten (typ 32,8mm, om jag ej missminner mig) samt en väldigt smal länk.

Ska ta en bild på min DJ36:a. Den ser ut att sitta betydligt bättre än bilderna jag laddat upp på OP36 och båda ska ha exakt samma case. Vet inte om det har med färgerna på tavlan att göra (ljusare färg på OP:n, medan min DJ är mörkare), men tror att bilderna jag tog på OP:n inte var de bästa. Sen hade den fortfarande passat mig om den vore ett par mm mindre.

Syftar du på den olivgröna (114200)? Den sitter superbra. Det är den nuvarande OP34-modellen som jag är osäker över. Den är markant mindre än 34mm i realiteten (typ 32,8mm, om jag ej missminner mig) samt en väldigt smal länk.
Så, köp den ascoola olivgröna 114200!?
Kan du få en skönare tavla? Fan de vitguldsklockor som säljs med tavla i den färgen (DD40) kostar ju en bra bit över list! ☝

Kan kanske vara värt att väga in om du anser det vara en av de viktigare sakerna att inte klockan ska tappa för mkt värde?

Så, köp den ascoola olivgröna 114200!?
Kan du få en skönare tavla? Fan de vitguldsklockor som säljs med tavla i den färgen (DD40) kostar ju en bra bit över list! ☝

Kan kanske vara värt att väga in om du anser det vara en av de viktigare sakerna att inte klockan ska tappa för mkt värde?
Vill ha något mer neutralt (vitt!). Har (som nämnt) i åtanke att bära den på band en del och en vit urtavla matchar mer eller mindre vilket band som helst. Synd att den har utgått. Kontaktat varenda AD i riket, men ingen råkar ha kvar något restlager. Håller koll på andrahandspriserna, vill inte betala för mycket för en enkel OP. :)

Någon som vet mer om lumen, som jag undrade om tidigare?

Vill ha något mer neutralt (vitt!). Har (som nämnt) i åtanke att bära den på band en del och en vit urtavla matchar mer eller mindre vilket band som helst. Synd att den har utgått. Kontaktat varenda AD i riket, men ingen råkar ha kvar något restlager. Håller koll på andrahandspriserna, vill inte betala för mycket för en enkel OP. :)

Någon som vet mer om lumen, som jag undrade om tidigare?
Den vi har i hushållet lyser grönt.

Innebär det att lumen är Super Luminova och inte Chromalight? Läste att Chromalight har använts av Rolex sen 2010. Har de alltså fortsatt använda Super Luminova i OP:n (bortsett från nuvarande modell), medan alla andra klockor i sortimentet fått uppgraderad lume?

Alla modeller fick inte lysmassan uppgraderad 2008, dock osäker på OP.

Vågar inte svara på vilken lysmassa det är men den är grön. Min bild är också att den byttes ut successivt. Finns väl exempel på klockor som haft olika lysmassa på tavla respektive vidare från fabrik?

Edit: visare, inte vidare.

Senast ändrad:
Alla modeller fick inte lysmassan uppgraderad 2008, dock osäker på OP.
Vågar inte svara på vilken lysmassa det är men den är grön. Min bild är också att den byttes ut successivt. Finns väl exempel på klockor som haft olika lysmassa på tavla respektive vidare från fabrik?
Jag förstår. Inte världens grej, antar jag. Hade gärna velat ha en uppgraderad 114200 med längre reserv, ny lume och Easylink. Det sistnämnda ska ju gå att fixa och de andra två är inte superstora grejer att tänka på.

Förresten, här är två (mindre bra) bilder på DJ36 (ping @Hela dagen runt tavlan). Lite dåligt ljus här nu, därav inte världens bästa bilder. Denna ska ha exakt samma case som OP36 (enligt denna video).

Bilagor

• IMG_4337.jpg
    IMG_4337.jpg
    295 KB · Visningar: 12
  • IMG_4340.jpg
    IMG_4340.jpg
    188.5 KB · Visningar: 12
Ja, samma referens kan ha olika lysmassa beroende på när den är tillverkad.

2005

Edit: 2006 kom plastkorten.
Plastcerten började komma ut under z-serien 2007. Tog ut flera klockor 2007 (z-serier) både med med papperscert och plastcert, b.l.a min 16610LV med papperscert.
När jag köpte min Daytona 2006 så hade AD:n två stycken, en z-serie med engraved rehaut och plastcert och en d-serie utan engraved rehaut och papperscert.
Tog den utan rehaut för jag tyckte det var snyggare på den tiden.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: S.N
Tillbaka
Topp