• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Råkade posta denna fråga i fel tråd tidigare men gör nu om och rätt, ledsen för det.

Har lite beslutsångest jag gärna skulle vilja få hjälp med.

Alternativ 1 - Stå på en intresselista för en klocka med estimerad leveranstid på 12-18 månader. Ingen handpenning

Alternativ 2 - Betala handpenning med estimerad leveranstid 6 månader. Binder dig således till köpet.

Utifrån ert perspektiv, anser ni det värt att binda sig till ett köp för att potentiellt få klockan 6 månader tidigare? Hade köpt klockan om den låg framför mig idag, just väntetiden jag hakar upp mig på, mkt kan ändras på 6 månader, är ju inte säkert heller att man får loss den tidigare i alternativ 2.

Hur ser nu på väntetider och bindande vs ej bindande? Ngt man bara skall acceptera kanske?
Om du önskar klockan så snabbt som möjligt, utan tvekan alternativ 2. Om du mot förmodan skulle ångra dig om ett halvår kan du sälja av de 95% av modellerna utan förlust eller möjligtvis med vinst.

Vad gäller det för modell? DJ/OP?

Råkade posta denna fråga i fel tråd tidigare men gör nu om och rätt, ledsen för det.

Alternativ 1 - Stå på en intresselista för en klocka med estimerad leveranstid på 12-18 månader. Ingen handpenning

Alternativ 2 - Betala handpenning med estimerad leveranstid 6 månader. Binder dig således till köpet.

Utifrån ert perspektiv, anser ni det värt att binda sig till ett köp för att potentiellt få klockan 6 månader tidigare? Hade köpt klockan om den låg framför mig idag, just väntetiden jag hakar upp mig på, mkt kan ändras på 6 månader, är ju inte säkert heller att man får loss den tidigare i alternativ 2.

Hur ser nu på väntetider och bindande vs ej bindande? Ngt man bara skall acceptera kanske?

Vilken klocka är det snack om?

För mig är det ganska enkelt. Vill du ha klockan så alternativ 2. Betalar du en handpenning så är du relativt säker på att du kommer få en klocka. Väljer du alternativ 1 finns det ingen garanti att du någonsin kommer få den.

Arik.JPG

Min 116900 fick en liten rengöring med en mjuk barntandborste under kranen idag... 🙄

Om det verkligen är klockan du vill ha, varför har du problem med att "binda dig" 6 månader? Får du möjligheten att lägga handpenning, KÖR. Anledning till det är ju att du också kan "sätta tryck" på handlarn på ett annat sätt.

I mina amatörmässiga ögon är: att kunna pröjsa en handpenning visar att du är seriös och inte en däcksparkare: "tjena tjena kan du skriva upp mig på en XXX, jag vill helst inte betala handpenning får då så jag slipper ha "skin in the game" utan jag tar den om jag får chansen och om jag känner för det.

Varje klocka jag verkligen velat ha, har jag lagt handpenning på OM jag ens fått chansen att lägga handpenning. Min Rolex handlare tar inte emot handpenning längre, likadant med AP- just för att det är så osäkert med leveranser.

Om det verkligen är klockan du vill ha, varför har du problem med att "binda dig" 6 månader? Får du möjligheten att lägga handpenning, KÖR. Anledning till det är ju att du också kan "sätta tryck" på handlarn på ett annat sätt.

I mina amatörmässiga ögon är: att kunna pröjsa en handpenning visar att du är seriös och inte en däcksparkare: "tjena tjena kan du skriva upp mig på en XXX, jag vill helst inte betala handpenning får då så jag slipper ha "skin in the game" utan jag tar den om jag får chansen och om jag känner för det.

Varje klocka jag verkligen velat ha, har jag lagt handpenning på OM jag ens fått chansen att lägga handpenning. Min Rolex handlare tar inte emot handpenning längre, likadant med AP- just för att det är så osäkert med leveranser.
Tack, landar i samma slutsats nu när jag tänkt på det lite. Hakade upp mig lite på det faktum att uppskattad tid var även det något osäkert trots handpenning, men fördelen som jag tror att ngn nämnde är att man har affären klar då även sin turordning. Blir ett återbesök imorgon :) Tack för input!

• Like
Reactions: PJZ
Tack, landar i samma slutsats nu när jag tänkt på det lite. Hakade upp mig lite på det faktum att uppskattad tid var även det något osäkert trots handpenning, men fördelen som jag tror att ngn nämnde är att man har affären klar då även sin turordning. Blir ett återbesök imorgon :) Tack för input!
Affaren ar ju knappast klar bara for att du lagt handpeng.
Att du daremot har klart battre chans att fa din klocka jamfort med nagon som inte betalat i forskott haller jag med om.
Men vill inte handlaren leverera sa spelar det ingen roll handpeng eller ej. Kanske far du den tillbaka om du tycker det drar ut pa tiden..kanske inte. Beror ju pa vad som star i avtalet. Kan handlaren inte uppfylla sin del av avtalet dvs leverera sa bor du ju sjalvklart fa pengarna tillbaka.....Men hur lange kan denne dra ut pa tiden utan att det ar uppenbart? Da har du gett butiken ett rantfritt lan...

Nu ska du givetvis inte andra pa dig bara for att jag malar fan pa vaggen. Jag har betalat handpeng ett flertal ganger i Sverigeoch det har gatt alldeles utmarkt.
Har fick jag forslaget att fullbetala en GMT Meteorit utan att far nagon indikation pa nar denna klocka kund levereras....en affar jag avbojde.

Tack för input! Kanske var slarvigt uttryckt i vissas ögon att benämna den som klar, påbörjad kanske är ett bättre val av ord..

Du som ändå lagt handpenning tidigare, vad är det för typ av avtal som skrivs? Vanligt köpeavtal? Står det ngt om hur ev leveranstid och om den dras ut orimligt mkt?

Tack för input! Kanske var slarvigt uttryckt i vissas ögon att benämna den som klar, påbörjad kanske är ett bättre val av ord..

Du som ändå lagt handpenning tidigare, vad är det för typ av avtal som skrivs? Vanligt köpeavtal? Står det ngt om hur ev leveranstid och om den dras ut orimligt mkt?
Jag kan svara från mitt perspektiv. Lade handpenning hos AD i Sthlm och det som gällde var enligt min bild. Jag fick en estimerad väntetid på 1-4 månader men fick samtalet efter två veckor. :)

781EE422-1616-40FE-8FBD-D74C1EAB925A.jpeg

Jag kan svara från mitt perspektiv. Lade handpenning hos AD i Sthlm och det som gällde var enligt min bild. Jag fick en estimerad väntetid på 1-4 månader men fick samtalet efter två veckor. :)

781EE422-1616-40FE-8FBD-D74C1EAB925A.jpeg
Tack för input! Första klockan jag köper som jag verkligen får vänta på och som inte är tillgänglig direkt så uppskattar allas input. Men då ser det ut som ADn friskriver sig ganska väl :) Men är väl så det är antar jag.

Tack för input! Första klockan jag köper som jag verkligen får vänta på och som inte är tillgänglig direkt så uppskattar allas input. Men då ser det ut som ADn friskriver sig ganska väl :) Men är väl så det är antar jag.
Ja precis, det gör dem. Visst var det en 126234 va? Du behöver nog inte vänta så länge på den tror jag. Var en sådan jag köpte och levererades ju snabbt som tusan. Sedan beror det ju på vilken tavla du vill ha såklart. :)

Ja precis, det gör dem. Visst var det en 126234 va? Du behöver nog inte vänta så länge på den tror jag. Var en sådan jag köpte och levererades ju snabbt som tusan. Sedan beror det ju på vilken tavla du vill ha såklart. :)
Ja precis! Kul att det gick fort, tror att det är just tavlan som ställde till det då jag bara för 2-3v sedan fick info om uppskattad leveranstid på 3 månader för 126234. Vilken tavla valde du om man får vara lite nyfiken?

Cirka 15,5cm i omkrets. Rakt över handleden är det cirka 4,5cm.

Du har rätt angående bandhornen. Speciellt att 114200 ska se för "fläskig" ut kring lugsen när den bärs på band. Tror dock att jag har övertänkt lite på den fronten. Det ser större ut på bild än i verkligheten.

Banden har jag mer eller mindre bestämt mig för att specialbeställa. Kommer behöva göra det p.g.a. av längden ändå, då de flesta "färdiga" brukar vara för långa.

Provade 114200 med olivgrön tavla (som du sett), men vet ej om någon i närheten bär den på band. :)

Känns som att jag har börjat sakta men säkert börjat ställa in mig på en 114200. 124200 är ju tyvärr ganska liten, medan 114200 mäter ganska exakt 34mm. Sneglade även på 115200, men då blir det ännu en Date-klocka. 114200 introducerar en ny modell (och tavelfärg) i samlingen, samt att jag saknar en enkel klocka utan några komplikationer. :)
Ja, jag står stenhårt fast vid att den snyggaste OPn är den med den olivgröna tavlan 👍

Men 15.5cm är inte så små handleder.
Däremot kan de kanske upplevas som så om din handled är väldigt rund.

Och om den "bara" är 45mm rakt över så stänger det ju dörren för en hel del klockor, om man inte kan acceptera att bandhornen sticker utanför lite då. Personligen tycker jag inte det är snyggt alls, då väljer jag hellre att köpa en annan klocka.

Jag själv har ungefär 55mm rakt över handleden, strax ovanför knölen, där handleden är som smalast på mig. Och 17.5cm i omkrets 👍

Landade i alternativ 2 :) bara hålla tummarna nu ✊

Senast ändrad:

Jag kan ju bara tala for mig sjalv,och den enda gang jag lagt handpeng pa just en klocka var precis innan den totala Rolexhysterin dvs hosten 2019.

Pa mitt "kvitto/avtal" stod.

1. Vad det var for nagonting jag koper
2.Summa jag delbetalat
3.Varans pris (japp har blev det en rejal fordel for mig,och jag forstar varfor man numer valjer att skriva att det pris som galler ar listpris vid leverans)
4.Uppskattning nar varan kan levereras med friskriving att detta inte ar nagon garanti. Har for mig det var ca 12manader
5.Dagens datum/Underskrift av saljare/Butiksstampel samt Kassakvitto pa delbetalningen.

Det stod ingenting om huruvida hanpeng var aterbetalningsbar eller ej,vilket jag da formodar skulle avgoras till kundens fordel vid ev tvist.

Jag fick min klocka ungefar 3-4manader tidigare an forvantat och aven till det pris som gallde da handpeng erlades.
Sa min upplevelse ar att det hela skottes precis sa bra som jag kunde hoppas pa.

Nasta gang avbojde butiken handpeng,gav mig en ungefarlig tidpunkt nar de trodde leverans kunde ske och det fungerade lika bra som ovanstaende.
Med ett undantag. Priset hade hojts ca 15%. Men det ar ju inte deras fel.

Min poang ar att med radande situation pa i stort sett samtliga Rolex AP och PP samt nagra andra marken och modeller sa varfor skulle handpeng behovas?
Vill den kund som tillfragas inte ha klockan sa star det tio andra med pengarna redo att handla. Daremot nagon hyllvarmare som kund ber butiken ta hem,dar kan jag forsta handpengens funktion.

My 0.02 on this matter...

E2C5B855-8C5B-430B-A5C2-D6EA8B77080E.jpeg

@Herr Potatis varför inte välja en semi-vintage? En sen 5500 får du relativt billigt och är lätt att matcha på band. Kan också tycka att vintage är mer förlåtande i mindre storlekar och passar utmärkt på läder. En av de mest prisvärda Rolex-modellerna IMO då de inte har stuckit med prismässigt i den nuvarande hysterin. Och duger en 5500 åt Ryan Gosling duger den åt mig.

E2C5B855-8C5B-430B-A5C2-D6EA8B77080E.jpeg

@Herr Potatis varför inte välja en semi-vintage? En sen 5500 får du relativt billigt och är lätt att matcha på band. Kan också tycka att vintage är mer förlåtande i mindre storlekar och passar utmärkt på läder. En av de mest prisvärda Rolex-modellerna IMO då de inte har stuckit med prismässigt i den nuvarande hysterin. Och duger en 5500 åt Ryan Gosling duger den åt mig.
Tack! Inte så sugen på något så gammalt att safirglas saknas. Kollat på 14000M, men de har ökat sjukligt mycket i pris jämfört med vad de brukade kosta.

Tillbaka
Topp