• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nu skrev val killen ingenstans om han letade nytt eller beg. Inte heller om det var butik eller privat som kunde tankas vara intressant.

Utan att beratta vilken Tillverkare Modell samt symptom pa klockan sa blir det val en ratt bra liknelse med bil-fragan.
Vi vet vad foremalet ar samt att detta inte fungerar som fragestallaren tycker att det skall.
Nu skrev val killen ingenstans om han letade nytt eller beg. Inte heller om det var butik eller privat som kunde tankas vara intressant.

Utan att beratta vilken Tillverkare Modell samt symptom pa klockan sa blir det val en ratt bra liknelse med bil-fragan.
Vi vet vad foremalet ar samt att detta inte fungerar som fragestallaren tycker att det skall.
Köper inte riktigt liknelsen mellan att välja rolexmodell mot att ställa frågan varför sin bil är trasig, känns som att det finns betydligt många fler i samhället som kan köpa en klocka jämfört med att diagnostisera varför en bil inte fungerar men blir väldigt OT och förmodligen ointressant för övriga nu så lämnar den diskussionen. Trevlig kväll.

Köper inte riktigt liknelsen mellan att välja rolexmodell mot att ställa frågan varför sin bil är trasig, känns som att det finns betydligt många fler i samhället som kan köpa en klocka jämfört med att diagnostisera varför en bil inte fungerar men blir väldigt OT och förmodligen ointressant för övriga nu så lämnar den diskussionen. Trevlig kväll.
Han skrev ju OT så ingenstans menade väl @FlipSwede att det är en jämförbar fråga?

Han skrev som svar till mig att det var en rätt bra liknelse?
Nej det gjorde jag val inte....eller skriver jag sa javla illa? For det var inte meningen.

En bil som inte fungerar jamforde jag med en klocka som inte fungerar om det ar all infon vi far om foremalet ifraga.For lite info for att kunna ge nagra bra rad.

Men att fraga om att kopa en Rolex och varfor en bil ar trasig....nej det har jag val aldrig sagt ar samma sak?

Hursomhelst sa har vi kort i diket for lange sedan vad galler denna trads syfte.

Trevlig Kvall pa er

• Like
Reactions: JDQ
Nej det gjorde jag val inte....eller skriver jag sa javla illa? For det var inte meningen.

En bil som inte fungerar jamforde jag med en klocka som inte fungerar om det ar all infor vi far om foremalet ifraga.For lite info for att kunna ge nagra bra rad.

Men att fraga om att kopa en Rolex och varfor en bil ar trasig....nej det har jag val aldrig sagt ar samma sak?

Hursomhelst sa har vi kort i diket for lange sedan vad galler denna trads syfte.

Trevlig Kvall pa er
Jag uppfattade som att det var det du menade men vi har uppenbarligen missförstått varandra.

Jag har på senare dar, likt många andra, fått ett ökat intresse för Rolex. Jag har tidigare inte ägt någon Rolex, utan mer känt och klämt hos AD:s. Har ni kunniga i denna tråd någon/några idéer på förslag för en första Rolex modell att äga? Klockan ska användas och inte ligga i något bankfack. Men behöver nödvändigtvis inte användas varje dag för det.

All input mottages gärna
Vill du ha dressad i kombination sportig look så är de klassiska oyster perpetual och datejust två bra alternativ. Börjar runt 30’ klassen för äldre begagnade och från 60’ resp 70’ klassen och uppåt för aktuella modeller.

Vill du ha mer sportig look så är submariner/sea dweller alt Explorer serierna bra alternativ. Börjar från 80’ klassen för de två första och från 60’ klassen för de senare.

Vill du ha något mer udda så finns det Air King, Milgauss, midas ex

Utöver alla de ovan så finns det fler populära men dyrare klockor. Ex Daytona, sky dweller, yacht master samt flertalet limiterade modeller och färgkombinationer.

Trevlig stämning ni skapar, som hånar en ny person som ber om hjälp. Fint killar 👍🏻🙂

Men han är väl inte som er purister, som redan innan ni blev intresserade av klockor i huvud taget kunde rabbla samtliga ref:ar, prata 2- och 4-liners etc. Jaga iväg honom till helveteshålan och de förtappades dal (tråden om kölistor och priser), för där ställs det bara dumma frågor och ges puckade svar.

Fan vad jag tappade sugen på denna tråd av att läsa detta.

@Gustav92 PM gärna om du vill ställa frågor, så guidar jag dig gärna
Sekundärkränkt, wow.

Om man skriver all input mottages så får man räkna med det, någon tycker att en isad Daytona är en bra första Rolex - vad är problemet?

@Gustav92 kubde postat någon modell han gillar eller tex budget, blir enklare då. Öppen fråga = öppna svar.

Jag har på senare dar, likt många andra, fått ett ökat intresse för Rolex. Jag har tidigare inte ägt någon Rolex, utan mer känt och klämt hos AD:s. Har ni kunniga i denna tråd någon/några idéer på förslag för en första Rolex modell att äga? Klockan ska användas och inte ligga i något bankfack. Men behöver nödvändigtvis inte användas varje dag för det.

All input mottages gärna

Hej!

Jag gör så att jag låtsas om att jag är den första som svarar och att resten här ovan handlar om nåt helt annat 🙃

Kul att du hittat till Rolex! Det är verkligen fantastiska klockor och om man testat sig runt mellan många märken förstår man att det finns en anledning till att Rolex är vad det är. Inte vara varumärkesmässigt. Det första ”problemet” du ställs inför är att nästan inga moderna stålmodeller går att köpa i butik längre. Det är få man ens får ställa sig på kölista för som förstagångsköpare. Med det sagt är ingenting omöjligt med lite tålamod.

Eftersom du inte verkar ha fastnat för någon specifik modell så skulle jag sikta på något mycket klassiskt. Jag vågar påstå att alla Rolexklockor som är aktuella i ditt fall är gjorda för att användas och är inte det minsta ömtåliga, tvärtom är många onödigt rädda om sina ögonstenar. Jag föreslår en 36mm datejust med svart tavla - ref 126200 har slät ring runt glaset och 126234 har räfflad. Googla runt lite och se vad du gillar bäst.

Tyvärr är situationen nu sådan att även en klassisk datejust kan vara svår att beställa, förbered dig på att ringa runt till lite olika ADs (butiker) och fråga runt.

Tillägg: allt går att att köpa om man är beredd att betala långt över listpriset men jag tänker inte gå in på det för att jag tycker det är skit och inget man ska stötta.

Tillägg 2: hade inte marknaden sett ut som den gör så hade jag hellre rekommenderar oyster perpetual eller kanske explorer som första val men jag tror inte du kommer ha möjlighet att köpa utan historik tyvärr.

Lycka till och fortsätt fråga här. Bry dig inte om dryga kommentarer, majoriteten av oss hjälper gärna till 😊

24ECD176-6E4F-4B1B-AB01-9E8F78E39E71.jpeg
3FB89B36-699C-4790-9CC7-97CA2931034B.jpeg

All input mottages gärna
Svårt att ge förslag på modell utifrån den information du ger. Men jag skulle säga att antingen går du utifrån vad dina aktiviteter skulle kunna kräva från den, typ om du ska dyka med denn eller liknande. Eller så kollar du på nätet på den modell som tilltalar dig mest. Oavsett så kan det inte gå fel med en Rolex ;)

All input mottages gärna
Har du dina typer och tankar, räknar du mer med ett akademiskt samtal med mer erfarna kollegor?

Trevlig stämning ni skapar, som hånar en ny person som ber om hjälp. Fint killar 👍🏻🙂

Men han är väl inte som er purister, som redan innan ni blev intresserade av klockor i huvud taget kunde rabbla samtliga ref:ar, prata 2- och 4-liners etc. Jaga iväg honom till helveteshålan och de förtappades dal (tråden om kölistor och priser), för där ställs det bara dumma frågor och ges puckade svar.

Fan vad jag tappade sugen på denna tråd av att läsa detta.

@Gustav92 PM gärna om du vill ställa frågor, så guidar jag dig gärna
Tack för hjälpsamma, och en del mindre hjälpsamma kommentarer… För att vara ännu tydligare så är budget någonstans mellan 85’-120’. Har en del klockor sedan tidigare men ännu inte, emotionellt, investerat mig i en Rolex. Klockor likt mycket annat är extremt subjektivt. Med det sagt, så har jag varit inne hos AD och testat DJ 36 Wimbledon (se bild), funderar på en sådan med fast fluted bezel och jubilee armband. Väntetiden på den jag just nu funderar på är ca 4 månader från AD. Är på jakt efter en klocka att köpa från AD och använda som sig bör. Därav blir vissa sportmodeller (Sub, GMT etc.) svårare då jag inte direkt har någon köphistorik.

Alt är att köpa en beg sub, men JAG tycker det känns lite ”roligare” att köpa min första Rolex ny från AD än begagnad även om det är en annan modell. För att sedan bygga vidare på relationen.

Bilagor

• 7D455F0F-F71F-4475-9495-AA1084E09CD6.jpeg
    7D455F0F-F71F-4475-9495-AA1084E09CD6.jpeg
    512.9 KB · Visningar: 26

All input mottages gärna
Idag har AD så mycket mer modeller inne för utställning så fortsätt kläm och känn. Ta kort på de modeller som tilltalar dig medan de sitter på din arm och jämför. Läs på om modellerna. Finns en del att nörda ner sig i :) När det kommer till ett köp finns det egentligen inga rätt eller fel.

Precis som du skriver så har många andra hittar hit då man fått upp intresset för Rolex. Inget fel i det! Däremot har en del tröttnat på att diskutera klockor som en aktie och hur man ska göra för att plocka ut en hos AD. Därav gjordes en separat tråd för det:

Tack för hjälpsamma, och en del mindre hjälpsamma kommentarer… För att vara ännu tydligare så är budget någonstans mellan 85’-120’. Har en del klockor sedan tidigare men ännu inte, emotionellt, investerat mig i en Rolex. Klockor likt mycket annat är extremt subjektivt. Med det sagt, så har jag varit inne hos AD och testat DJ 36 Wimbledon (se bild), funderar på en sådan med fast fluted bezel och jubilee armband. Väntetiden på den jag just nu funderar på är ca 4 månader från AD. Är på jakt efter en klocka att köpa från AD och använda som sig bör. Därav blir vissa sportmodeller (Sub, GMT etc.) svårare då jag inte direkt har någon köphistorik.

Alt är att köpa en beg sub, men JAG tycker det känns lite ”roligare” att köpa min första Rolex ny från AD än begagnad även om det är en annan modell. För att sedan bygga vidare på relationen.
Vettigt val med DJ om du gillar jubilee.
Jag har lite svårt för "sportklockorna" på jubilee, än så länge, ska tilläggas.
En DJ är mer alldaglig och kan användas vid de flesta tillfällen. En Sea-Dweller kan kännas som ett par Adidasskor på Nobelmiddagen vid fel tillfälle.
Day-Date är även den trevlig och en Sky-Dweller är inte heller fel om än inte lika alldaglig.

Jag säger således DJ med den budgeten du har.

Tack! Inte så sugen på något så gammalt att safirglas saknas. Kollat på 14000M, men de har ökat sjukligt mycket i pris jämfört med vad de brukade kosta.
"Vad de brukade kosta" är bara att släppa, det lär aldrig hända igen.

Jag blev för ca 4 år sedan nästan påjqgad en YG Daytona med Money dial, heter den "John Myer"(?) - till drygt 21% rabatt, köpte iofs lite andra klockor vid samma tillfälle..
Men en rolex lär aldrig bli så billig som den är nu (med ytterst få undantag möjligen).

Nån skrev även "vad du anser vara dyrt idag kan mycket väl räknas som billigt imorgon".

Det går väl att applicera på allt intressant från tex patek, vacheron, AP mm och mfl, inklusive Rolex, kanske framförallt Rolex, hos dem.ökar tom det somninte är intressant och blir plötsligt intressant för att det är det enda man har råd med qom är märkt "Rolex" 😉

Kan rekommendera Explorer II annars. Allsidig modell som funkar till allt, enligt mig. Min första Rolex jag köpte ny 😄

Trevlig dag!
F92B197C-A9CF-4E7C-A53B-E2BB55C1166E.jpeg

Kan rekommendera Explorer II annars. Allsidig modell som funkar till allt, enligt mig. Min första Rolex jag köpte ny 😄

Trevlig dag!
F92B197C-A9CF-4E7C-A53B-E2BB55C1166E.jpeg
Tack för tips, kikat lite på en Explorer II också. Däremot känns 42mm något stort för min relativt smala handled. Gillar när en klocka känns smidig. Men kommer definitivt testa även denna modell innan jag helt bestämmer mig 😁

Tack för tips, kikat lite på en Explorer II också. Däremot känns 42mm något stort för min relativt smala handled. Gillar när en klocka känns smidig. Men kommer definitivt testa även denna modell innan jag helt bestämmer mig 😁
Förstår dig! Men värt att testa. Den nya modellen ska enligt vissa bäras mindre än den jag har 👍🏼

Om vi låtsas att alla modeller fanns tillgängliga hos AD, vilken hade du allra helst köpt? :)

All input mottages gärna
Jag kör på en Oyster Perpetual 36 126000 med bright blue urtavla och stortrivs med den.
Det är såvitt jag förstår en av de mindre populära urtavlorna för denna modell vilket var tur för mig som gillar blått.
Funkar till de flesta situationer i min vardag.
Den har 70 timmars power reserve och en smidig easylink funktion i länken för att lägga ut 5mm när handleden sväller.
Är även tålig mot stötar och magnetism enligt Rolex hemsida men till vilken grad vet jag ej.

Bild.jpeg

Vilka modeller har du klämt på hos AD och fattat tycke för ? Kan vara bra att veta för att du ska få ytterligare tips här i tråden.
Hoppas du hittar det du söker :)

Då skulle jag varmt rekommendera en Explorer. 36 mm och oerhört vacker i sin enkelhet. Funkar precis överallt. Bifogar bilder på mina tidigare Rolexar, Sub och ExpII på 40mm och min nuvarande Explorer. Jag har tunna handleder, 16,5 har jag för mig.

Bilagor

• 2F98B372-C87A-436A-82DE-572DF02A86B6.jpeg
    2F98B372-C87A-436A-82DE-572DF02A86B6.jpeg
    471.4 KB · Visningar: 20
  • 71F7F4F7-CB3B-492E-90B0-B0AD7A605423.jpeg
    71F7F4F7-CB3B-492E-90B0-B0AD7A605423.jpeg
    643.7 KB · Visningar: 16
  • C18DECD7-9F2E-42AD-B29B-6140D9379DBD.jpeg
    C18DECD7-9F2E-42AD-B29B-6140D9379DBD.jpeg
    379.5 KB · Visningar: 16
Jag kör på en Oyster Perpetual 36 126000 med bright blue urtavla och stortrivs med den.
Det är såvitt jag förstår en av de mindre populära urtavlorna för denna modell vilket var tur för mig som gillar blått.
Funkar till de flesta situationer i min vardag.
Den har 70 timmars power reserve och en smidig easylink funktion i länken för att lägga ut 5mm när handleden sväller.
Är även tålig mot stötar och magnetism enligt Rolex hemsida men till vilken grad vet jag ej.

Bild.jpeg

Vilka modeller har du klämt på hos AD och fattat tycke för ? Kan vara bra att veta för att du ska få ytterligare tips här i tråden.
Hoppas du hittar det du söker :)
Känt och klämt på Sub och DJ 36 och 41, då dessa modeller tilltalar mig mest. Men ska kika närmre på Explorer I/II också

Troligtvis en Sub eller en DJ 36, därav ligger dessa modeller närmast just nu. Men ska kika lite närmre på Explorer I och II nästa gång jag besöker AD
Låter bra! Jag förstår att du vill handla från AD och om AD kan leverera en klocka du vill ha ska du självklart köra på det. Om du däremot skulle landa i att du verkligen föredrar en Submariner tror jag det kan vara klokt att åter överväga begagnatmarknaden, så det inte blir en "nästanklocka" från AD. En fin femsiffrig Submariner behöver inte kosta mycket mer än vad en ny listar. Det är dessutom, enligt mig, en trevligare klocka.

Om 42 känns för stort så kan du ju gå på den äldre som är 40, min favorit Rolex!
195C5674-00FC-4D95-8C30-F20E6DEE51CC.jpeg

Känt och klämt på Sub och DJ 36 och 41, då dessa modeller tilltalar mig mest. Men ska kika närmre på Explorer I/II också
Exproler II är en ganska stor klocka, rekommenderas för handleden + 18cm.

Jag har redan konverterat Submariner, GMT II och några till, men Datejust 41 för Jubilee är den mest bekväma och universella för mig. Jag tror att version 36 kommer att vara liknande.
20220208_100847-01.jpeg

Tillbaka
Topp