• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Om 42 känns för stort så kan du ju gå på den äldre som är 40, min favorit Rolex!
195C5674-00FC-4D95-8C30-F20E6DEE51CC.jpeg
Bra storlek och perfekta proportioner.👍

Låter bra! Jag förstår att du vill handla från AD och om AD kan leverera en klocka du vill ha ska du självklart köra på det. Om du däremot skulle landa i att du verkligen föredrar en Submariner tror jag det kan vara klokt att åter överväga begagnatmarknaden, så det inte blir en "nästanklocka" från AD. En fin femsiffrig Submariner behöver inte kosta mycket mer än vad en ny listar. Det är dessutom, enligt mig, en trevligare klocka.
Tack för bra inspel. Ungefär så jag resonerar. Får vända och vrida lite på alternativen helt enkelt 🙂

Tack för hjälpsamma, och en del mindre hjälpsamma kommentarer… För att vara ännu tydligare så är budget någonstans mellan 85’-120’. Har en del klockor sedan tidigare men ännu inte, emotionellt, investerat mig i en Rolex. Klockor likt mycket annat är extremt subjektivt. Med det sagt, så har jag varit inne hos AD och testat DJ 36 Wimbledon (se bild), funderar på en sådan med fast fluted bezel och jubilee armband. Väntetiden på den jag just nu funderar på är ca 4 månader från AD. Är på jakt efter en klocka att köpa från AD och använda som sig bör. Därav blir vissa sportmodeller (Sub, GMT etc.) svårare då jag inte direkt har någon köphistorik.

Alt är att köpa en beg sub, men JAG tycker det känns lite ”roligare” att köpa min första Rolex ny från AD än begagnad även om det är en annan modell. För att sedan bygga vidare på relationen.
DJ är perfekt!

Jag har själv två DJ41, en med räfflad och en med slät ring. En grej att tänka på är att om du kör räfflad ring så blir den blir rätt "blingig" (enligt mig då). Tycker också att de inte borde vara några problem för en AD att lösa den modell du vill ha om du sticker in huvudet och förklarar situationen! Håller tummarna att du får din klocka.

Mvh

NEWS ALERT!! Fick precis veta av en handlare att maurice lacroix är med i samma klubb som rolex och använder samma delar!! Vi har alla betalat överpris för rolex i onödan

Hur långt ska rolexhysterin pågå? Ska man behöva betala 200k för en keramisk sub och en halvmille för en 116500? Hade fan varit miljonärvom jag behållit mina rollar. Släpps det ens några daytonas längre. Helt absurt.

Hur långt ska rolexhysterin pågå? Ska man behöva betala 200k för en keramisk sub och en halvmille för en 116500? Hade fan varit miljonärvom jag behållit mina rollar. Släpps det ens några daytonas längre. Helt absurt.
Finns en tråd om detta. Varmt välkommen, hahaha

Datejust är nog ett superbra alternativ. Tänk då bara på att fluted bezel = vitguld = repas och skadas lättare. Du ville ha en vardagsklocka så vitguld kanske inte passar perfekt. Men det är en ikoniskt igenkännbar detalj som skriker Rolex!
Tack för tipset. Bestämmer jag mig för en DJ36 (se bild) så blir det mer en semester/helgklocka än vardagsdinka tror jag 🙂

Bilagor

• 4E24F5DB-42E0-4FE9-93D7-CC3C8431DB5D.png
    4E24F5DB-42E0-4FE9-93D7-CC3C8431DB5D.png
    473.9 KB · Visningar: 10
Ja du har rätt.... Nu har jag dock redan tackat ja till det men skulle nog inte göra om det då jag tyckte Nymans var väldigt otydliga med vad som ingick utöver det vanliga och det är även första gången jag har en klocka inne på garantireparation så osäker på vad som vanligtvis görs. Jag var i kontakt med Rolex och det lät på dom som att det är okej att dom säljer det som en extraservice. Inte världens grej men kommer nog köpa från andra AD:s i framtiden.
En liten uppdatering - Fick tillbaka klockan efter bara 4 veckor vilket är positivt, ingen spec på kvittot, står "reparation/service 0kr" men behövde inte betala något så det är högst oklart om den där rengöringen/packningsbytet gjordes, haha. :D

Någon som använt Oysterflex i en längre period och vill berätta om sin uppfattning?
Ganska enkelt egentligen, antingen gillar man fenorna undertill eller inte. Bär du den tight sitter det snyggt på handleden men kan bli lite lätt obekvämt efter ett tag p g a att fenorna trycker lite mot huden. Bär du lite lösare är det sjukt bekvämt, men då sitter å andra sidan inte klockan riktigt lika snyggt på handleden då fenorna gör att boetten lyfts uppåt från handleden, blir lite glapp och bandet svävar ut lite med

Ganska enkelt egentligen, antingen gillar man fenorna undertill eller inte. Bär du den tight sitter det snyggt på handleden men kan bli lite lätt obekvämt efter ett tag p g a att fenorna trycker lite mot huden. Bär du lite lösare är det sjukt bekvämt, men då sitter å andra sidan inte klockan riktigt lika snyggt på handleden då fenorna gör att boetten lyfts uppåt från handleden, blir lite glapp och bandet svävar ut lite med
Länk vinnare!!! Helt enkelt

Fattar, tack för svar - uppskattas. Har beställt 126655 och den har glidelock, kanske lättare att få till både snygg och skön passform då.

Fattar, tack för svar - uppskattas. Har beställt 126655 och den har glidelock, kanske lättare att få till både snygg och skön passform då.
Kul - grattis!
Jag har en kompis som har en 126655. Jag har provat och jag blev verkligen positivt överraskad av hur bra den sitter på armen. Riktigt skönt!
Såhär ser den ut på min arm.
66667337-0108-4328-AB01-D47DFD5B94AB.jpeg

Också nyfiken på detta (för jag är också nyfiken på 126655 ;) ) och det finns ett par trådar i ämnet på rolexforums. Consensus där verkar vara precis som du och Swizz säger att uppgraderingen med glidelock på YM gjorde hela skillnaden - innan var det bekvämt eller snyggt men med glidelock kan man äta kakan och ha den kvar typ.

Börjar med att be om ursäkt för om denna frågan inte hör hemma i denna tråd men hittade inget bättre ställe att fråga på.

jag skall snart efter lång väntan äntligen få hämta min första Rolex från AD och funderar över hur betalningen brukar genomföras?

Då köpet är på 100+tkr. Är det kortbetalning som är bästa alternativet eller brukar AD vilja ha pengarna insatta på bankkonto i förväg?

vet någon om det brukar funka med Amex(de tar ju rätt höga avgifter för mottagaren)?

eller det kanske rent av funkar med Swish?

• Like
Reactions: PJZ
Börjar med att be om ursäkt för om denna frågan inte hör hemma i denna tråd men hittade inget bättre ställe att fråga på.

jag skall snart efter lång väntan äntligen få hämta min första Rolex från AD och funderar över hur betalningen brukar genomföras?

Då köpet är på 100+tkr. Är det kortbetalning som är bästa alternativet eller brukar AD vilja ha pengarna insatta på bankkonto i förväg?

vet någon om det brukar funka med Amex(de tar ju rätt höga avgifter för mottagaren)?

eller det kanske rent av funkar med Swish?

Kort är smidigt och Amex har funkat hos alla ADs jag besökt iaf 👍

Edit: glöm inte att återkomma med bilder 😊
Vad blir det för något?

Också nyfiken på detta (för jag är också nyfiken på 126655 ;) ) och det finns ett par trådar i ämnet på rolexforums. Consensus där verkar vara precis som du och Swizz säger att uppgraderingen med glidelock på YM gjorde hela skillnaden - innan var det bekvämt eller snyggt men med glidelock kan man äta kakan och ha den kvar typ.

Bra smak, ännu en gång ;)
Ska läsa länkarna!

Tillbaka
Topp