• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sub. :)
20220206_160003-01.jpeg

Genève flygplats igår - stod inget om "for exhibition purposes only" - vilket tände alla mina cylindrar. Hade ju förstått att ska man ha tur någonstans var det på flygplatser då de inte använder sig av "listor". Men innan ens jag hann uttala den andra stavelsen i Rolex fick jag ett snabbt svar: "For display purposes only - nothing is for sale". Orkar inte mer...

2a615926-6645-4eee-834b-6af63e140c8e.JPG
4621334f-120e-44fb-9a2b-42ab5e271ce9.JPG
e8fdeb1e-d148-4953-ab35-6bd30ed91ed0.JPG

Genève flygplats igår - stod inget om "for exhibition purposes only" - vilket tände alla mina cylindrar. Hade ju förstått att ska man ha tur någonstans var det på flygplatser då de inte använder sig av "listor". Men innan ens jag hann uttala den andra stavelsen i Rolex fick jag ett snabbt svar: "For display purposes only - nothing is for sale". Orkar inte mer...

De har typ sämsta servicen jag upplevt hos en AD. Under en mellanlandning (för säkert 10 år sedan förvisso) tog jag tillfälle i akt att fördriva lite tid i affären. Visade att jag hade en Datejust med plexi och frågade hur de rekommenderade att putsa bort repor. Svaret jag fick var ”Just buy a new one!”. Skrattade, sade ”OK” och gick därifrån.

Jävla lyxfasoner.
I Zürich hade man inte ens exhibition klockor.

Jag tror jag får göra ett besök i….slår till med Wien under helgen.
Sedan tar jag Asien och hör hur jag ligger till på listorna.

• Like
Reactions: PJZ
Jag har på senare dar, likt många andra, fått ett ökat intresse för Rolex. Jag har tidigare inte ägt någon Rolex, utan mer känt och klämt hos AD:s. Har ni kunniga i denna tråd någon/några idéer på förslag för en första Rolex modell att äga? Klockan ska användas och inte ligga i något bankfack. Men behöver nödvändigtvis inte användas varje dag för det.

All input mottages gärna

Jag har på senare dar, likt många andra, fått ett ökat intresse för Rolex. Jag har tidigare inte ägt någon Rolex, utan mer känt och klämt hos AD:s. Har ni kunniga i denna tråd någon/några idéer på förslag för en första Rolex modell att äga? Klockan ska användas och inte ligga i något bankfack. Men behöver nödvändigtvis inte användas varje dag för det.

All input mottages gärna
Enkelt.
1644271394650.png

All input mottages gärna
Du måste komma med mer information än så för att få ett vettigt svar. Budget, stål/ädelmetal, sport eller dressat?

All input mottages gärna
Varför har du fått upp ögonen för Rolex om du inte ens vet vilken/vilka modeller du gillar?

vad innebär en ”första Rolex att äga” för dig?

All input mottages gärna
Beroende pa hur stor planbok du har sa skulle jag spontant saga en begagnad DateJust 36mm,eller om budgeten tillater en DayDate
Mer klassisk Rolex ar det val svart att hitta.

En DJ i mycket fint skick med trevlig farg pa tavlan fullset bor du kunna hitta for runt 55-60'pengar. Ge och ta nagra tusenlappar.
Att den formodligen heller inte tappar en spann i varde ar val bara en bonus.

Trevlig stämning ni skapar, som hånar en ny person som ber om hjälp. Fint killar 👍🏻🙂

Men han är väl inte som er purister, som redan innan ni blev intresserade av klockor i huvud taget kunde rabbla samtliga ref:ar, prata 2- och 4-liners etc. Jaga iväg honom till helveteshålan och de förtappades dal (tråden om kölistor och priser), för där ställs det bara dumma frågor och ges puckade svar.

Fan vad jag tappade sugen på denna tråd av att läsa detta.

@Gustav92 PM gärna om du vill ställa frågor, så guidar jag dig gärna

Men herre vilka dryga svar från vissa av er. Hjälp killen istället, alla har väl olika skäl till att man fastnar för ett visst fabrikat

Edit: on topic. Köp en Datejust
Jag försökte inte alls vara dryg. Finns så otroligt många modeller/kombinationer och ännu mer om du inte bara ser på vad som är i produktion just nu. Som att fråga ”funderar på att köpa en bil. Vad ska jag köpa?”

Om man säger att man fått upp ögonen för märket borde man väl kunna ge mer information om vad man gillar med det - och främst vilka modeller eller i alla fall vilken typ av klocka från märket man är ute efter?

Jag försökte inte alls vara dryg. Finns så otroligt många modeller/kombinationer och ännu mer om du inte bara ser på vad som är i produktion just nu. Som att fråga ”funderar på att köpa en bil. Vad ska jag köpa?”

Om man säger att man fått upp ögonen för märket borde man väl kunna ge mer information om vad man gillar med det - och främst vilka modeller eller i alla fall vilken typ av klocka från märket man är ute efter?
For att ga OT...

Om du visste hur manga som fragar "Hej min bil startar inte. Vad ar det for fel?"......

For att ga OT...

Om du visste hur manga som fragar "Hej min bil startar inte. Vad ar det for fel?"......
Skulle säga att det är lite skillnad att köpa en klocka i butik mot att lära sig hur en bil fungerar? Hade någon sagt min klocka har slutat fungera vad är det för fel hade jag mer köpt liknelsen.

Kanske just därför han frågar? Rimligare hade väl varit att du som gammal räv vävt in din fråga med några förslag på trevliga instegsmodeller eller liknande, för att upprätthålla god stämning i tråden i vart fall. Istället blir grabben förhörd, det framstod i mina ögon som oskönt. Nåväl, inte ute efter att käbbla..

Skulle säga att det är lite skillnad att köpa en klocka i butik mot att lära sig hur en bil fungerar? Hade någon sagt min klocka har slutat fungera vad är det för fel hade jag mer köpt liknelsen.
Nu skrev val killen ingenstans om han letade nytt eller beg. Inte heller om det var butik eller privat som kunde tankas vara intressant.

Utan att beratta vilken Tillverkare Modell samt symptom pa klockan sa blir det val en ratt bra liknelse med bil-fragan.
Vi vet vad foremalet ar samt att detta inte fungerar som fragestallaren tycker att det skall.

• Like
Reactions: JDQ
Kanske just därför han frågar? Rimligare hade väl varit att du som gammal räv vävt in din fråga med några förslag på trevliga instegsmodeller eller liknande, för att upprätthålla god stämning i tråden i vart fall. Istället blir grabben förhörd, det framstod i mina ögon som oskönt. Nåväl, inte ute efter att käbbla..
Finns inga instegsmodeller längre, därför jag ställde min följdfråga.

Jag frågade vad en bra "första Rolex" innebär för honom och vad med Rolex han fått upp ögonen för. Hur är det ens möjligt att tolka som drygt?

Tillbaka
Topp