• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gravyr på boettlocket, hiss eller diss?

Jag är lite sugen på att gravera boettlocket men jag är också kommunens största original-freak, så jag vill också att den går att återställa till original.... Då tänker jag såhär;

"ja ja, men boettlocket är ju en uppenbart utbytbar del så det kan väl inte vara några problem att helt sonika köpa ett nytt om jag tröttnar på gravyren, alternativt köpa ett nytt och låta gravera det medan originallocket ligger hemma och vilar?"

Har jag rätt?

Gravyr på boettlocket, hiss eller diss?

Jag är lite sugen på att gravera boettlocket men jag är också kommunens största original-freak, så jag vill också att den går att återställa till original.... Då tänker jag såhär;

"ja ja, men boettlocket är ju en uppenbart utbytbar del så det kan väl inte vara några problem att helt sonika köpa ett nytt om jag tröttnar på gravyren, alternativt köpa ett nytt och låta gravera det medan originallocket ligger hemma och vilar?"

Har jag rätt?
Ja du har rätt. Ett baklock är inte svårt att byta ut.
Dock tror jag du har större chans att gravera nuvarande backlock och köpa nytt i efterhand om du så vill.

Jag kikade precis på min Submariner som jag ägt sedan ny, och noterar att jag har 6 länkar till höger om låset och 4 till vänster. Är det rätt? Ska det vara 5 på varje sida? Vad är praxis?

Default er å ha mindre antall ledd på 6-siden vs. 12-siden. Skaper best balanse på håndleddet.

Denne empiri viser at "OCD" om å ha likt antall ledd på hver siden av clasp - ikke er riktig i virkeligheten. Tough for OCD-freaks.

Forklaringen er at ulikt antall distribuerte lenkeledd gir den beste totale vektfordeling på armen når armen er i sin mest benyttede posisjon.

Default er å ha mindre antall ledd på 6-siden vs. 12-siden. Skaper best balanse på håndleddet.

Denne empiri viser at "OCD" om å ha likt antall ledd på hver siden av clasp - ikke er riktig i virkeligheten. Tough for OCD-freaks.

Forklaringen er at ulikt antall distribuerte lenkeledd gir den beste totale vektfordeling på armen når armen er i sin mest benyttede posisjon.
Ja, tack, det är samma på min gmt och datejust båda justerade som nya hos AD, så det är som du säger.
Kris-panik över. Nu tar jag helg 😅

D647795D-72E5-4FFD-BF80-272F973145C4.jpeg

Efter en lång väntan så kom äntligen telefonsamtalet från AD. Nya Airking 126900. Grymt nöjd, har ägt den gamla modellen tidigare och här får man ny tunnare boett, nytt urverk samt det snyggare låset. Den skall stanna 😄👍

Håller med er ovanstående ang AirKing.

Det är 50tal,cigarettrök,blonda flygvärdinnor med putbröst och korta kjolar som serverar riktiga mat och inte Findus frysrätter på resan.
Herrar i kostym med tillhörande hatt och damer i cocktaildress.
DC 6 från Bromma som tar mig till Köpenhamn för vidare färd till LosAngeles. Då är en AirKing det givna valet

Det var fan bättre förr.

Håller med er ovanstående ang AirKing.

Det är 50tal,cigarettrök,blonda flygvärdinnor med putbröst och korta kjolar som serverar riktiga mat och inte Findus frysrätter på resan.
Herrar i kostym med tillhörande hatt och damer i cocktaildress.
DC 6 från Bromma som tar mig till Köpenhamn för vidare färd till LosAngeles. Då är en AirKing det givna valet

Det var fan bättre förr.
Fast förr var ju Air-Kingen denna. Jag tycker iofs att även den var bättre förr:
83E88C46-9DE3-4106-802A-469267991353.jpeg

Söndags tankar. Jag undrar högt vad jag skulle göra om jag fick ett förslag att byta Batman och en svart Sub med en dejt mot en vit Daytona. Exakt...

Hej, rätt ny här på KS.

Har gått i tankarna att köpa en rolex för runt 50-150k. Vilka är era bästa tips? Vilken klocka anser ni jag bör kika på och vad bör jag tänka på vid ett köp?

Tveka inte på att skriva också om ni har något schysst till salu för en bra peng :).

Hej, rätt ny här på KS.

Har gått i tankarna att köpa en rolex för runt 50-150k. Vilka är era bästa tips? Vilken klocka anser ni jag bör kika på och vad bör jag tänka på vid ett köp?

Tveka inte på att skriva också om ni har något schysst till salu för en bra peng :).
Hej,

Skulle nog börja med att ställa mig frågan vilken modell är jag själv mest intresserad av och ta det därifrån. Sedan sondera marknaden, beg finns en del ute här på KS, vill du köpa nytt åka till en AD och kolla om möjlighet finns att få köpa den klockan du kommit fram till är den som du helst vill ha.

Hej KS!
Jag har sen en längre tid varit på jakt efter en Grön OP 36mm vilket skulle vara min första Rolex, jag står för närvarande på lista hos ett par ADs sen ett drygt halvår tillbaka.

Jag fick idag erbjudande av en AD att köpa en Datejust 36mm i mintgrön och oystersteel ( https://www.rolex.com/watches/datejust/m126200-0023.html ) istället.
Enligt AD så har Röd och Gul slutat tillverkas och de kunde inte lova att dom andra kommer finnas tillgänliga mycket längre så av någon form av "vänlig gest" så fick jag erbjudandet att köpa en mintrön datejust.

Jag har till imorogn att bestämma mig men har dock ingen tidigare erfarenhet av datejust och vet inte 100% säkert att jag kommer att gilla den.
Om det nu är så att den inte känns 100%, är det något som jag kommer kunna få tillbaka pengarna eller blir det en förlustaffär och stor risk? Jag har inte för avsikt att sälja den utan vill ha en klocka som kan gå vidare till mina barn men eftersom både modellen och färgen är ny för mig så måste jag kolla med er ifall den måste gå vidare vid ett senare tillfälle.

Tacksam för svar!

Hej KS!
Jag har sen en längre tid varit på jakt efter en Grön OP 36mm vilket skulle vara min första Rolex, jag står för närvarande på lista hos ett par ADs sen ett drygt halvår tillbaka.

Jag fick idag erbjudande av en AD att köpa en Datejust 36mm i mintgrön och oystersteel ( https://www.rolex.com/watches/datejust/m126200-0023.html ) istället.
Enligt AD så har Röd och Gul slutat tillverkas och de kunde inte lova att dom andra kommer finnas tillgänliga mycket längre så av någon form av "vänlig gest" så fick jag erbjudandet att köpa en mintrön datejust.

Jag har till imorogn att bestämma mig men har dock ingen tidigare erfarenhet av datejust och vet inte 100% säkert att jag kommer att gilla den.
Om det nu är så att den inte känns 100%, är det något som jag kommer kunna få tillbaka pengarna eller blir det en förlustaffär och stor risk? Jag har inte för avsikt att sälja den utan vill ha en klocka som kan gå vidare till mina barn men eftersom både modellen och färgen är ny för mig så måste jag kolla med er ifall den måste gå vidare vid ett senare tillfälle.

Tacksam för svar!
Det enda råd jag kan ge är: köp!
Den är riktigt läcker.

Hej KS!

Tacksam för svar!
Skulle säga

1) du måste förstås testa innan du tackar ja, då du ska älska din nya klocka
2) DJ och OP är precis lika klassiska och ”gångbara”
3) Mintgreen är mer subtil och sunray medan OP är klar och lackad tavla. Jag har själv svårt för de lackade tavlorna. Snygga på bild, men plastigt irl
4) Rolex till list är ingen stor risk, men du ska ju ändå behålla länge…
5) Just DJ är mest poppis med Jubileelänk och vitguldsring och dessa med slät ring är lättare att få tag i. Slät ring i sin tur är mest populärt med Oysterlänk. Med andra ord - den du är erbjuden är minst poppis, men det ska du inte bry dig om - det är 1) du ska bry dig om 😀

Hej KS!

Tacksam för svar!
Personligen så tycker jag den modellen är riktigt snygg och även stiligare. Men det är ju individuellt, skulle tipsa om att gå och testa den. Faller den inte i smaken kan du ju avstå. Datumfönster kan ju vara en vattendelare likväl jubileé. På sikt känns DJ'n som ett mer klassiskt val över åren. Men om det är en OP i den mörkgröna som du vill ha så ska du ju såklart invänta den.

Däremot kan det vara värt att tänka på:
1.Erbjuder AD denna till dig utöver den gröna OP'n eller är det istället för?
2. Om du plockar ut den och säljer den för att du inte trivs med den, vad är chansen att samme AD låter dig skriva upp dig på en ny?

Du kommer med sannolikhet inte att få göra något återköp på den. Men inte heller någon förlust om du ångrar dig och vill sälja den senare.

Personligen så tycker jag den modellen är riktigt snygg och även stiligare. Men det är ju individuellt, skulle tipsa om att gå och testa den. Faller den inte i smaken kan du ju avstå. Datumfönster kan ju vara en vattendelare likväl jubileé. På sikt känns DJ'n som ett mer klassiskt val över åren. Men om det är en OP i den mörkgröna som du vill ha så ska du ju såklart invänta den.

Däremot kan det vara värt att tänka på:
1.Erbjuder AD denna till dig utöver den gröna OP'n eller är det istället för?
2. Om du plockar ut den och säljer den för att du inte trivs med den, vad är chansen att samme AD låter dig skriva upp dig på en ny?

Du kommer med sannolikhet inte att få göra något återköp på den. Men inte heller någon förlust om du ångrar dig och vill sälja den senare.

Det är mintgrön DJ som finns tillgänlig nu och enligt AD tycker dom inte det är värt att lägga handpenning när OP i starka färger börjat fasas ut enligt dem.
Jag funderar på om jag ska ge den mintgröna Datejust en chans men utgiften tar emot om det nu är en modell som få faktiskt gillar och kan tänka sig bära om det nu inte känns helt rätt för mig med tanke på att själva beslutet istället blir aningen stressat med tanke på att jag inte kollat in klockan innan jag fick samtalet mitt i maten.
Hur ska jag tänka!? 😅
Jag har handlat Tudor av ADn tidigare och om det nu inte känns rätt och jag säljer den i andra hand får jag bara hoppas att de har förståelse annars får jag välja en annan återförsäljare i framtiden.

Tycker den är riktigt bra. Grattis och hoppas den kommer vara med länge nu som tänkt.
Det kommer den verkligen vara, det känns helt rätt och det finns 0 sug efter en OP. Urtavlan känns mycket mer unik och varierande än alternativet jag först önskat mig.

Hade också valt den där. Grattis 👍
Tack för stödet det är helt klart det rätta valet nu efter att chocken över att behöva ta ett beslut har lagt sig.

Tillbaka
Topp