• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

16610 -91
388B0B3E-68D6-4E3F-82D2-33DD4C8F3587.jpeg

Någon som kan ge tips om hur jag ska tänka gällande service?

Köpte ny Explorer 2 för 6 år sedan och har använt den i rotation. Första 3-4 åren användes den dagligen (och har varit med om en hel del). Den håller tiden helt perfekt! -1 s /dag som mest! Testat gångreserven och den är ca 42 h (ska enligt spec vara 48 h).

När jag köpte den var rekommendationerna service vart 5-7e år men nu gäller 10 år för nya Rolex.

Frågade hos ad och ville lämna in men fick lite tvetydiga svar.

Vill inte riskera att något slits/går sönder och framförallt inte riskera att packningarna/vattentätheten är sämre inför badsäsongen 😅

Men självklart inte heller sugen på att serva helt i onödan.

Tar gärna emot tips på hur jag bör tänka!

Service? Täthetsservice? Inte göra något alls på ett par år?

Tack på förhand!
Byt packningarna, vänta med service.

Någon som kan ge tips om hur jag ska tänka gällande service?

Köpte ny Explorer 2 för 6 år sedan och har använt den i rotation. Första 3-4 åren användes den dagligen (och har varit med om en hel del). Den håller tiden helt perfekt! -1 s /dag som mest! Testat gångreserven och den är ca 42 h (ska enligt spec vara 48 h).

När jag köpte den var rekommendationerna service vart 5-7e år men nu gäller 10 år för nya Rolex.

Frågade hos ad och ville lämna in men fick lite tvetydiga svar.

Vill inte riskera att något slits/går sönder och framförallt inte riskera att packningarna/vattentätheten är sämre inför badsäsongen 😅

Men självklart inte heller sugen på att serva helt i onödan.

Tar gärna emot tips på hur jag bör tänka!

Service? Täthetsservice? Inte göra något alls på ett par år?

Tack på förhand!
Personligen resonerar jag såhär: Vänta tills den har ett tydligt servicebehov. Om du är osäker kring täthet, så trycktesta regelbundet inför badsäsong. Kostar några hundralappar eller ingenting hos AD.

Jag hade inte servat inom 10 år, om den inte visar tydliga tendenser på behov av service.

Givetvis kommer AD rekommendera service då det är en intäktskälla och de förhåller sig till Rolex script och rekommendationer.

Personligen resonerar jag såhär: Vänta tills den har ett tydligt servicebehov. Om du är osäker kring täthet, så trycktesta regelbundet inför badsäsong. Kostar några hundralappar eller ingenting hos AD.

Jag hade inte servat inom 10 år, om den inte visar tydliga tendenser på behov av service.

Givetvis kommer AD rekommendera service då det är en intäktskälla och de förhåller sig till Rolex script och rekommendationer.
Inte helt givet att de rekommenderar det. Jag lämnade in en då 6 år gammal Sub som inte hade några märkbara problem och de (AD) ringde och frågade om jag inte hellre bara ville att de bytte packningar och trycktestade, eftersom urmakaren inte tyckte den hade servicebehov.

Var alltså en Sub som var såld innan de förlängde de föreslagna serviceintervallen.

Tack! Låter klokt - extra skönt att få det bekräftat av folk med kompetens och erfarenhet här 🙌
Jag kan väl upprepa migsjälv.

Hösten 1991 köpte jag en TT DJ36.
Den har iofs inte varit använd mellan 1993-2021. Hittade den av en slump när gammalt skrivbord städades.

Håller tid såpass bra att jag inte märker någon avvikelse.
Byter datum +-5min efter midnatt.

Service på den? Varför?
Trycktest/Packningsbyte kan jag helt hålla med om,om jag skulle vilja bada/diska/duscha med klockan

Tydliga tendenser är då bara gångavvikelse eller? Något annat man behöver hålla koll på?

Inte helt givet att de rekommenderar det. Jag lämnade in en då 6 år gammal Sub som inte hade några märkbara problem och de (AD) ringde och frågade om jag inte hellre bara ville att de bytte packningar och trycktestade, eftersom urmakaren inte tyckte den hade servicebehov.

Var alltså en Sub som var såld innan de förlängde de föreslagna serviceintervallen.
Låter exakt som min situation! Vad betalade du för packningsbytet?

Saftigt! Var klockan behov av service? Min är också från samma årtal och att serva i dag är absolut inte aktuellt.
Kört den till allt, rotorn satt löst och hade repat lite bryggor. Det är väl mest kosmetiskt att byta dem…..samtidigt så bildas det säkert små metallspån som gonar sig i verket! Så den var i behov med all säkerhet.

Kört den till allt, rotorn satt löst och hade repat lite bryggor. Det är väl mest kosmetiskt att byta dem…..samtidigt så bildas det säkert små metallspån som gonar sig i verket! Så den var i behov med all säkerhet.
Galet! Började klockan gå dåligt eller var det här helt ”dolda” fel innan han lämnade in den?

Tack för svar! Bör man ha 10 år som gräns - även om den håller tiden bra efter så många år?
Om du söker kommer du att hitta ungefär en och en halv miljon trådar om detta ämne. Och du kommer också att se att det finns två skolor. En, som jag tillhör själv, som säger att du inte ska laga nåt som inte är trasigt. Och den andra som säger att du ska slänga ut i runda slängar 8 k var x år för att undvika att du får betala ännu mer för att du råkar ut för ett generalhaveri till slut.

Börjat fundera om vi kommer få se en trendcykel där det kommer nya versioner av ex Sub/GMT, där Rolex återgår till aluminiuminserts. Har lite svårt att förlika mig med tanken att det bara ska vara att tuta och köra med keramik framåt. Nu kanske Rolex är mer kända för konstant förändring framåt och lillebror tittat bakåt, men kan detta kanske ändras - vad tror ni?

Börjat fundera om vi kommer få se en trendcykel där det kommer nya versioner av ex Sub/GMT, där Rolex återgår till aluminiuminserts. Har lite svårt att förlika mig med tanken att det bara ska vara att tuta och köra med keramik framåt. Nu kanske Rolex är mer kända för konstant förändring framåt och lillebror tittat bakåt, men kan detta kanske ändras - vad tror ni?
Jag skulle gärna se färgglada gummisnoddar som tillval/option.
Även AP har ju lyssnat på mitt förslag:smug:

Gillar tanken men som du skriver så tror jag det är Tudor som får stå för ”blicka tillbaka i tiden-modellerna”.

Däremot så tänker jag att nu när rolex ändå har brutit Explorer 1 normen med tvåton att de kanske letar sig vidare till Explorer 2?

I Rolex styrelserum:
”Vad behöver en gruv-utforskare på sin klocka?..

Roséguld såklart!!” 🤩🤩

Tjena! Hur har ni försäkrat era klockor? Ringde LF som jag idag har på min hemförsäkring. Går inte att justera upp lösöret utanför hemmet utan enbart försäkra upp just klockan. Det skulle landa på ca 4400kr/år. Är det en rimlig premie? Klockans värde ligger väl på runt 165-180k.
Tack på förhand!

Tillbaka
Topp