• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjena! Hur har ni försäkrat era klockor? Ringde LF som jag idag har på min hemförsäkring. Går inte att justera upp lösöret utanför hemmet utan enbart försäkra upp just klockan. Det skulle landa på ca 4400kr/år. Är det en rimlig premie? Klockans värde ligger väl på runt 165-180k.
Tack på förhand!
Brookfield kommer ofta på tal när denna fråga lyfts. Skulle kikat där för jämförelse

Tjena! Hur har ni försäkrat era klockor? Ringde LF som jag idag har på min hemförsäkring. Går inte att justera upp lösöret utanför hemmet utan enbart försäkra upp just klockan. Det skulle landa på ca 4400kr/år. Är det en rimlig premie? Klockans värde ligger väl på runt 165-180k.
Tack på förhand!

Låter sjukt dyrt. Jag har ica försäkring och la till ca 20 kr per månad och fick försäkringsvärde upp till 200.000:- på lösöre även utanför lägenheten såsom klocka.

Låter sjukt dyrt. Jag har ica försäkring och la till ca 20 kr per månad och fick försäkringsvärde upp till 200.000:- på lösöre även utanför lägenheten såsom klocka.
Tack på förhand!
Jag har kollat med de flesta och det @Dman nämner låter exceptionellt fördelaktigt. Extremt mycket bättre än alla andra aktörer därute. Skaffa det om det fortfarande funkar.

Om man jämför med de stora, LF, Folksam, IF, Trygg Hansa och Brookfield låter inte priset @Skallekalle fått helt tokigt. Kanske lite högre än det jag hört men marginellt.

En annan grej att kika på i sammanhanget är vilka krav försäkringsbolaget har på förvaring osv där tex brookfield kräver att dyrgripen alltid förvaras i värdeskåp när den inte sitter på armen.

Någon som vet hur lång tid service brukar ta? Skall enbart ha bytt låset/clasp. Bergströms sa 2-4 veckor. Nu har det gått 4 veckor (5 sen jag lämna in den, då de glömt skicka kostnadsförslag)? Brukar en sådan enkel grej alltid ta så lång tid?

Någon som vet hur lång tid service brukar ta? Skall enbart ha bytt låset/clasp. Bergströms sa 2-4 veckor. Nu har det gått 4 veckor (5 sen jag lämna in den, då de glömt skicka kostnadsförslag)? Brukar en sådan enkel grej alltid ta så lång tid?
Två skilda saker, om bara byte av clasp borde de ta max någon timme om delen finns i lager. Går ju byta hemma. Om ordentlig service så brukar det vara 8-10v, senast jag hörde.

Då gäller så vitt jag vet att man ska ha den i stöldsäkrat kassaskåp (när den inte är på armen). Men det har du säkert koll på! :)

Är du säker på detta och att det gäller din klocka, på armen, utanför hemmet?
ED2A1C57-D677-479E-92AC-6EA82099913D.jpeg

Du kan läsa fullständiga villkor på deras hemsida. Men för att svara på frågan så gäller det stöld utanför bostaden med ett lösöre upp till 200.000 SEK.
Inte läst villkoren men om det stämmer och gäller klockor samt att grundkostnaden för hemförsäkringen inte är mycket högre än annans kan Brookfield, If, LF, mfl bara lägga ner sin verksamhet.

En sak som jag blev upplyst om, som var en skillnad mellan min hemförsäkring och den allriskförsäkring jag valde var att när det gäller hemförsäkringen så räknas klockans värde ner varje år sedan inköpet (med 10% tror jag det var), medan allriskförsäkringen räknar med ursprungsvärdet. Kan vara bra att kolla upp vilket värde som ersätts alltså.

En sak som jag blev upplyst om, som var en skillnad mellan min hemförsäkring och den allriskförsäkring jag valde var att när det gäller hemförsäkringen så räknas klockans värde ner varje år sedan inköpet (med 10% tror jag det var), medan allriskförsäkringen räknar med ursprungsvärdet. Kan vara bra att kolla upp vilket värde som ersätts alltså.
Haha, bra om du har en TAG heuer Connected eller Apple Watch. Dåligt om du har Rolex

• Like
Reactions: Man
Tack på förhand!
Vet inte vad det brukar kosta men skulle aldrig betala det.

Jag har kollat med de flesta och det @Dman nämner låter exceptionellt fördelaktigt. Extremt mycket bättre än alla andra aktörer därute. Skaffa det om det fortfarande funkar.

Om man jämför med de stora, LF, Folksam, IF, Trygg Hansa och Brookfield låter inte priset @Skallekalle fått helt tokigt. Kanske lite högre än det jag hört men marginellt.

En annan grej att kika på i sammanhanget är vilka krav försäkringsbolaget har på förvaring osv där tex brookfield kräver att dyrgripen alltid förvaras i värdeskåp när den inte sitter på armen.
Nä….stämmer inte….har Brookfield….men det är då endast man får ut försäkrat belopp

A58058C8-DB47-474F-AA58-6ACA0881A005.jpeg

Någon som har koll på väntetiden för Explorer 1 idag i Sverige?
Finns en spännande tråd där du säkert hittar svar, den handlar om listor, pengar och orättvisor.

https://klocksnack.se/threads/rolex-tråden-där-ni-diskuterar-”värdeökning”-listor-orättvisor-och-spåkulor.159567/

Edit: jag verkar tappat helt hur man länkar...

Tillbaka
Topp