Gå til AD eller hvilken som helst urmaker. Be de legge klokken i en timegrapher. Vurder servicebehov derfra.
En klocka med service behov kan fortfarande ha bra gång resultat så inga garantier med en Witschi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Gå til AD eller hvilken som helst urmaker. Be de legge klokken i en timegrapher. Vurder servicebehov derfra.
Neida, men man får i alle fall NOE mer informasjon.En klocka med service behov kan fortfarande ha bra gång resultat så inga garantier med en Witschi.
Fråga säljaren om gångavvikelse och kraftreserv. Vill denne inte svara på detta, hitta en ny klocka eller räkna med servicekostnad.Hej forumet!
Har lite samma funderingar som en skribent ovan.
Är på jakt efter en 16610 från ca 2005-2010 och funderar kring servicebehovet klockan troligtvis kommer ha (om den nyligen inte servats då).
Kan man på något sätt (som inte kostar för mycket) se/testa om klockan har behov av service eller är det kanske bäst att serva klockan direkt för att inte riskera eventuella dolda fel klockan kan ha etc..?
Många av äldre klockor har ju ”okänd” servicehistorik har jag sett vilket får mig att lyfta frågan för att höra hur ni tänker vid liknande köp.
Vad rekommenderar ni att jag ska tänka på?
Tack!
Eller så får man just ingen information. Känns mer vettigt att lämna in för KF där man åtminstone öppnar upp klockan.Neida, men man får i alle fall NOE mer informasjon.
8 sek/dygn är knappast inte att ”inte gå rätt”. Men visst, lägg gärna 14 k på en service som troligtvis är helt onödig om det känns bra. Är man inte lika ängslig kan man istället spara degen och vänta tills det behövs.Slänga pengar i sjön? Han skrev att den hade okänd servicehistorik och ej håller tid rätt. MAO behöver den service.
8 sek/dygn är knappast inte att ”inte gå rätt”. Men visst, lägg gärna 14 k på en service som troligtvis är helt onödig om det känns bra. Är man inte lika ängslig kan man istället spara degen och vänta tills det behövs.
Gå förbi Nymans och be om ett kostnadsförslag. Kostar 500kr.Hej forumet!
Är på jakt efter en 16610 från ca 2005-2010 och funderar kring servicebehovet klockan troligtvis kommer ha (om den nyligen inte servats då).
Kan man på något sätt (som inte kostar för mycket) se/testa om klockan har behov av service eller är det kanske bäst att serva klockan direkt för att inte riskera eventuella dolda fel klockan kan ha etc..?
Många av äldre klockor har ju ”okänd” servicehistorik har jag sett vilket får mig att lyfta frågan för att höra hur ni tänker vid liknande köp.
Tack!
Hur går det med 16710-jakten?Gå förbi Nymans och be om ett kostnadsförslag. Kostar 500kr.
Ingen matchning än så länge… :/Hur går det med 16710-jakten?
Javisst händer det att man hör om såna fall, och även värre än så. Men det får någ ändå anses höra till ovanligheterna, och det stora flertalet skulle troligen tjäna på att inte göra nåt förrän det behövs, dvs klockan går inte bra eller inte alls, och ta notan då, snarare än att lägga 14 k rutinmässigt vart femte år på varje klocka man har. Har funkat för mig under 25 år på mina ca 30 klockor. Visst är det nån service som blir dyrare ibland men inte så att det totalt sett havererar kalkylen. Långt ifrån.Beror väl på om klockan ska användas dagligen eller nån gång ibland?
En kund till mig fick nyligen ett KF på 18900:- på en 7 år gammal DJ som rotorlagret gått torrt och till sist skadat rotor och samtliga bryggor som var "tvunget" att byta ut.
Javisst händer det att man hör om såna fall, och även värre än så. Men det får någ ändå anses höra till ovanligheterna, och det stora flertalet skulle troligen tjäna på att inte göra nåt förrän det behövs, dvs klockan går inte bra eller inte alls, och ta notan då, snarare än att lägga 14 k rutinmässigt vart femte år på varje klocka man har. Har funkat för mig under 25 år på mina ca 30 klockor. Visst är det nån service som blir dyrare ibland men inte så att det totalt sett havererar kalkylen. Långt ifrån.
Men detta är en gammal diskussion med två tydliga läger så jag tror att vi stannar där och konstaterar att man kan välja två olika strategier.
Hej!Nyförvärv och första Rolex, en 16710 från 2003!
Nyfiken på att höra KS åsikt kring service. Jag skulle gärna vilja använda denna i skärgården i sommar. Klockan har okänd servicehistorik och går ca +8 spd. Jag har egentligen fyra alternativ: 1) full service á 14000kr, 2) täthetsservice á 3000kr, 3) trycktest, eller 4) inte göra nånting.
Hur skulle ni ha tänkt här? Är det värt att göra en full service för att säkerställa att urverket inte slits och fortsätter gå bra? 14000 är ju en redig summa pengar. Eller skulle ni nöja er med täthetsservice eller rentav bara ett trycktest för året och kanske bara inte bada med den (men ta med den på båt)?
Hang in thereIngen matchning än så länge… :/
Lite förväntasbild bara.....sen är det intressant att de senaste verken inte står på listan....Hej forumet!
Tack!
Kan de då säga med lite tur att service ej behövs? Tänker att de är säljare och säkert alltid rekommenderar att den skall servas om det inte gjorts på länge?Gå förbi Nymans och be om ett kostnadsförslag. Kostar 500kr.
Dom kommer rekommendera fullservice. 100%Kan de då säga med lite tur att service ej behövs? Tänker att de är säljare och säkert alltid rekommenderar att den skall servas om det inte gjorts på länge?
Apropå 16710 - denna på Kaplans som jag har nämnt tidigare gick för totalt (inklusive köparprovision samt slagavgift) 192 050kr! Det är väl ändå hiskeligt dyrt, även om det är en stick-dial?Hang in there
Nyförvärv och första Rolex, en 16710 från 2003!
Nyfiken på att höra KS åsikt kring service. Jag skulle gärna vilja använda denna i skärgården i sommar. Klockan har okänd servicehistorik och går ca +8 spd. Jag har egentligen fyra alternativ: 1) full service á 14000kr, 2) täthetsservice á 3000kr, 3) trycktest, eller 4) inte göra nånting.
Hur skulle ni ha tänkt här? Är det värt att göra en full service för att säkerställa att urverket inte slits och fortsätter gå bra? 14000 är ju en redig summa pengar. Eller skulle ni nöja er med täthetsservice eller rentav bara ett trycktest för året och kanske bara inte bada med den (men ta med den på båt)?
Lite förväntasbild bara.....sen är det intressant att de senaste verken inte står på listan....
Om det fungerar korrekt skulle jag inte göra något åt mekanismen. Jag skulle bara kontrollera tätningarna (byta ut eller smörja). Jag antar att en hårt exploaterad klocka kräver service vart 6-8 år.Hur ofta behöver de äldre verken (3185 t.ex.) servas? Kommer servicen av dessa verk bli dyrare med tiden?
Attans att 16710 är så snygg. Annars skulle jag absolut välja en modern variant över en äldre utgången sådan.
Jag blev iaf förvånadApropå 16710 - denna på Kaplans som jag har nämnt tidigare gick för totalt (inklusive köparprovision samt slagavgift) 192 050kr! Det är väl ändå hiskeligt dyrt, även om det är en stick-dial?
Var tvungen att dubbelkolla … juni 2021 hämtade jag ut en Milgauss efter en standardservice hos Nymans: 7900 kr. Börjar samma service nu, två år senare på 14300!?Lite förväntasbild bara.....sen är det intressant att de senaste verken inte står på listan....
Önskar jag hade servat min Milgauss då!! 2017 senast……börjar dra ihop sig….Var tvungen att dubbelkolla … juni 2021 hämtade jag ut en Milgauss efter en standardservice hos Nymans: 7900 kr. Börjar samma service nu, två år senare på 14300!?