• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Var på flygplatsen i Dubai igår och det enda roliga de hade till salu var en guldguld sub. De hade lite att visa men som ej var till salu.

IMG_6726.jpeg

Jag kan ha en viss förståelse för att många tycker att DJII ser och upplevs som lite märkligt men på min handled är den fantastisk.
Hade jag köpt en DJ36 med samma setup så hade det sett oerhört märkligt ut, nästan som att ha en liten leksaksklocka på sig.

Jag är fortfarande galet nöjd med min 40- årspresent till mig själv, det är snart 8 år sen.

Hoppas alla får en fortsatt fin helg.

/B

IMG_1686.jpeg

Hej,
Jag ber om ursäkt om det har diskuterats 100 ggr tidigare men kunde inte hitta på mobilen.
Jag har en modern Rolex med kaliber 3230 och den går superexakt om jag använder den dagligen (+0,5-1s). Men när jag inte använder den varje dag så tickar den långsammare. Jag skulle tro att det kanske är normalt men ville fråga er som vet bättre. Säg att jag inte använder den i 24-48h så tappar den 5-10s per dygn. Är det normalt?
Har tidigare aldrig mätt gångavvikelser exakt på mina andra klockor då de också bara har runt 40h reserv så då stannar de helt istället.
Tack för era tankar och som sagt sorry om det har tidigare diskuterats ggr flera.

Gjelder dette gamle trikset de mer moderne Rolexurverk også? Er ikke de moderne langt mindre sensitive for ulike posisjoner?

A611-F48-F-097-D-4766-AAC9-C8494-A130-FC8.jpg
Tack för svaren!
Jag har testat det, men känns inte så övertygande att det är nån skillnad. Den tappar mer än 2s i alla tre positioner. Inte provat face down i och för sig men brukar inte ha mina klockor så. Jag trodde också att det inte var så tydligt i de nya urverken men men. Får väl bara ta det som det är så länge den inte tappar mer är 2s när den används dagligen.

Tack för svaren!
Jag har testat det, men känns inte så övertygande att det är nån skillnad. Den tappar mer än 2s i alla tre positioner. Inte provat face down i och för sig men brukar inte ha mina klockor så. Jag trodde också att det inte var så tydligt i de nya urverken men men. Får väl bara ta det som det är så länge den inte tappar mer är 2s när den används dagligen.
För att veta exakt tid använder du telefonen. Klockan är nåt helt annat.

Om man ska serva en typ 20 år gammal sport-Rolle - är det kategoriskt AD som gäller tycker ni? Eller är det några av er geeks där ute som väljer oberoende urmakare också? Det börjar ju bli saftigt dyrt för service hos AD (Robs prislista säger 14300:- för standard service) och jag tänker att man kanske kunde komma undan rätt många tusenlappar billigare om man hittar en oberoende uris som kan lösa service istället?
Givetvis förutsätter det att urmakaren i fråga har tillgång till delar osv, vilket verkar ha blivit svårare för dem genom åren. Dessutom är ju AD:s service-cert också värt en hel del, men ändå?

Jag letar efter en fluted bezel 36mm till en Datejust, är det någon som har koll på hemsida eller liknande? Det bör vara original.

Det finns väl hos AD men tänkte om någon har ett bra tips.

Om man lämnar in en Rolex för service hos AD, kommer klockan servas av deras urmakare eller skickas den in till RSC? Vad är skillnaden?
Det beror nog på vad det handlar om, men oftast servar de nog hos AD som har rätt grejer. Jag har servat en Sea-dweller och en Datejust hos Bergströms i Gbg. Dwellern skickade de till Sthlm tror jag, och DJ:n servades av lokal uris i Gbg om jag inte missminner mig. Oavsett så skickades ingen till Schweiz iaf.

Hej Rolexvänner! :rolex:

Har lite problem med glidlock på min 116610. Som man ser på bilden är det en del av spännet som ska sitta fast mellan två små piggar. Den har nu dock börjat hoppa ur när jag använder glidelocket och måste tryckas dit med kraft igen.
Två frågor:

1) Någon som varit med om liknande?
2) Någon som kan rekommendera en bra AD i Stockholm som kan fixa detta?

Hoppas detta blev begripligt. Tack för svar!
4E3E1159-DAE1-4265-8DFA-D895E572C83E.jpeg

Hej Rolexvänner! :rolex:

Har lite problem med glidlock på min 116610. Som man ser på bilden är det en del av spännet som ska sitta fast mellan två små piggar. Den har nu dock börjat hoppa ur när jag använder glidelocket och måste tryckas dit med kraft igen.
Två frågor:

1) Någon som varit med om liknande?
2) Någon som kan rekommendera en bra AD i Stockholm som kan fixa detta?

Hoppas detta blev begripligt. Tack för svar!
4E3E1159-DAE1-4265-8DFA-D895E572C83E.jpeg
Min gissning är att dina "lager" (del 39' i skissen nedan) är slut.
glidelock-2.jpg

Tillbaka
Topp