• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FlipSwede

Rolex
@FlipSwede tunga klockor, men din gröna John Mayer är för mig en nivå ovanför denna trio!
Bugar och tackar för de vänliga orden.

Trion ovan är tyvärr inte min.
Den kom fram vid ett butiksbesök så jag iallfall fick dregla lite över Platonan,men införstådd med att jag inte var "rätt kund".

Jag sparkar mig fortfarande I röven att jag passade på just den klockan så sent som 2019.
Både med och utan baguetter fanns att välja på.Dessutom kunde det lämnas 15%rabatt och TaxFree

Ung och dum skyller jag på,men vad är väl en Platona?
Den kan ju vara jättetråkig,och tung,gubbig och .....alldeles underbar
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
IMG_2692.jpeg
 

loevhagen

Patek
2-Faktor

loevhagen

Patek
2-Faktor
By 1978, Rolex introduced the ref. 16660 Sea-Dweller fitted with a sapphire crystal, a bigger helium release valve and an upgraded depth rating to 4,000 feet or 1,220 meters. While all previous Sea-Dwellers featured Rolex’s caliber 1575, the ref. 16660 introduced the caliber 3035. The most significant change represented by this movement was the increase of vibrational speed from 19,800vph to 28,800vph, endowing the movement with far greater autonomy from shocks. This is the longest-running manifestation of the Sea-Dweller and has remained essentially unchanged for more than three decades. Kilde: https://revolutionwatch.com/history-of-the-rolex-sea-dweller/

@Angeli

Her er en del mer informasjon om evolusjonen til 16660: https://www.bobswatches.com/rolex-blog/watch-review/transitional-sea-dweller-16660-triple-six.html Se siste halvdel av artikkelen for ulike urskiver, o.l.
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
By 1978, Rolex introduced the ref. 16660 Sea-Dweller fitted with a sapphire crystal, a bigger helium release valve and an upgraded depth rating to 4,000 feet or 1,220 meters. While all previous Sea-Dwellers featured Rolex’s caliber 1575, the ref. 16660 introduced the caliber 3035. The most significant change represented by this movement was the increase of vibrational speed from 19,800vph to 28,800vph, endowing the movement with far greater autonomy from shocks. This is the longest-running manifestation of the Sea-Dweller and has remained essentially unchanged for more than three decades. Kilde: https://revolutionwatch.com/history-of-the-rolex-sea-dweller/

@Angeli

Her er en del mer informasjon om evolusjonen til 16660: https://www.bobswatches.com/rolex-blog/watch-review/transitional-sea-dweller-16660-triple-six.html Se siste halvdel av artikkelen for ulike urskiver, o.l.
Tack, bra info om 666 och lite variationer att titta efter. Skall försöka leta vidare mer info om 16600.
 
I Burlington Arcade i London finns det en liten urmakare som fortfarande får serva Rolex även om de inte säljer klockorna. 750 pund inklusive all material för en GMT Master ll från 1999 kändes som ett väldigt rimlig pris. Priset kommenterades med ” ibland får vi göra lite mindre arbete och ibland lite mer så det jämnar ut sig”.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
I Burlington Arcade i London finns det en liten urmakare som fortfarande får serva Rolex även om de inte säljer klockorna. 750 pund inklusive all material för en GMT Master ll från 1999 kändes som ett väldigt rimlig pris. Priset kommenterades med ” ibland får vi göra lite mindre arbete och ibland lite mer så det jämnar ut sig”.
Det finns massor med urmakare som ”får” serva Rolex. Rolex kan inte bestämma vem som får jobba med deras klockor och inte. Problemet är att få köpa originalreservdelar, vilket bara auktoriserade servicecenter får. Har ingen aning om vilken urmakare du avser men jag tvivlar starkt på att denne får det.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jag undrar om man kan få AR under hela glaset. Inte bara cyclops.
Rotade i det här för något år sen och det gick iaf då inte att lösa från Rolex (och de har blivit ännu hårdare med att vara referens-korrekta sen dess) så svårt att tro att det är möjligt. Följaktligen ska man nog undvika att göra det så länge klockan är under garanti eftersom man då kan voida garantin.
Jag har en klocka jag vill göra det på när garantin är över, har däremot inte utrett huruvida det är bäst att låta AR behandla originalglaset eller byta till ett annat glas.
 
Det finns massor med urmakare som ”får” serva Rolex. Rolex kan inte bestämma vem som får jobba med deras klockor och inte. Problemet är att få köpa originalreservdelar, vilket bara auktoriserade servicecenter får. Har ingen aning om vilken urmakare du avser men jag tvivlar starkt på att denne får det.
Gentlemannen i affären berättade väldigt stolt att de var en av väldigt få mindre urmakare som var godkända av Rolex att serva deras klockor. Han berättade också om Rolex höga krav på bla ventilation och uppskattade att det skulle kosta 200 000 pund att göra i ordning en verkstad från grunden.

Alla delar de behövde byta skulle komma från Rolex och de var väldigt noga med att påpeka att de troligen skulle ta av mitt sladdriga armband för annars skulle jag inte få någon servicegaranti.

Jag fick också träffa ägaren David av David Duggan Watches som kom ner från sitt kontor och hälsade i sin three piece suit när jag betvivlade att han fortfarande levde.

Så om de ljög gjorde de det i alla fall väldigt bra.
 
Topp