• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

sjökvist

<—Axel Nilson
Jag tror Rolex bryr sig lika mycket om det som Apple bryr sig när deras återförsäljare blir rånade på deras produkter; inte ett dugg. De blir av med sina produkter och Rolex faktiska kunder (AD) är nöjda. De enda som är missnöjda är ett fåtal slutkunder, men det är ADs problem, inte Rolex.

Och uppenbarligen känns det inte som att AD har så stora problem.
Fullt möjligt men jag tror de tänker
Jag tror Rolex bryr sig lika mycket om det som Apple bryr sig när deras återförsäljare blir rånade på deras produkter; inte ett dugg. De blir av med sina produkter och Rolex faktiska kunder (AD) är nöjda. De enda som är missnöjda är ett fåtal slutkunder, men det är ADs problem, inte Rolex.

Och uppenbarligen känns det inte som att AD har så stora problem.
vi har alla vår tro, vad som är sant vet de bara själva
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Pratet om stamkunder hit och dit blir lite löjligt tycker jag, vem vet om en förstagångsköpare är en blivande stamkund? Finns ju flertalet här på forumet som blivit dåligt bemött hos ad och handlar på exempelvis nätet istället.
Aldrig köpt något från Krons, men lyckades ändå få plocka ut en Daytona C genom att få ta över en bekants köplats. Väntan blev dessutom inte alltför lång. Fick ju den mitten av augusti det året den släpptes. De höll den dessutom i två veckor eftersom de ringde mig på flygplatsen när jag var på väg att stiga på planet till Spanien.

Krons stod alltså rätt högt på min lista.

Men...

När jag för några veckor sedan spontant gick in i butiken och frågade om lite olika klockor så möttes jag av en dryg säljare som med ett flin förklarade att man måste köpa X antal klockor från lite mindre märken för att ens ha en chans att få stå på en lista för sport Rolex.

Tjejen och hennes syskon ville vid ett annat tillfälle boka en klocka åt deras far. Med tanke på stå att Pepsin är omöjlig att få tag på så skulle de tillsammans gå ihop för att köpa vitgulds versionen. Det är väl lite av en oskriven regel att man aldrig betalar list för ädelmetall?
Nope, på Krons betalar man list.

Nu löstes det ändå sig, eftersom en bekant kunde boka den åt oss hos en annan AD utanför Stockholm med 20% rabatt.

Min positiva bild av Krons är därmed borta. Vi kommer aldrig att spendera pengar där. Någonsin.
 
Senast ändrad:

Choppe

Rolex
2-Faktor
Aldrig köpt något från Krons, men lyckades ändå få plocka ut en Daytona C genom att få ta över en bekants köplats. Väntan blev dessutom inte alltför lång. Fick ju den mitten av augusti det året den släpptes. De höll den dessutom i två veckor eftersom de ringde mig på flygplatsen när jag var på väg att stiga på planet till Spanien.

Krons stod alltså rätt högt på min lista.

Men...

När jag för några veckor sedan spontant gick in i butiken och frågade om lite olika klockor så möttes jag en dryg säljare som med ett flin förklarade att man måste köpa X antal klockor från lite mindre märken för att ens ha en chans att få stå på en lista för sport Rolex.

Tjejen och hennes syskon ville vid ett annat tillfälle boka en klocka åt deras far. Med tanke på stå att Pepsin är omöjlig att få tag på så skulle de tillsammans gå ihop för att köpa vitgulds versionen. Det är väl lite av en oskriven regel att man aldrig betalar list för ädelmetall?
Nope, på Krons betalar man list.

Nu löstes det ändå sig, eftersom en bekant kunde boka den åt oss hos en annan AD utanför Stockholm med 20% rabatt.

Min positiva bild av Krons är därmed borta. Vi kommer aldrig att spendera pengar där. Någonsin.
Tråkigt att höra. Förhoppningsvis så är det personrelaterat och inte företagets policy.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Aldrig köpt något från Krons, men lyckades ändå få plocka ut en Daytona C genom att få ta över en bekants köplats. Väntan blev dessutom inte alltför lång. Fick ju den mitten av augusti det året den släpptes. De höll den dessutom i två veckor eftersom de ringde mig på flygplatsen när jag var på väg att stiga på planet till Spanien.

Krons stod alltså rätt högt på min lista.

Men...

När jag för några veckor sedan spontant gick in i butiken och frågade om lite olika klockor så möttes jag en dryg säljare som med ett flin förklarade att man måste köpa X antal klockor från lite mindre märken för att ens ha en chans att få stå på en lista för sport Rolex.

Tjejen och hennes syskon ville vid ett annat tillfälle boka en klocka åt deras far. Med tanke på stå att Pepsin är omöjlig att få tag på så skulle de tillsammans gå ihop för att köpa vitgulds versionen. Det är väl lite av en oskriven regel att man aldrig betalar list för ädelmetall?
Nope, på Krons betalar man list.

Nu löstes det ändå sig, eftersom en bekant kunde boka den åt oss hos en annan AD utanför Stockholm med 20% rabatt.

Min positiva bild av Krons är därmed borta. Vi kommer aldrig att spendera pengar där. Någonsin.
Vilken sjuhelsikes present till din flickväns pappa förresten! Härliga tider!
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
I dagsläget med högre priser hos gråhandlare än AD har nog inte Rolex några större synpunkter.

De leverantörer som drabbas av lägre priser på gråimporterade produkter lär däremot försöka motarbeta gråhandeln och importen så gott det går. Det skadar deras affär.
Visst är det så.
Hypen klarar nog rolex av att bygga upp själv utan inblandning av suspekta handlare
Så här tror jag hypen byggs:
Rolex kränger till AD, som kränger till gråisar som i sin tur kränger till ängsliga stekare för dubbla listpriset.
Trycket ökar därmed på kölistorna för nu vill alla göra snabba cash. AD myser på och kränger vidare till gråisar som erbjuder lukrativa affärer. Myten om 10 års kötid föds tillsammans med ännu mera ängliga stekare, vinstjägare och nyrika kineser.
 
Aldrig köpt något från Krons, men lyckades ändå få plocka ut en Daytona C genom att få ta över en bekants köplats. Väntan blev dessutom inte alltför lång. Fick ju den mitten av augusti det året den släpptes. De höll den dessutom i två veckor eftersom de ringde mig på flygplatsen när jag var på väg att stiga på planet till Spanien.

Krons stod alltså rätt högt på min lista.

Men...

När jag för några veckor sedan spontant gick in i butiken och frågade om lite olika klockor så möttes jag en dryg säljare som med ett flin förklarade att man måste köpa X antal klockor från lite mindre märken för att ens ha en chans att få stå på en lista för sport Rolex.

Tjejen och hennes syskon ville vid ett annat tillfälle boka en klocka åt deras far. Med tanke på stå att Pepsin är omöjlig att få tag på så skulle de tillsammans gå ihop för att köpa vitgulds versionen. Det är väl lite av en oskriven regel att man aldrig betalar list för ädelmetall?
Nope, på Krons betalar man list.

Nu löstes det ändå sig, eftersom en bekant kunde boka den åt oss hos en annan AD utanför Stockholm med 20% rabatt.

Min positiva bild av Krons är därmed borta. Vi kommer aldrig att spendera pengar där. Någonsin.
Diskuterat köp av en DJ på Krons och också fått höra att det är list som gäller. Tog mina pengar till Rob där det löste sig.
 

KenKun

Patek
2-Faktor

The lord

Audemars
Aldrig köpt något från Krons, men lyckades ändå få plocka ut en Daytona C genom att få ta över en bekants köplats. Väntan blev dessutom inte alltför lång. Fick ju den mitten av augusti det året den släpptes. De höll den dessutom i två veckor eftersom de ringde mig på flygplatsen när jag var på väg att stiga på planet till Spanien.

Krons stod alltså rätt högt på min lista.

Men...

När jag för några veckor sedan spontant gick in i butiken och frågade om lite olika klockor så möttes jag en dryg säljare som med ett flin förklarade att man måste köpa X antal klockor från lite mindre märken för att ens ha en chans att få stå på en lista för sport Rolex.

Tjejen och hennes syskon ville vid ett annat tillfälle boka en klocka åt deras far. Med tanke på stå att Pepsin är omöjlig att få tag på så skulle de tillsammans gå ihop för att köpa vitgulds versionen. Det är väl lite av en oskriven regel att man aldrig betalar list för ädelmetall?
Nope, på Krons betalar man list.

Nu löstes det ändå sig, eftersom en bekant kunde boka den åt oss hos en annan AD utanför Stockholm med 20% rabatt.

Min positiva bild av Krons är därmed borta. Vi kommer aldrig att spendera pengar där. Någonsin.
Ok ,tråkig upplevelse när det började roligt. Precis det som jag menade, nu miste de dig som kund.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ganska bra för mig att folk är så hypade på nya keramiska rollar, så man kanske kan leta upp en sjysst fyra- eller kanske femsiffrig ifred.. (skriver med en glimt i ögat...)
 
Fast det är väl inget som någon försöker dölja, det verkar vara klart att ADs säljer till sina trotjänare till kunder först, de som återkommer och handlar klockor för stora slantar även när det inte finns Daytona och GMT Pepsi. - De bör även, enligt mig (Och många andra) visas uppskattning, annars riskerar ADn i fråga kanske att mista en bra kund. Medans om de säljer en "pepsi" till någon som "förstaköp", så kommer den med all sannolikhet att säljas dagarna efter för 200k.
Varför "kasta bort" en klocka på det, när du kan nyttja klockan till att göra en storkund nöjd och återkommande?
Ett företag måste juh såklart tänka på maximal vinst, och även planera för framtiden.

Mvh.
Håller helt med. Helt rätt att lojala kunder belönas, vilket är viktigt ifall man vill fortsätta bedriva en lönsam verksamhet. Trots att vissa kallar detta fult kan jag tycka att detta endast är en dold form av ett lojalitetsprogram. Klart det ska lönas att vara en lojal kund.

Däremot kan jag tycka att det är tråkigt att det kan vara väntetider på upp till 12 år. Jag själv blir lite halvsugen och söker mig då hellre till sndra alternativ.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men för typ hundrade gången; har någon faktiskt köpt en hajpad modell nyligt? Känslan är att klockorna inte finns hos AD i Stockholm såvida du inte stödköper en massa annat. Klockorna finns däremot tillgängliga hos massor av gråhandlare. Det tyder på att ADs säljer klockorna direkt till gråhandlare istället för till riktiga kunder.
 

JB_XII

Rolex
Men för typ hundrade gången; har någon faktiskt köpt en hajpad modell nyligt? Känslan är att klockorna inte finns hos AD i Stockholm såvida du inte stödköper en massa annat. Klockorna finns däremot tillgängliga hos massor av gråhandlare. Det tyder på att ADs säljer klockorna direkt till gråhandlare istället för till riktiga kunder.

Precis och alla som stödjer att Nymans säljer egna modeller som pre-owned över list bidrar ju till samma sak.

Ex. AD 1, AD 2 och AD 3 har fått in 2 st. Rolex var. De kan nu sälja dem för 70k/st till kunder.

Istället säljer de klockorna till varandra till list, vilket registreras i deras kassa och kan lugnt kontrolleras av Rolex. Rolex är därmed nöjda.

Men sen kan AD fritt lägga ut klockorna som pre-owned för 90k/st och hävda att marknadsvärdet gäller. De säljer dem nu till konsumenter eller gråhandlare och har därmed gjort en marginal på 40k.

Snacka om mörkertal av klockor som aldrig ens lägga ut som pre-owned utan direkt levereras till gråhandlare och sen faktureras för +10k över list efter att de har ”tvättats” ADs emellan.

AD skakar bara på huvudet och säger att det är kö och att alla klockor går till ”storkunder” och ”stammisar”. Lite då och då släpper man till och säljer en till kusinens brorson.

Kön ökar, gråhandlare sätter marknadspriset och vi andra hakar på och säljer våra objekt till samma priser.
Allt fungerar såklart på grund av högkonjunktur och bostadsautomaterna.

Men likt ändå så står alla med öppna munnar och undrar vad som händer.

*foliehatt på*
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Men för typ hundrade gången; har någon faktiskt köpt en hajpad modell nyligt? Känslan är att klockorna inte finns hos AD i Stockholm såvida du inte stödköper en massa annat. Klockorna finns däremot tillgängliga hos massor av gråhandlare. Det tyder på att ADs säljer klockorna direkt till gråhandlare istället för till riktiga kunder.

Känner en som plockade ut en Hulk i I Mars/April, från AD i Stockholm. Denne är ingen big spender vad jag uppfattat.
 
  • Like
Reactions: Per

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Finns en äldre kvinna där inne också som är sjukt otrevlig/nedlåtande.
måste glida runt i kostym och en patek för att få genuin hjälp hos Krons känns det som.
otroligt tråkiga "säljare".

Aldrig köpt något från Krons, men lyckades ändå få plocka ut en Daytona C genom att få ta över en bekants köplats. Väntan blev dessutom inte alltför lång. Fick ju den mitten av augusti det året den släpptes. De höll den dessutom i två veckor eftersom de ringde mig på flygplatsen när jag var på väg att stiga på planet till Spanien.

Krons stod alltså rätt högt på min lista.

Men...

När jag för några veckor sedan spontant gick in i butiken och frågade om lite olika klockor så möttes jag en dryg säljare som med ett flin förklarade att man måste köpa X antal klockor från lite mindre märken för att ens ha en chans att få stå på en lista för sport Rolex.

Tjejen och hennes syskon ville vid ett annat tillfälle boka en klocka åt deras far. Med tanke på stå att Pepsin är omöjlig att få tag på så skulle de tillsammans gå ihop för att köpa vitgulds versionen. Det är väl lite av en oskriven regel att man aldrig betalar list för ädelmetall?
Nope, på Krons betalar man list.

Nu löstes det ändå sig, eftersom en bekant kunde boka den åt oss hos en annan AD utanför Stockholm med 20% rabatt.

Min positiva bild av Krons är därmed borta. Vi kommer aldrig att spendera pengar där. Någonsin.
 

Barricello

Audemars
För ett år sedan ringde jag Krons Ur och fråga efter en Hulk.. "Vi har den inte inne, men vi kan skriva upp dej på väntlista" ..tjavisst, gör det.
En vecka senare ringde dom å sa att de finns en Hulk till mej om du vill. Tack och bock sa jag. :) ..hade aldrig handlat av dom tidigare.
Men de kanske va precis före dårskapen startade.
Sen vill jag credda Patrik på Krons.. Sjukt Trevlig! ..men visst finns det några där som skulle kunna skärpa till sej :)
 

puffen

Cartier
För ett år sedan ringde jag Krons Ur och fråga efter en Hulk.. "Vi har den inte inne, men vi kan skriva upp dej på väntlista" ..tjavisst, gör det.
En vecka senare ringde dom å sa att de finns en Hulk till mej om du vill. Tack och bock sa jag. :) ..hade aldrig handlat av dom tidigare.
Men de kanske va precis före dårskapen startade.
Sen vill jag credda Patrik på Krons.. Sjukt Trevlig! ..men visst finns det några där som skulle kunna skärpa till sej :)
Överlag tycker jag att dom flesta är trevliga men sen finns det vissa som verkar ha en dålig dag varje dag...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Finns en äldre kvinna där inne också som är sjukt otrevlig/nedlåtande.
måste glida runt i kostym och en patek för att få genuin hjälp hos Krons känns det som.
otroligt tråkiga "säljare".
Jag har varit inne ett par gånger, har bara blivit bra bemött där. Klär mig helt vanligt. Har inte blivit dåligt bemött på någon klockbutik i Stockholm.
 

Code

AKA Vincent B
20180626_232056.jpg
20180626_232115.jpg
20180626_232132.jpg
Var ju ingen väntelista på 216570. Ne just så var det..;) Jag ljög ju som vissa påstod..Tack o Hej..;)
 

Belfort

Omega
Fast det är väl inget som någon försöker dölja, det verkar vara klart att ADs säljer till sina trotjänare till kunder först, de som återkommer och handlar klockor för stora slantar även när det inte finns Daytona och GMT Pepsi. - De bör även, enligt mig (Och många andra) visas uppskattning, annars riskerar ADn i fråga kanske att mista en bra kund. Medans om de säljer en "pepsi" till någon som "förstaköp", så kommer den med all sannolikhet att säljas dagarna efter för 200k.
Varför "kasta bort" en klocka på det, när du kan nyttja klockan till att göra en storkund nöjd och återkommande?
Ett företag måste juh såklart tänka på maximal vinst, och även planera för framtiden.

Mvh.

Jag är intresserad av att höra mer om dessa stammisar och trotjänare till kunder. Hur mycket måste man spendera per år för att få en sådan ”titel”, handlar det om 300k, 600k eller 1 miljon? Världen blir allt mer global och även gäller det köpvanorna hos alla konsumenter. Den stammis som behöver handla för kanske en halv miljon om året (som inte är speciellt många klockor med Rolex listpriser) har troligtvis möjligheten att resa rätt frekvent, varför skulle den stammisen inte köpa klockor när den ändå reser runt och kanske även kan spara en ordentlig hacka på sådana köp? Väger rabatterna och fördelarna upp så kraftigt från våra svenska ADs att det är värt att handla hemma i Sverige.
 
Aldrig köpt något från Krons, men lyckades ändå få plocka ut en Daytona C genom att få ta över en bekants köplats. Väntan blev dessutom inte alltför lång. Fick ju den mitten av augusti det året den släpptes. De höll den dessutom i två veckor eftersom de ringde mig på flygplatsen när jag var på väg att stiga på planet till Spanien.

Krons stod alltså rätt högt på min lista.

Men...

När jag för några veckor sedan spontant gick in i butiken och frågade om lite olika klockor så möttes jag en dryg säljare som med ett flin förklarade att man måste köpa X antal klockor från lite mindre märken för att ens ha en chans att få stå på en lista för sport Rolex.

Tjejen och hennes syskon ville vid ett annat tillfälle boka en klocka åt deras far. Med tanke på stå att Pepsin är omöjlig att få tag på så skulle de tillsammans gå ihop för att köpa vitgulds versionen. Det är väl lite av en oskriven regel att man aldrig betalar list för ädelmetall?
Nope, på Krons betalar man list.

Nu löstes det ändå sig, eftersom en bekant kunde boka den åt oss hos en annan AD utanför Stockholm med 20% rabatt.

Min positiva bild av Krons är därmed borta. Vi kommer aldrig att spendera pengar där. Någonsin.
Jag har BARA gott att säga om just Krons, jag har aldrig upplevt något drygt med någon försäljare, vid något köp. (Iofs så har vi bara handlat av 2, men diskuterat och resonerat etc med några till. Och heller inte vid tillfällen då jag klargjort från början att det denna gången inte blir något köp, så har de ändå tagit sig tid att sätta sig ner, springa och hämta klockor, hämta kaffe, hämta fler klockor osv).

Och då har jag köpt (tillsammans med sambo) ca 10 klockor där de senaste 2 åren, varav bla 3st Rolex.
Alltid fått bra rabatter (enligt min egen åsikt) utan att behöva fråga annat än: "kan du göra något åt priset?" Och: "vad vill du ha för de här då?", andra gånger har vi inte behövt säga annat än "tack och bock", och bjuda på ett leende.
Så, Krons är en butik med personal som jag anser vara väldigt professionell. Jag håller den butiken högt då de alltid har uppfyllt det de tagit på sig eller "lovat" (och lite till)

Tråkigt dock att ni inte fick möjlighet att pruta på guldpepsin, men det låter jäkligt märkligt tkr jag, skulle inte sagt nåt om det handlat om Rob, som "kunde ge MAX 5% på en Day-Date på länk, för att själva kunna göra någon som helst förtjänst", som det hette. :facepalm:
Vi vände i dörren och har inte varit dit igen..:wtf:
Men Krons däremot, dit går jag vid alla mina stockholmsbesök, oavsett om jag ska plocka upp en "beställd"/undanlagd klocka eller bara kika lite. :cigar:

Mvh
 
Jag är intresserad av att höra mer om dessa stammisar och trotjänare till kunder. Hur mycket måste man spendera per år för att få en sådan ”titel”, handlar det om 300k, 600k eller 1 miljon? Världen blir allt mer global och även gäller det köpvanorna hos alla konsumenter. Den stammis som behöver handla för kanske en halv miljon om året (som inte är speciellt många klockor med Rolex listpriser) har troligtvis möjligheten att resa rätt frekvent, varför skulle den stammisen inte köpa klockor när den ändå reser runt och kanske även kan spara en ordentlig hacka på sådana köp? Väger rabatterna och fördelarna upp så kraftigt från våra svenska ADs att det är värt att handla hemma i Sverige.
För att kallas/ses som "premiumkund" så lär du mest troligt ha handlat för en del. Hur mkt du handlat för, jämfört med andra, är nog vad som avgör var på listan du hamnar någonstans.
Om du med dina 300k är den på listan som handlat för mest pengar så bör du rimligtvis ligga i toppen av den också, men är ni 10 st som handlat för 300k, 5st för 600k och 2st för en miljon så ändras nog din plats mest sannolikt.

Jag personligen kan inte resa till vilka länder som helst i världen av div anledningar, bla en del Afrikanska länder och några i Asien samt USA och ev Kanada..
Jag har även gärna en relation med en handlare som jag inte bara besöker för att prova div modeller, för att sedan köpa dem av någon annan AD.
Då provar jag hellre och återkommer till samma AD när köp ev blir aktuellt.

Och som jag skrivit förut (kanske i denna tråden?) Så håller jag mig till samma AD, sålänge de är försäljare av märket/klockan jag vill köpa. Om jag skulle sikta på en Patek kan jag av naturliga orsaker inte köpa den på Krons/Nymans.
Då får jag väl se mig om var jag kan tänkas ha störst chans att få tag på en NY till ett överkomligt pris, då jag vill vara första och enda ägare/bärare av mina klockor. Alla hårstrån, swirls och ev (Gud förbjude) dings ska komma från mig. :)

Mvh.
 
Topp