• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Carrera911

Omega
2-Faktor
Det är nog inget som rolex skulle se med blida ögon, tror du de vill få sitt varumärke draget i skiten?
Försöker bara få klarhet i hur det fungerar...kanske borde man göra som i England där har vissa AD något de kallar Rolex Professional vilket innebär att du måste äga din Rolex i 12 månader innan du kan sälja den vidare, det hade väl gjort kölistorna kortare:)
 

joca

Patek
2-Faktor
Försöker bara få klarhet i hur det fungerar...kanske borde man göra som i England där har vissa AD något de kallar Rolex Professional vilket innebär att du måste äga din Rolex i 12 månader innan du kan sälja den vidare, det hade väl gjort kölistorna kortare:)
Kölistorna funkar inte som en lista där nummer 1 på listan får nästa klocka, nästa person som ställer sig i kö hamnar längst ner osv :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Som Auktoriserad Återförsäljare av Rolex så följer vi givetvis alla rekommenderade priser på samtliga Rolex modeller, och de är satta av Rolex för hela världen. Pre-owned klockor följer dock inte dessa regler. För denna kategori klockor är marknadspriset avgörande, dvs hur mycket marknaden är beredd att betala. Vi garanterar äktheten för samtliga pre-owned klockor vi säljer, klockan har kontrollerats av en Rolex certifierad urmakare, och vi lämnar minst 1 års garanti på samtliga pre-owned klockor vi säljer.

Med vänlig hälsning,
Nymans Ur 1851
Det låter ju jättebra osv, men inte speciellt svårt för en AD sälja sina klockor som ”beg” 30k över list istället för till de som står på väntelistan. Och vips få 30k högre vinst på varje klocka?
 

Olaa

Cartier
ett företag/varumärke är summan av sitt sista beslut, läste jag i ngn avhandling för många år sedan. Status kan nog köpas utan köer i andra butiker :)
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Vet inte, det kanske det är utåt sett. Som jag ser det bidrar gråisar i hög grad till hypen, och hypen borde ju vara bra för varumärket.

I dagsläget med högre priser hos gråhandlare än AD har nog inte Rolex några större synpunkter.

De leverantörer som drabbas av lägre priser på gråimporterade produkter lär däremot försöka motarbeta gråhandeln och importen så gott det går. Det skadar deras affär.
 

Bas

Patek
Rolex måste ju älska alla ”gråhandlare” utan dom så vettefan om dom skulle klara hålla hypen uppe.
AD har ju som sagt jobbat med ”gråhandlare” i alla år och kommer antagligen alltid göra det.

Dom flesta andra märkena gillar nog inte gråhandlare då man nästan alltid köper Omega/Breitling osv billigare än list.
 
Går inte saker till som det ska utan att det rufflas i det fördolda så är det varumärket som i slutändan får ta smällen
Fast det är väl inget som någon försöker dölja, det verkar vara klart att ADs säljer till sina trotjänare till kunder först, de som återkommer och handlar klockor för stora slantar även när det inte finns Daytona och GMT Pepsi. - De bör även, enligt mig (Och många andra) visas uppskattning, annars riskerar ADn i fråga kanske att mista en bra kund. Medans om de säljer en "pepsi" till någon som "förstaköp", så kommer den med all sannolikhet att säljas dagarna efter för 200k.
Varför "kasta bort" en klocka på det, när du kan nyttja klockan till att göra en storkund nöjd och återkommande?
Ett företag måste juh såklart tänka på maximal vinst, och även planera för framtiden.

Mvh.
 

The lord

Audemars
Pratet om stamkunder hit och dit blir lite löjligt tycker jag, vem vet om en förstagångsköpare är en blivande stamkund? Finns ju flertalet här på forumet som blivit dåligt bemött hos ad och handlar på exempelvis nätet istället.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Fast det är väl inget som någon försöker dölja, det verkar vara klart att ADs säljer till sina trotjänare till kunder först, de som återkommer och handlar klockor för stora slantar även när det inte finns Daytona och GMT Pepsi. - De bör även, enligt mig (Och många andra) visas uppskattning, annars riskerar ADn i fråga kanske att mista en bra kund. Medans om de säljer en "pepsi" till någon som "förstaköp", så kommer den med all sannolikhet att säljas dagarna efter för 200k.
Varför "kasta bort" en klocka på det, när du kan nyttja klockan till att göra en storkund nöjd och återkommande?
Ett företag måste juh såklart tänka på maximal vinst, och även planera för framtiden.

Mvh.
Och med det kommer det in risken med skumrask och fulspel, tror inte det är nåt rolex ställer sig bakom
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Och med det kommer det in risken med skumrask och fulspel, tror inte det är nåt rolex ställer sig bakom
Fast skumrask och fulspel är väl rätt starka ord. De tvingar en inte till att lägga handpenning och om de hade fri tillgång är jag övertygad om att alla som ville skulle ha en sprillans Pepsi GMT på armen. Saken är ju den att om tillgången var fri skulle nog färre vilja ha den, helt plötsligt skulle ju priset vid begförsäljning vara lägre.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Fast skumrask och fulspel är väl rätt starka ord. De tvingar en inte till att lägga handpenning och om de hade fri tillgång är jag övertygad om att alla som ville skulle ha en sprillans Pepsi GMT på armen. Saken är ju den att om tillgången var fri skulle nog färre vilja ha den, helt plötsligt skulle ju priset vid begförsäljning vara lägre.
Menar bara att det finns sånt bland gråhandlare och tror inte att rolex själva vill bli sammankopplade med sånt
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Menar bara att det finns sånt bland gråhandlare och tror inte att rolex själva vill bli sammankopplade med sånt
Jag tror Rolex bryr sig lika mycket om det som Apple bryr sig när deras återförsäljare blir rånade på deras produkter; inte ett dugg. De blir av med sina produkter och Rolex faktiska kunder (AD) är nöjda. De enda som är missnöjda är ett fåtal slutkunder, men det är ADs problem, inte Rolex.

Och uppenbarligen känns det inte som att AD har så stora problem.
 
Topp