• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min är också en z-serie från 2007 men med papperscert.
042.JPG
Nice. Takk. Min er en sen Z7, sa da er din en tidligere Z-serie?

Ut ifra kilder på interweb'n, så ser det ut til at Rolex AD-er skiftet fra papircert. til plastkort i årene 2006/2008.
 
Tidig Z serie hade ingen engraved rehaut? Det är kanske det du menar. Har nämligen en 16613 som är en Z serie som inte har det. Däremot har jag en Z serie 16618 som har engraved rehaut.
Precis tidig z-serie utan engraved rehaut och sen z-serie med. Har för mig att guldklockorna fick engraved rehaut före stålmodellerna.
Först av alla med engraved rehaut var Rolex Turn-O-Graph 116264 som fick den 2004.
 
Senast ändrad:
Precis tidig z-serie utan engraved rehaut och sen z-serie med. Har för mig att guldklockorna fick engraved rehaut före stålmodellerna.
Först av alla med engraved rehaut var Rolex Turn-O-Graph 116264 som fick den 2004.

Ja, stämmer nog. Har sett att vissa 16618 som kan räknas som en tidig Z serie har engraved rehaut. Där GS eller SS i tidig Z serie står utan.

Min är en 2007 på den tidiga Z serien (utan rehaut) och slutet på 2009 den sena Z serien, 16618. Givetvis med Rehaut då.
 
Strax efter de första timmarna av att bära. Klockan verkar optiskt lite mindre än Hulken. Kermit har en mer känslig höljekonstruktion, och de sidoskurna klackarna ser ibland smutsiga ut. Skärningarna på armbandet är mer känsliga än de på Hulk - jag gillar de på Hulk bättre. Klockan har ingen snabbjustering, så jag bär den lite lösare, och det känsliga snittet och det laminerade låset gör att klockan hela tiden glider runt fotleden. Denna klocka fastnar inte vid handleden som 116610LV. Hulk har en mer uttrycksfull avläsning av indikationer och datum. Ramen är svårare att vända - eftersom tänderna inte är lika stora och distinkta som i sin efterföljare. Själva spännet har inte dragits åt ännu, det rör sig med lätt motstånd - det är nog ett gott tecken. Lumen är ljusgrön och ramen reflekterar alla reflektioner i artificiellt ljus. Werk 3135 är nytvättad och smord och går som den ska. Alla tätningar byttes också ut mot nya. På natten, när det placerades med glaset upp och ner, uppnådde det nära +2s, medan det bär det går det till noll. Jag ska kolla datumstämpelhoppet under en sömnlös natt.
Sammanfattningsvis en bekväm klocka, om än inte lika tydlig i läsning som Hulken. För närvarande kan du inte höra det berömda slamrande armbandet. Det verkar för mig att denna modell inte har AR under förstoringsglaset, eftersom det är mycket lättare att läsa datumet i Hulk. Med originallängden på armbandet för varma dagar hade jag bara ett hål kvar att använda (ca 4 mm) för att justera spännet med en tandpetare.
1000045815.jpg
 
IMG_4436.jpeg

Korspostar här mot perfekt duo tråden

Jag gillar dykare, grönt o lite annorlunda eller mer traditionell.
Eller bra lume på natten kontra stendöd 😀
Tycker 16610lv bärs lite större än 16800 även om det är samma boett. Måste vara färgen som gör det.
Sedan den vänstra kom in så har den högra knappt använts. 2007 & 1980.
Men visst har båda sin charm på olika sätt.
 
Tillbaka
Topp