• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaha, oskönt. Ja det låter som att det blir bäst/mest prisvärt att ta dig till en AD själv om inte Nymans är behjälpliga. Postnord värdefrakt är ju ett billigare alternativ som borde kosta ca 700-800kr, men då skickar du klockan helt oförsäkrat - när klockan är värd över 50k betalar dom ut 0kr enligt deras avtal.

DHL Express (inte att förväxla med DHL express easy som är ett helt annat bolag) försäkrar högre belopp men är enligt min erfarenhet oftast åtminstone dubbelt så dyra.
Kände mig tvungen att kolla upp om det stämmer eller om det kunde finnas utrymme för en annan tolkning av villkoren. Helt klart stämmer det och utrymme för annan tolkning är minst sagt begränsad. Hehe.

Kollade på tjänstevillkor för Värde här:

Saxat från överst på sida 2:
”Om innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknadsvärdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada.”
 
Kände mig tvungen att kolla upp om det stämmer eller om det kunde finnas utrymme för en annan tolkning av villkoren. Helt klart stämmer det och utrymme för annan tolkning är minst sagt begränsad. Hehe.

Kollade på tjänstevillkor för Värde här:

Saxat från överst på sida 2:
”Om innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknadsvärdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada.”
samt "Endast styrkt förlust ersätts" - hur det nu skall gå till. Mitt tips är att det blir problem i kubik och troligen lite till - även om dinkan är värd mindre än 50.
 
samt "Endast styrkt förlust ersätts" - hur det nu skall gå till. Mitt tips är att det blir problem i kubik och troligen lite till - även om dinkan är värd mindre än 50.
Där skulle jag tro att det räcker med underlag på mottagen betalning (typ swish eller liknande) samt bild på klocka + certifikat + ev. kvitto. Men någon som använt deras transportförsäkring och fått ersättning vid ett faktiskt skadetillfälle får gärna motbevisa. Dom brukar även fråga om vad som är i paketet vid inlämning.
 
Har pratat med ett par personer som jobbat i dessa postoperatör och de alla säger samma sak, även fast paketen markeras med "prioritering" eller "känsligt innehåll" så händer det ändå att de hamna längst ner i burrarna/pallarna med massor av tunga paket över. Så det finns alltid en risk att paketet skadas under resan samtidigt som postnord exempelvis bara står för max 50 papp.
Har någon skickat iväg en dyr klocka? Isåfall vilket företag har ni isåfall använt?
 
Inte den bästa av bilder men fortfarande riktigt nöjd över denna trion

DO01031834.jpeg
 
Av någon konstig anledning ser det ut som att klockorna hänger uppochned 😳

Väldigt fin bild, bra trio som känns rätt komplett och som täcker alla situationer 😀
Haha, kan faktiskt förstå vad du menar. Men alla ska vara åt rätt håll 😉
Jo jag är ganska nöjd med den. Varit sugen på en sub och en gmt master men landat i att dessa tre täcker allt jag behöver och lite till.
 
Någon som kan svara på vart jag i Göteborg enklast kan trycktesta min submariner? Har börjat inse att den också tappat cirka 45sek på 3-4 veckor. Behöver jag lämna in på större service eller kan jag komma undan med annat typ av underhåll?
 
Någon som kan svara på vart jag i Göteborg enklast kan trycktesta min submariner? Har börjat inse att den också tappat cirka 45sek på 3-4 veckor. Behöver jag lämna in på större service eller kan jag komma undan med annat typ av underhåll?
Du kanske kan få lite inspiration här:

45 sek på 21 dagar är lite drygt innanför +\- 2 sekunder om dagen. Det är snubblande nära specifikationen för Superlative Chronometer.
 
Rolex lämnar Formula 1

LVMH and the organizers of the Formula One races have signed a major sponsorship deal potentially worth $1 billion, with the French luxury goods group taking over from Rolex.


LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE will start sponsoring races from 2025, with brands including Louis Vuitton, Moët Hennessy and TAG Heuer all involved, according to a statement Wednesday. The deal confirms a report last month by Bloomberg News of an imminent deal between both parties.

 
IMG_8582.jpeg

Senaste tillskottet i gummibandssamlingen, ett solgult Horus. Denna konfiguration seglade upp och tog täten i striden om klocka att ha på handleden om tre veckor när det bär av till Asien för sol och bad-semester. Jag som nästan hade bestämt mig för att Exp I.
IMG_8517.jpeg

Mer ”under radarn” och med fullt tillräcklig vattenresistens för ändamålet, dessutom mer all around. Får väl se vad jag landar i, inte supersugen på att förvara klocka i safe på hotellrummet så båda blir det nog inte.
 
Beror på vart i Asien du ska, men överlag skulle jag inte oroa mig för någon av dem (även om jag kanske inte skulle köra det gula gummit utan en lite mer diskret färg). Så tillvida du inte ska in i skumma gränder i Kambodja och hänga. Har rest en del i Asien och överlag skulle jag säga att de är mer blasé än på många andra platser.
Men..... givetvis ska du känna dig bekväm och njuta av semestern. Så med det sagt så är Explorern perfekt. I asien har minr varit med i både Thailand, Malaysia, Singapore och Australien utan några som helst problem.


DO01017902.jpeg
 
Har pratat med ett par personer som jobbat i dessa postoperatör och de alla säger samma sak, även fast paketen markeras med "prioritering" eller "känsligt innehåll" så händer det ändå att de hamna längst ner i burrarna/pallarna med massor av tunga paket över. Så det finns alltid en risk att paketet skadas under resan samtidigt som postnord exempelvis bara står för max 50 papp.
Har någon skickat iväg en dyr klocka? Isåfall vilket företag har ni isåfall använt?
Det stämmer absolut inte. Inget går på pall, men låsta burar. Det är Värde via Postnord diskuterades när du kom med din input.

Vad är det för tjänster som du refererar till?
 
Beror på vart i Asien du ska, men överlag skulle jag inte oroa mig för någon av dem (även om jag kanske inte skulle köra det gula gummit utan en lite mer diskret färg). Så tillvida du inte ska in i skumma gränder i Kambodja och hänga. Har rest en del i Asien och överlag skulle jag säga att de är mer blasé än på många andra platser.
Men..... givetvis ska du känna dig bekväm och njuta av semestern. Så med det sagt så är Explorern perfekt. I asien har minr varit med i både Thailand, Malaysia, Singapore och Australien utan några som helst problem.


DO01017902.jpeg
Familje-hotell på Phuket i Thailand, så inte så värst brottsutsatta miljöer🙂 tycker det gula andades semester, men får väl ta med några till gummin att växla med för en mer dämpad approach om jag landar i sub, vi blir borta nästan tre veckor så lite variation kan ju va trevligt🤓
IMG_8502.jpeg
IMG_8444.jpeg
 
Familje-hotell på Phuket i Thailand, så inte så värst brottsutsatta miljöer🙂 tycker det gula andades semester, men får väl ta med några till gummin att växla med för en mer dämpad approach om jag landar i sub, vi blir borta nästan tre veckor så lite variation kan ju va trevligt🤓
IMG_8502.jpeg
IMG_8444.jpeg
Om det inte var mer än hotellet och enstaka utflykter så skulle jag inte vara för orolig. Då borde ju även det gula gummit inte vara ngn fara. Men du kan ju alltid ta med dig ett par olika band. 😀
Men sedan är ju Explorern är ju alltid Explorern 😉
 
Tillbaka
Topp