• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gillar 16600 skarpt!
IMG_6136.jpeg
 
Jag funderar återigen på skydweller i stål.
Är det någon som har en de brukar använda som kan och vill berätta lite?
Bör den stort jämfört en nyare sub/gmt eller en DJ41 tex?
Är den värd slantarna eller får jsg mer för pengarna om jag köper andra modeller (eller märken)?

Mvh Perry
 
Tips till de med små handleder!

Köpte min första sex-siffriga Sub 2018, men kände snabbt att den var lite för stor. Har nu införskaffat mig en äldre modell, sitter mycket bättre - men det var omöjligt att få oysterbandet att sitta bra. Tog in den till Nymans, och bad dem ta bort en permanent länk klockan 6 (man kan med skruvar som minst ha 5 länkar, men drar man bort en permanent kan man få det till 4.) Man drar sönder en länk, som tyvärr inte går att sätta tillbaka, men då går det att ha 4 med ett litet större glapp mellan yttersidorna av länkarna.

Nu sitter claspen betydligt bättre, och jag kan bära klockan utan att den skaver. Visst, värdet kanske försämras men man ska väl bära sina pjäser :)

IMG_4604.jpeg

IMG_4599.jpeg

IMG_4600.jpeg
 
Tips till de med små handleder!

Köpte min första sex-siffriga Sub 2018, men kände snabbt att den var lite för stor. Har nu införskaffat mig en äldre modell, sitter mycket bättre - men det var omöjligt att få oysterbandet att sitta bra. Tog in den till Nymans, och bad dem ta bort en permanent länk klockan 6 (man kan med skruvar som minst ha 5 länkar, men drar man bort en permanent kan man få det till 4.) Man drar sönder en länk, som tyvärr inte går att sätta tillbaka, men då går det att ha 4 med ett litet större glapp mellan yttersidorna av länkarna.

Nu sitter claspen betydligt bättre, och jag kan bära klockan utan att den skaver. Visst, värdet kanske försämras men man ska väl bära sina pjäser :)

IMG_4604.jpeg

IMG_4599.jpeg

IMG_4600.jpeg
Fint ex 👍
 
Tips till de med små handleder!

Köpte min första sex-siffriga Sub 2018, men kände snabbt att den var lite för stor. Har nu införskaffat mig en äldre modell, sitter mycket bättre - men det var omöjligt att få oysterbandet att sitta bra. Tog in den till Nymans, och bad dem ta bort en permanent länk klockan 6 (man kan med skruvar som minst ha 5 länkar, men drar man bort en permanent kan man få det till 4.) Man drar sönder en länk, som tyvärr inte går att sätta tillbaka, men då går det att ha 4 med ett litet större glapp mellan yttersidorna av länkarna.

Nu sitter claspen betydligt bättre, och jag kan bära klockan utan att den skaver. Visst, värdet kanske försämras men man ska väl bära sina pjäser :)

IMG_4604.jpeg

IMG_4599.jpeg

IMG_4600.jpeg

jättefin klocka som åldrats. var köpte du den och vad fick du ge? en sådan är jag intresserad av.
tack
hammars
 
[/QUOTE]
Nej, men det är mest storleken som stör mig.
Jag var otydlig i vad jag ville få fram. Det var endast om den funkar på läder och inte storleken. Men men så blir det när man inte är tillräckligt tydlig.

Inte helt oväntat såhär i efterhand att fokus hos vissa skulle ligga på storleken.

Jag håller inte alls med dig om storleken, jag är helnöjd med den, tycker den sitter som en smäck!
 
Senast ändrad:
Jag var otydlig i vad jag ville få fram. Det var endast om den funkar på läder och inte storleken. Men men så blir det när man inte är tillräckligt tydlig.

Inte helt oväntat såhär i efterhand att fokus hos vissa skulle ligga på storleken.

Jag håller inte alls med dig om storleken, jag är helnöjd med den, tycker den sitter som en smäck!
Tycker den är helrätt både i storlek och på läder ☺️
Tråkigt o bara se alla rollar på länk. Blir lite fantasilöst kan jag tycka.
Men smaken är som baken…
Viktigaste är ju att den som bär den är nöjd ☺️
 
Tjena. Min Rålex från 2021 har börjat att sacka med nästa 5 minuter per dygn, så jag behöver skicka iväg den på service.

Problemet är att jag inte har nära till någon Rolex ÅF. Närmsta är Malmö, och det är ca. 2,5h enkel resa.

Jag har fått förslag att skicka den till Nymans Ur, och det är väl en ganska ok lösning. Undrar dock om det ens går att skicka försäkrat i den prisklassen.

Har inte skickat några klockor alls på ett tag. Kan forumet erbjuda lite tips om best practice?
 
Tjena. Min Rålex från 2021 har börjat att sacka med nästa 5 minuter per dygn, så jag behöver skicka iväg den på service.

Problemet är att jag inte har nära till någon Rolex ÅF. Närmsta är Malmö, och det är ca. 2,5h enkel resa.

Jag har fått förslag att skicka den till Nymans Ur, och det är väl en ganska ok lösning. Undrar dock om det ens går att skicka försäkrat i den prisklassen.

Har inte skickat några klockor alls på ett tag. Kan forumet erbjuda lite tips om best practice?
DHL Express försäkrar klockor men det kostar en slant (åtminstone 1000-2000kr). Jag skulle frågat Nymans Ur om dom kan organisera försäkrad frakt (boka upphämtning) åt dig.
 
Tjena. Min Rålex från 2021 har börjat att sacka med nästa 5 minuter per dygn, så jag behöver skicka iväg den på service.

Problemet är att jag inte har nära till någon Rolex ÅF. Närmsta är Malmö, och det är ca. 2,5h enkel resa.

Jag har fått förslag att skicka den till Nymans Ur, och det är väl en ganska ok lösning. Undrar dock om det ens går att skicka försäkrat i den prisklassen.

Har inte skickat några klockor alls på ett tag. Kan forumet erbjuda lite tips om best practice?

Om du hittar en bra lösning så får du gärna dela med dig :) För mig är enbart flyg aktuellt om jag vill till en AD, så ligger minst lika risigt till själv om jag vill lämna in 😅
 
DHL Express försäkrar klockor men det kostar en slant (åtminstone 1000-2000kr). Jag skulle frågat Nymans Ur om dom kan organisera försäkrad frakt (boka upphämtning) åt dig.
De verkar inte vara särskilt tillmötesgående alls om jag ska vara ärlig. Kostar det så mycket får jag väl boka in en lördagsresa till Malmö i det närmsta.
 
Tjena. Min Rålex från 2021 har börjat att sacka med nästa 5 minuter per dygn, så jag behöver skicka iväg den på service.

Problemet är att jag inte har nära till någon Rolex ÅF. Närmsta är Malmö, och det är ca. 2,5h enkel resa.

Jag har fått förslag att skicka den till Nymans Ur, och det är väl en ganska ok lösning. Undrar dock om det ens går att skicka försäkrat i den prisklassen.

Har inte skickat några klockor alls på ett tag. Kan forumet erbjuda lite tips om best practice?
Nu kanske klockan har gått i backen och behöver servas av den anledningen, men annars givet att du har certifikat borde väl något sådant gå på den 5 åriga garantin?
Bara en tanke :)
 
Nu kanske klockan har gått i backen och behöver servas av den anledningen, men annars givet att du har certifikat borde väl något sådant gå på den 5 åriga garantin?
Bara en tanke :)
Garantijobb bör det vara, för klockan har inte utsatts för något trauma alls, men tänker inte ge 1K-2K i frakt, då kan jag som lika gärna ta en lördag i Malmö.
2,5 timme. Jönköping? Bor du inte i Danmark borde det vara närmare. Med bil alltså. Det är väl ett garantijobb. /P
Närmre Kalmar än Jönköping, men tar en stund att köra.
 
Tjena. Min Rålex från 2021 har börjat att sacka med nästa 5 minuter per dygn, så jag behöver skicka iväg den på service.

Problemet är att jag inte har nära till någon Rolex ÅF. Närmsta är Malmö, och det är ca. 2,5h enkel resa.

Jag har fått förslag att skicka den till Nymans Ur, och det är väl en ganska ok lösning. Undrar dock om det ens går att skicka försäkrat i den prisklassen.

Har inte skickat några klockor alls på ett tag. Kan forumet erbjuda lite tips om best practice?
Bara plötsligt eller har den fått utstå någon yttre påverkan? Vilken modell har du?

Edit. Såg att du svarade inget trauma mot klockan.
 
Bara plötsligt eller har den fått utstå någon yttre påverkan? Vilken modell har du?
En Deepsea Seadweller 44mm från 2021. Det har smugit sig på över några månader. När den var ny drog den sig knappt en minut på en månad, men sista 3-4 månader har det blivit värre och värre. Ingen yttre åverkan som sagt, inte tappat den eller så.
 
En Deepsea Seadweller 44mm från 2021. Det har smugit sig på över några månader. När den var ny drog den sig knappt en minut på en månad, men sista 3-4 månader har det blivit värre och värre. Ingen yttre åverkan som sagt, inte tappat den eller så.
Attans med. Verkar vara problematiken 32xx urverken dras med… dom löser det på garantin. Men det är inte säkert att det inte kommer tillbaka vad det verkar, tyvärr :(
 
Attans. Vet man om garantiservice löser problemet "permanent" så att säga, eller är det risk att det händer igen efter en tid? Skummade lite i tråden du länkade till, men hittade inget vid första anblick.
 
Post# 4301 i rolexforum.com har en användare fått skicka in sin Sea Dweller på en andra garantiåtgärd för samma grej. Så det kan hända igen tyvärr. Hur vanligt det är är en annan fråga.

Självklart har det säkert skett.
Men i regel ska en service hjälpa då dom flesta 32XX kom snustorra från fabrik. Har själv haft ett 15-tal DJ41 som gått för garanti rep.
 
De verkar inte vara särskilt tillmötesgående alls om jag ska vara ärlig. Kostar det så mycket får jag väl boka in en lördagsresa till Malmö i det närmsta.
Jaha, oskönt. Ja det låter som att det blir bäst/mest prisvärt att ta dig till en AD själv om inte Nymans är behjälpliga. Postnord värdefrakt är ju ett billigare alternativ som borde kosta ca 700-800kr, men då skickar du klockan helt oförsäkrat - när klockan är värd över 50k betalar dom ut 0kr enligt deras avtal.

DHL Express (inte att förväxla med DHL express easy som är ett helt annat bolag) försäkrar högre belopp men är enligt min erfarenhet oftast åtminstone dubbelt så dyra.
 
Jaha, oskönt. Ja det låter som att det blir bäst/mest prisvärt att ta dig till en AD själv om inte Nymans är behjälpliga. Postnord värdefrakt är ju ett billigare alternativ som borde kosta ca 700-800kr, men då skickar du klockan helt oförsäkrat - när klockan är värd över 50k betalar dom ut 0kr enligt deras avtal.

DHL Express (inte att förväxla med DHL express easy som är ett helt annat bolag) försäkrar högre belopp men är enligt min erfarenhet oftast åtminstone dubbelt så dyra.
Menar du att postnord betalar ut 0kr om klockan skulle visa sig vara värd 51k och 49k om den är värd 49k? Låter ju otroligt! 😅
 
Tillbaka
Topp