• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RikNik

Panerai
2-Faktor
Jag tror definitivt inte att 99% av ägarna skiter i urverket, skulle vara kul att veta vad du fått den siffran ifrån. Jag gissar att stabiliteten i urverken spelar in i viss mån. Hur många tillverkare ger 5 års World wide garanti och det är ju känt att en Rolex ägare servar sin klocka i snitt var tionde år numera (enligt Rolex själva), det blir ju då ett ganska bekymmerslöst liv att äga en Rolex, den bara tickar på och tål att användas aktivt, det gör inte alla lyxtillverkares urverk direkt
Siffran var precis som jag skrev något som jag tror.
Jag är övertygad om att dom allra flesta som köper Rolex vet om att dom gör bra klockor, men jag tror också att merparten utanför entusiastforum har noll koll på ref.nr, urverk och serviceintervaller.

Det är väl ändå varumärket som säljer och inte specifikt urverken.

"det är ju känt att en Rolex ägare servar sin klocka i snitt var tionde år numera (enligt Rolex själva),"
Har du källa på att snittet ligger på 10år?
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Siffran var precis som jag skrev något som jag tror.
Jag är övertygad om att dom allra flesta som köper Rolex vet om att dom gör bra klockor, men jag tror också att merparten utanför entusiastforum har noll koll på ref.nr, urverk och serviceintervaller.

Det är väl ändå varumärket som säljer och inte specifikt urverken.

"det är ju känt att en Rolex ägare servar sin klocka i snitt var tionde år numera (enligt Rolex själva),"
Har du källa på att snittet ligger på 10år?
Ja, källan är Rolex själva som tydligt framgick av mitt föregående inlägg
 

aximand

Panerai
2-Faktor
De flesta köper nog ett varumärke mer eller mindre, däremot så kan jag säga att jag fortfarande hade köpt en rolex även om det inte var kö :)
Precis, att säga att man inte köper varumärke när man köper en klocka - oavsett om det handlar om en GÄÄÄNT eller en Rolex är ju att fara med osanning. Varumärkets påverkan kommer man inte undan!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Har omegas tidigare urverk varit dåliga?
Vem vet hur 3186/7 & 3235 går om 30 år
Omega har haft en historia med med eller mindre lyckade nya tekniska lösningar ja. Till skillnad från Rolex har Omega varit mycket pigga på att prova nya tekniker medan Rolex förfinat sina gamla traktorurverk. Jag tror du skulle kunna fråga vilken urmakare som helst vilket urverk som är det överlägsna i kvalitet/gångsäkerhet/reparerbarhet etc och alla skulle svara Rolex.
 

Zingo

Rolex
En vecka senare gick jag in på Nymans med certet i fickan. En ytterst trevlig ung man hälsande mig välkommen och frågade vad han kunde hjälpa mig med. Jag sa att jag inte var riktigt nöjd med länken och vi diskuterade vilken åtgärd som var lämplig, han frågade inte vart jag köpt klockan eller efter cert utan kom efter en kort stund tillbaka med justerad länk och berömde min klocka. När jag frågade vad jag blev skyldig så svarade han att det bjuder vi på och du är välkommen tillbaka.
Så antingen gick han emot Rolex riktlinjer eller så var Krons ute och cyklade. Nu är det ju samma ägare men inte så svårt att välja vart jag går när jag ska köpa en ny klocka.
Har hänt mig med.. in på Krons. Ung dryg kille som vägrade sälja tjänsten att lägga till en länkbit då jag inte hade cert med mig. Försökte förklara att det inte var något garanti jobb och att jag därför inte hade med mig certet utan gladeligen vill betala för det. Drygt och nonchalant svar. Sedan när jag tackade ändå så hugger han tag i armen, säger med drygt tonläge ”vänta lite” och tittar nära på klockan som om det vore en fake. Därefter säger han ”det var inget”. Skamsen lämnar man butiken med än känsla av misstänksamhet att man går runt med fake eller stöldgods.

Gick ner till Nymans. Supertrevligt bemötande och inga problem att fixa det. De ville inte ens ta betald vilket ändes fel och bad faktiskt (tre!) gånger om att få betala då jag vill göra rätt för mig men icke. Gissar på att de såg en potentiel kund.

Hur kan det vara så olika i två butiker med samma ägare? :confused:
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har hänt mig med.. in på Krons. Ung dryg kille som vägrade sälja tjänsten att lägga till en länkbit då jag inte hade cert med mig. Försökte förklara att det inte var något garanti jobb och att jag därför inte hade med mig certet utan gladeligen vill betala för det. Drygt och nonchalant svar. Sedan när jag tackade ändå så hugger han tag i armen, säger med drygt tonläge ”vänta lite” och tittar nära på klockan som om det vore en fake. Därefter säger han ”det var inget”. Skamsen lämnar man butiken med än känsla av misstänksamhet att man går runt med fake eller stöldgods.

Gick ner till Nymans. Supertrevligt bemötande och inga problem att fixa det. De ville inte ens ta betald vilket ändes fel och bad faktiskt (tre!) gånger om att få betala då jag vill göra rätt för mig men icke. Gissar på att de såg en potentiel kund.

Hur kan det vara så olika i två butiker med samma ägare? :confused:
Hur såg säljaren ut? Avlångt ansikte? Smal? Mustasch?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Har hänt mig med.. in på Krons. Ung dryg kille som vägrade sälja tjänsten att lägga till en länkbit då jag inte hade cert med mig. Försökte förklara att det inte var något garanti jobb och att jag därför inte hade med mig certet utan gladeligen vill betala för det. Drygt och nonchalant svar. Sedan när jag tackade ändå så hugger han tag i armen, säger med drygt tonläge ”vänta lite” och tittar nära på klockan som om det vore en fake. Därefter säger han ”det var inget”. Skamsen lämnar man butiken med än känsla av misstänksamhet att man går runt med fake eller stöldgods.
Hahaha, fantastiskt. Var med om något liknande på den tiden jag inte justerade länkar själv (vilket numera går på en minut). Är nyfiken på varför man frågar om cert i det läget. Är ju som att kräva registreringsbevis på bilen när man ska köpa vindrutetorkare :)
 

poormans

Rolex
när ska svenska AD börja med provlistor??

Screenshot_20180707-001040_Facebook.jpg
 

Fedor

Cartier
Har hänt mig med.. in på Krons. Ung dryg kille som vägrade sälja tjänsten att lägga till en länkbit då jag inte hade cert med mig. Försökte förklara att det inte var något garanti jobb och att jag därför inte hade med mig certet utan gladeligen vill betala för det. Drygt och nonchalant svar. Sedan när jag tackade ändå så hugger han tag i armen, säger med drygt tonläge ”vänta lite” och tittar nära på klockan som om det vore en fake. Därefter säger han ”det var inget”. Skamsen lämnar man butiken med än känsla av misstänksamhet att man går runt med fake eller stöldgods.

Gick ner till Nymans. Supertrevligt bemötande och inga problem att fixa det. De ville inte ens ta betald vilket ändes fel och bad faktiskt (tre!) gånger om att få betala då jag vill göra rätt för mig men icke. Gissar på att de såg en potentiel kund.

Hur kan det vara så olika i två butiker med samma ägare? :confused:

Också blivit ”certad” inne på Krons vid förfrågan om kortning av länk. Spontanbesök lunchtid. Log och gick därifrån.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jäklar va många som vill korta länkar!

Ser framför mig hur det ser ut vid AD butikerna, kön är 300meter lång. Alla ska korta av en länk...
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nä men att gå runt och tänka på att det eventuellt blir lågkonjuktur är ganska tråkigt i längden tror jag, bättre att leva här och nu så tar man det som det kommer :)
Absolut. Jag har det i bakhuvudet men skulle inte påstå att det styr mina beslut precis. Jag köper fortfarande klockor som om det inte fanns en morgondag! :D
 

Abrakadabra

Cartier
Tror de flesta köper Rolex för att alla andra köper Rolex. Det är bra lixom!

Just Rolex är väl lite av ett specialfall då nästan alla människor känner till märket oavsett om de är klockintresserade eller ej, när de då även är top of the line i sitt segement (enligt den generella människan iallafall, i slutändan så handlar det väl lite om hur man vill bedömma men att Rolex är bra kommer man inte ifrån) det blir nog lite av en snöbollseffekt av det hela speciellt när man slänger in lite masshysteri i smeten :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Just Rolex är väl lite av ett specialfall då nästan alla människor känner till märket oavsett om de är klockintresserade eller ej, när de då även är top of the line i sitt segement (enligt den generella människan iallafall, i slutändan så handlar det väl lite om hur man vill bedömma men att Rolex är bra kommer man inte ifrån) det blir nog lite av en snöbollseffekt av det hela speciellt när man slänger in lite masshysteri i smeten :)

Hur många människor ser man inte dagligen med en sportstål? Det enda de vill är att visa omvärlden att det går lite bra nu. Med betoning på lite.
 

Abrakadabra

Cartier
Hur många människor ser man inte dagligen med en sportstål? Det enda de vill är att visa omvärlden att det går lite bra nu. Med betoning på lite.

Ja det beror kanske på vart man bor men där jag bor ser jag ganska lite sportstål faktiskt, men det är väl som med fina bilar, de flesta har nog inget brinnande bilintresse men kan uppskatta en fin bil ändå :)
 
Topp