• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Karre

Omega
Jag hade bett om fler bilder. Svårt att säga något om skicket utifrån bilden annat än att armbandet ser ut att ha en del ganska kraftiga hairlines/repor (övre delen av bilden). Jag hade aldrig köpt en klocka bara utifrån den typen av bild. Har du fått ett pris? Du skriver att du är supernoga, i så fall bör du nog vara tydlig med att det är en klocka i mycket bra närmare nyskick du är ute efter.

Enligt mig den bästa moderna sportrollen 😊 Lycka till!
Tack för svar! Jag valde ett säkrare kort och klev in i en butik igår istället och plockade ut en likadan. Oerhört bra skick och riktigt nöjd med köpet. 120k för en 116610LN från 2017.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
6208E388-8783-404D-A9A8-206498314911.png

Är inne på att köpa denna 116600 och som förstagångsköpare är jag lite petig med skicket. Jag har frågat om det är ett jack vid nummer 37 på glaset, men förutom det anses tex casen/bezel som bra skick med normal slitage?

Karre
Håller med @DrManhattan ovan - be om fler/bättre bilder. Jättesvårt att bedöma skicket bara med denna rätt dålig bild att utgå från.
Sen ska du inte vara rädd för lite hairlines och märken - de kommer ändå ifall du tänker använda klockan på riktigt. Min är full med märken men klockan är lika grym ändå.
Får man fråga vad du blivit erbjuden för pris ungefär? Jag tycker det är svårt att få en rättvis prisbild på denna eftersom det säljs så få. C24 säger lite över 140k, dra av de vanliga tio procenten så tror jag man närmar sig verkligheten för ett privatköp med full set i ok skick. Kanske 130.
Oavsett så är det en riktigt bra klocka och extra kul är ju att den inte är så vanlig eftersom de tillverkades under ganska kort tid jämfört med de flesta andra Rolex. Att de sen förstörde modellen genom att gå upp till 43mm och sätta dit förstoringsglas ger också extra krydda åt denna tycker jag.

Såhär ser min ut efter 4 års användning. De senaste tre och ett halvt åren i rotation med andra iofs.
7ABD6B0A-2C23-4188-8772-099C12A54F12.jpeg
B1E8DA94-3017-4D93-9E3F-5DFB54E26740.jpeg
70FC5C22-9524-4054-BCA2-CA15C9B5F0D5.jpeg
40AFC161-A55C-46C7-9936-4251342A0F45.jpeg
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Nybörjarfråga: Hur bör man förvara sin klocka för att undvika stretch på länken så mycket som möjligt?
Har haft min klocka ~1 år och när jag inte använder den så låter jag den sitta runt originalkudden i lådan. Har inte märkt av någon stretch på länken än iallafall.
Har en 16233 med jubilélänk.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Karre

Omega
Håller med @DrManhattan ovan - be om fler/bättre bilder. Jättesvårt att bedöma skicket bara med denna rätt dålig bild att utgå från.
Sen ska du inte vara rädd för lite hairlines och märken - de kommer ändå ifall du tänker använda klockan på riktigt. Min är full med märken men klockan är lika grym ändå.
Får man fråga vad du blivit erbjuden för pris ungefär? Jag tycker det är svårt att få en rättvis prisbild på denna eftersom det säljs så få. C24 säger lite över 140k, dra av de vanliga tio procenten så tror jag man närmar sig verkligheten för ett privatköp med full set i ok skick. Kanske 130.
Oavsett så är det en riktigt bra klocka och extra kul är ju att den inte är så vanlig eftersom de tillverkades under ganska kort tid jämfört med de flesta andra Rolex. Att de sen förstörde modellen genom att gå upp till 43mm och sätta dit förstoringsglas ger också extra krydda åt denna tycker jag.

Såhär ser min ut efter 4 års användning. De senaste tre och ett halvt åren i rotation med andra iofs.
7ABD6B0A-2C23-4188-8772-099C12A54F12.jpeg
B1E8DA94-3017-4D93-9E3F-5DFB54E26740.jpeg
70FC5C22-9524-4054-BCA2-CA15C9B5F0D5.jpeg
40AFC161-A55C-46C7-9936-4251342A0F45.jpeg
Stort tack för input! Jag körde lite säkrare kort och gick på en 11610 i absolut toppskick från butik.

Däremot så ska jag vara ärlig och säga att jag blir galet sugen på en 116600 när du skriver så. Det var just den korta produktionstiden som tilltalade mig. Det kommer garanterat bli en sådan framöver.

125k ligger den ute för på blocket och jag tyckte priset var attraktivt. Jag var beredd att betala ca 135k från butik. Men suben dök upp först.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nybörjarfråga: Hur bör man förvara sin klocka för att undvika stretch på länken så mycket som möjligt?
Har haft min klocka ~1 år och när jag inte använder den så låter jag den sitta runt originalkudden i lådan. Har inte märkt av någon stretch på länken än iallafall.
Har en 16233 med jubilélänk.
Jag skulle säga att största orsaken till stretch är smuts som "slipar" ner stiften och stifthålen när klockan används och länken rör på sig.

Länken ligger still i förvaring: ingen stretch. Smutsig länk med bilhandlarhäng och som används mycket: stretch.

Rengör länken minst en gång om året, oftare om den används ofta.
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Jag skulle säga att största orsaken till stretch är smuts som "slipar" ner stiften och stifthålen när klockan används och länken rör på sig.

Länken ligger still i förvaring: ingen stretch. Smutsig länk med bilhandlarhäng och som används mycket: stretch.

Rengör länken minst en gång om året, oftare om den används ofta.
Tusen tack för svaret! :) Då har jag lite bättre koll på vad som gäller. Ska absolut rengöra länken oftare än en gång om året.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Fråga!
Är det lika löjligt svårt att få en Stainless steel Datejust 41 hos en AD som de andra modellerna? Med löjligt svårt så syftar jag på omöjligt som dom gjort med t.ex. Suben eller Daytona?
 

Laplander

Rolex
Fråga!
Är det lika löjligt svårt att få en Stainless steel Datejust 41 hos en AD som de andra modellerna? Med löjligt svårt så syftar jag på omöjligt som dom gjort med t.ex. Suben eller Daytona?

Var ute efter en DJ41 med vit urtavla, fluted bezel och Jubilee, det blev njet hos en känd svensk AD tyvärr...
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Intressant att det är sådan skillnad mellan den och 36an. Den senare är det ju ingen kötid på alls.
Vilket egentligen är lite konstigt med tanke på att 36mm sitter bättre och snyggare på många handleder och borde rimligtvis vara populärare. Men, kanske är det så att Rolex också producerar mycket större volymer av den klassiska 36mm jämfört mot 41mm och den senare finns i betydligt mer begränsad omfattning hos AD?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Vilket egentligen är lite konstigt med tanke på att 36mm sitter bättre och snyggare på många handleder och borde rimligtvis vara populärare. Men, kanske är det så att Rolex också producerar mycket större volymer av den klassiska 36mm jämfört mot 41mm och den senare finns i betydligt mer begränsad omfattning hos AD?
Jag tror den stora massan, dvs ej klocknördar, vill ha en klocka som syns om man lägger pengar på Rolex och därför är DJ41 populär. De tycker nog 36:an känns för liten och jag tycker detsamma.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vilket egentligen är lite konstigt med tanke på att 36mm sitter bättre och snyggare på många handleder och borde rimligtvis vara populärare. Men, kanske är det så att Rolex också producerar mycket större volymer av den klassiska 36mm jämfört mot 41mm och den senare finns i betydligt mer begränsad omfattning hos AD?
Det är det som är synd. För vissa verkar det vara mer fokus på hur stor klockan ska vara, än att den sitter bra på handleden.

Ett par nya OP41 ägare borde enligt mig ha valt 36:an istället
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Det är det som är synd. För vissa verkar det vara mer fokus på hur stor klockan ska vara, än att den sitter bra på handleden.

Ett par nya OP41 ägare borde enligt mig ha valt 36:an istället
Ja, samtidigt är ju 36mm också en unisex modell så jag tror att den tillverkas i större volymer än 41mm. Tycker passformen är grym på 36mm, börjar bli sugen på en sådan igen. Mycket hellre än 41mm DJ 😀
 
Jag köpte en DJ41 istället för en DJ36 eftersom jag tyckte den räfflade bezelen såg bättre ut på 41an.
Den såg bredare och större ut liksom.
Annars hade jag hellre valt 36an..
 
  • Like
Reactions: PJZ

Hmmmm

Omega
Senaste “marknadsnytt”, fran Filippinerna, Ny Daytona Platinum, 1,2M, har for mig de gick for 350-400k, for ngt ar sedan....DJ priser verkar avta, folk forsoker fa bra bet for “highly collectible”, discontinued exp. 39....men ligger dock “bara” runt 85-90k....
Har “lagt ned” Rolex ca 2-3 ggr sista 20 aren, men gar fn inte, trillar alltid tillbaks, de ar ju bast, eller ?
Daytona Platinum har flippat ur :O
 

Stein

Cartier
Ledsen att säga det men eftersom det är din polares - det är nått som inte riktigt rimmar med slät glasring och jubileelänk...
Tycker helt klart att det funkar. Har haft både fluted och slät bezel. Upplever större skillnad på bild än i verkligheten. Däremot så gillar jag proportionerna bättre på 36 mm. Men jag är inte helt partisk ;) Men smaken är som...
Photo Blur_May122021_233837.jpg
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
I veckan fick en kompis ställa sig i kö på en sub med datum på Nymans. De sa att han förmodligen skulle få klockan inom ett år.

1. Han har köpt två datejust där tidigare, det trodde inte jag var i närheten tillräckligt för att få ställa sig i kö.
2. Inom ett år?? Hade gissst på 5år+ men det ska nämnas att jag inte håller mig uppdaterad på kötider för fem öre.

Har det hänt något med efterfrågan jag missat? Trodde det var väldigt mycket längre väntetid 🤔
 
Senast ändrad:

Dafi

Cartier
2-Faktor
I veckan fick en kompis ställa sig i kö på en sub med datum på Nymans. De sa att han förmodligen skulle få klockan inom ett år.

1. Han har köpt två datejust där tidigare, det trodde inte jag var i närheten tillräckligt för att få ställa sig i kö.
2. Inom ett år?? Hade gissst på 5år+ men det ska nämnas att jag inte han håller mig uppdaterad på kötider för fem öre.

Har det hänt något med efterfrågan jag missat? Trodde det var väldigt mycket längre väntetid 🤔
Den kötid som krävs brukar de ge ganska godtyckligt, vad jag har förstått.
 
Topp