• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Äntligen har nya klockan landat!

20220427_115552.jpg
 

Liam4

Breitling
Hej,
Är ute efter en begagnad sub och tänkte höra hur ni går tillväga när ni köper en begagnad klocka?

  • Hur säkerhetsställer jag att den inte är stulen? Måste man kontrollera via AD?
  • Om man köper utan papper, kan den bli stöldanmäld efter att köpet ha gjorts?
  • Om jag skulle gå in i en butik och kontrollera äktheten på en klocka jag köpt på tex Blocket och den skulle visa sig vara stulen. Kommer de ta klockan ifrån mig?
Alla tips mottages!
Tack på förhand.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Hej,
Är ute efter en begagnad sub och tänkte höra hur ni går tillväga när ni köper en begagnad klocka?

  • Hur säkerhetsställer jag att den inte är stulen? Måste man kontrollera via AD?
  • Om man köper utan papper, kan den bli stöldanmäld efter att köpet ha gjorts?
  • Om jag skulle gå in i en butik och kontrollera äktheten på en klocka jag köpt på tex Blocket och den skulle visa sig vara stulen. Kommer de ta klockan ifrån mig?
Alla tips mottages!
Tack på förhand.
Ad kommer högst troligen inte hjälpa dig i sådant ärende och som jag förstått det har inte rolex offentliggjort serienummer över stulna klockor (någon får rätta mig om jag har fel).

Mot denna bakgrund kan du egentigen bara "köpa säljaren" dvs, har denne referenser? verkar hen reko? Kan hen bevisa varifrån klockan kommer med kvitto eller dylikt? Man kommer långt på sunt förnuft.

Du kan absolut bli av med klockan om den är stulen. Häleri är olagligt.
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Hej,
Är ute efter en begagnad sub och tänkte höra hur ni går tillväga när ni köper en begagnad klocka?

  • Hur säkerhetsställer jag att den inte är stulen? Måste man kontrollera via AD?
  • Om man köper utan papper, kan den bli stöldanmäld efter att köpet ha gjorts?
  • Om jag skulle gå in i en butik och kontrollera äktheten på en klocka jag köpt på tex Blocket och den skulle visa sig vara stulen. Kommer de ta klockan ifrån mig?
Alla tips mottages!
Tack på förhand.

Det som nämnts här ovan men lägg tyngd på personen. Var bor han? Inkomst? Straffregister? Är det rimligt att han äger en sub? Varför finns inte papper på den? Osv.. osv..
 

Liam4

Breitling
Ad kommer högst troligen inte hjälpa dig i sådant ärende och som jag förstått det har inte rolex offentliggjort serienummer över stulna klockor (någon får rätta mig om jag har fel).

Mot denna bakgrund kan du egentigen bara "köpa säljaren" dvs, har denne referenser? verkar hen reko? Kan hen bevisa varifrån klockan kommer med kvitto eller dylikt? Man kommer långt på sunt förnuft.

Du kan absolut bli av med klockan om den är stulen. Häleri är olagligt.
Det som nämnts här ovan men lägg tyngd på personen. Var bor han? Inkomst? Straffregister? Är det rimligt att han äger en sub? Varför finns inte papper på den? Osv.. osv..
Om inte Ad kan hjälpa mig verifiera att den är äkta så låter det som att man mest får gå på personen samt handlingarna denne har, precis som ni säger.
Låter dock ganska tråkigt att man inte kan säkerhetsställa så att man inte blir av med klockan vid framtida service om man köper klockan för över listpris vilket anses vara i godtro när box och cert finns men kvitto saknas tex.

Får ha tålamod och hitta en säljare som känns trygg med referenser.

Tack för era svar!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Om inte Ad kan hjälpa mig verifiera att den är äkta så låter det som att man mest får gå på personen samt handlingarna denne har, precis som ni säger.
Låter dock ganska tråkigt att man inte kan säkerhetsställa så att man inte blir av med klockan vid framtida service om man köper klockan för över listpris vilket anses vara i godtro när box och cert finns men kvitto saknas tex.

Får ha tålamod och hitta en säljare som känns trygg med referenser.

Tack för era svar!
När jag köpte min första begagnade Rolex så ville säljaren att vi skulle gå till en AD och betala för en äkthetskontroll, så att båda skulle känna sig trygga.
Du kan även betala för en värdering. Då går man också igenom klockan och kollar att allt är ok.
 

K97

Cartier
Om inte Ad kan hjälpa mig verifiera att den är äkta så låter det som att man mest får gå på personen samt handlingarna denne har, precis som ni säger.
Låter dock ganska tråkigt att man inte kan säkerhetsställa så att man inte blir av med klockan vid framtida service om man köper klockan för över listpris vilket anses vara i godtro när box och cert finns men kvitto saknas tex.

Får ha tålamod och hitta en säljare som känns trygg med referenser.

Tack för era svar!
Försök och kolla efter en klocka här på forumet, säkrare och mer seriöst än på blocket. Sen kan du komma överens med säljaren om du är osäker, att ni tar klockan till kaplans för värdering, och vänta ca 1v för svar etc.
 

Liam4

Breitling
När jag köpte min första begagnade Rolex så ville säljaren att vi skulle gå till en AD och betala för en äkthetskontroll, så att båda skulle känna sig trygga.
Du kan även betala för en värdering. Då går man också igenom klockan och kollar att allt är ok.
Dåså, då kan man gå till en AD och betala för en äkthetskontroll. Därmed bör man också kunna utesluta ifall den är med i stöldregistret.
Minns du vad det kostade att få den kontrollerad?

Försök och kolla efter en klocka här på forumet, säkrare och mer seriöst än på blocket. Sen kan du komma överens med säljaren om du är osäker, att ni tar klockan till kaplans för värdering, och vänta ca 1v för svar etc.
Yes, håller utkik här också.
Tack för ditt svar och tips!
 
  • Like
Reactions: K97

KenKun

Patek
2-Faktor
Dåså, då kan man gå till en AD och betala för en äkthetskontroll. Därmed bör man också kunna utesluta ifall den är med i stöldregistret.
Minns du vad det kostade att få den kontrollerad?


Yes, håller utkik här också.
Tack för ditt svar och tips!
Detta var 2015. Gick på runt 600 kr. Tror att det är dyrare nu.

Gör annars en värdering. Bra att ha om man vill försäkra klockan
 

JJsthlm

Omega
Dåså, då kan man gå till en AD och betala för en äkthetskontroll. Därmed bör man också kunna utesluta ifall den är med i stöldregistret.
Minns du vad det kostade att få den kontrollerad?


Yes, håller utkik här också.
Tack för ditt svar och tips!
Görs det äkthetskontroller hos AD numera? Sist jag frågade så gjorde de inte det utan fick istället lämna in den på ett trycktest som i sin tur ”garanterade äktheten”..
 

FlipSwede

Rolex
Hej,
Är ute efter en begagnad sub och tänkte höra hur ni går tillväga när ni köper en begagnad klocka?

  • Hur säkerhetsställer jag att den inte är stulen? Måste man kontrollera via AD?
  • Om man köper utan papper, kan den bli stöldanmäld efter att köpet ha gjorts?
  • Om jag skulle gå in i en butik och kontrollera äktheten på en klocka jag köpt på tex Blocket och den skulle visa sig vara stulen. Kommer de ta klockan ifrån mig?
Alla tips mottages!
Tack på förhand.
AF's har inget varldsregister over stulna klockor. Utan papper har du ingen aning var din klocka saldes ny.
Mojligtvis de har ett internregister om det anmalts till just den butiken,men jag ar relativt overtygad om att detta inte far delas med andra butiker pga GRPD (eller vad nu dataskyddslagen heter)
Polis,Larmtjanst (osaker har om det ar de som har nagon form av register) samt om du verkligen orkar, ringa runt till forsakringsbolagen och hora dig for ar val sa langt du som privatperson behover ga for att kunna anses ha kontrollerat att varan inte ar stulen.

Givetvis kan den bli stoldanmald narsomhelst. Nagon kanske vill javlas med just dig..vad vet jag

Se svar pa fraga ett.
Butiken har formodligen ingen aning om den ar stulen eller ej.
Om de daremot skickar klockan for service till RSC sa besalgtages den da de har ett register over klockor som ar anmalda som stulna.
Men det registeret ar internt (ratta mig om jag har fel). Sedan ligger den dar tills arendet ar utrett. Finns tradar om detta pa Rolexforums. Nagon fick tillbaka sin Daytona efter att den skickats pa service sadar 5ar senare.....

Sakraste sattet att se till sa allt ar ok med din klocka ar att skicka den pa service till just RSC. Men det kostar...och tar tid.
 

FlipSwede

Rolex
Det @FlipSwede säger tror jag är det enda sättet för att komma i närheten av att vara 100% säker. Vet inte ens om det är 100% ärligt talat. Men absolut det närmsta man kan komma, om jag får gissa.
Nej det ar inte 100% sakert,men jag har svart att tro man som privatperson kan gora mycket mer.

Godtro ar ju borta,sa den som koper en stulen vara far vackert finna sig i att bli frantagen denna om det uppdagas,och sedan driva process mot den man kopt den av om jag minns ratt.

Sedan ska man ga ner pa detaljer beroende pa vad det nu ar for klocka som fragestallaren amnar kopa.
Servicetavla och visare kan ju dra ner priset med manga skona tusenlappar beroende pa vad det ar for klocka. Polering likasa.
Saker som for en nyborjare kanske ar omojliga att se,eller helt enkelt nagot man inte ens tanker pa.

Upplyses man om detta nar man lamnar in en klocka for vardering? Eller kravs det en riktig service? Eller inte ens da far man veta...?

Jag ar nyfiken da jag inte har en aning heller och definitvit inte ar duktig nog att kunna se sjalv.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Liam4

Breitling
AF's har inget varldsregister over stulna klockor. Utan papper har du ingen aning var din klocka saldes ny.
Mojligtvis de har ett internregister om det anmalts till just den butiken,men jag ar relativt overtygad om att detta inte far delas med andra butiker pga GRPD (eller vad nu dataskyddslagen heter)
Polis,Larmtjanst (osaker har om det ar de som har nagon form av register) samt om du verkligen orkar, ringa runt till forsakringsbolagen och hora dig for ar val sa langt du som privatperson behover ga for att kunna anses ha kontrollerat att varan inte ar stulen.

Givetvis kan den bli stoldanmald narsomhelst. Nagon kanske vill javlas med just dig..vad vet jag

Se svar pa fraga ett.
Butiken har formodligen ingen aning om den ar stulen eller ej.
Om de daremot skickar klockan for service till RSC sa besalgtages den da de har ett register over klockor som ar anmalda som stulna.
Men det registeret ar internt (ratta mig om jag har fel). Sedan ligger den dar tills arendet ar utrett. Finns tradar om detta pa Rolexforums. Nagon fick tillbaka sin Daytona efter att den skickats pa service sadar 5ar senare.....

Sakraste sattet att se till sa allt ar ok med din klocka ar att skicka den pa service till just RSC. Men det kostar...och tar tid.
Har du någon idé om vad som krävs för att anmäla den stulen?
 
Topp