• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

30017997-56C9-452B-B1DA-F7D97C3C4BAD.jpeg

Har jagat en 16800 i bra skick rätt länge. Perfekta submarinern med sin målade tavla i ett modernt case.
Tänkt bli owg med den men vet inte om det kommer gå. Kompletterar ju 16750 så otroligt bra. 😍
 
I London och passade idag på att ta en sväng förbi Vintage Watch Company. Fanns en del att välja på!😀 Sorry för lite oskarpa bilder..
 

Bilagor

  • E3BC17E0-A7E3-4AB6-BB77-11360E0DBDBA.jpeg
    E3BC17E0-A7E3-4AB6-BB77-11360E0DBDBA.jpeg
    740.8 KB · Visningar: 18
  • 9E6826CF-D30E-462B-84C2-631A513AABDA.png
    9E6826CF-D30E-462B-84C2-631A513AABDA.png
    584.5 KB · Visningar: 18
På min ena submariner så är kronan hackig / trög i utskruvat läge när man skall dra igång klockan, i läget när man byter datum rullar den på jätte fint och likadant i läget man skruvar om tiden på men i första läget är den annorlunda. Någon som känner till detta och vet om det täcks av Rolex 5 åriga garanti ?
 
På min ena submariner så är kronan hackig / trög i utskruvat läge när man skall dra igång klockan, i läget när man byter datum rullar den på jätte fint och likadant i läget man skruvar om tiden på men i första läget är den annorlunda. Någon som känner till detta och vet om det täcks av Rolex 5 åriga garanti ?
Det dekkes av garantien. 100%.
 
Har just köpt en Yachtmaster 126622 och funderar på att sätta på ett gummiarmband när klockan
skall vara lite mer oöm. RubberB har jag sett, finns det andra märken som kan rekommenderas?
Och hur svårt är det att byta utan proffsverktyg? Bör jag lämna in den (vart?) för att få det gjort
och slippa repor. (Stockholm)
 
Senast ändrad:
Har just köpt en Yachtmaster 126622 och funderar på att sätta på ett gummiarmband när klockan
skall vara lite mer oöm. RubberB har jag sett, finns det andra märken som kan rekommenderas?
Och hur svårt är det att byta utan proffsverktyg? Bör jag lämna in den (vart?) för att få det gjort
och slippa repor. (Stockholm)
OM du lyckas få tag på ett oysterflex så hade det suttit som ett smäck men annars är väl Everest och RubberB standard rekommendationen. Om man tar det försiktigt (och ev tejpar bandhornen) går det att byta själv utan problem. Annars kan valfri AD lösa det. Dock har vissa en ful ovana att ta betalt för att byta band som inte kommer från som själva..
 
Är det någon som köper från Chrono24? Hur, i så fall? Priserna är ju helt övertrissade. Det finns ju inga sexsiffriga datejusts för under 100 K, känns det som.

Än är inte den sista idioten född så många tar chansen att bättra på sina marginaler där. Med det sagt finns det en ganska duglig prutmån många gånger. På mina tre senaste klockköp där (Vacheron, Breguet och Panerai) så har jag fått ner priset mellan 10-15%. Visst, det lär inte vara lika lätt på en rolle men ligg på dem med bud.

Tittar jag på hur min DJ 41 värderas där så pekar det på 127’ idag. Jag tror att en realistisk siffra snarare är 80’ för mig som privatperson och kanske 90’ för handlare.

Sedan bör man ha med sig att du också tittar med erfarenhet av försvenskade priser. Klockmarknaden i vårt lilla land har aldrig varit stor och man har aldrig kunnat få ut de sista kronorna på samma sätt som utanför landets gränser.

Edit: stavar som en kratta.
 
Senast ändrad:
Har just köpt en Yachtmaster 126622 och funderar på att sätta på ett gummiarmband när klockan
skall vara lite mer oöm. RubberB har jag sett, finns det andra märken som kan rekommenderas?
Och hur svårt är det att byta utan proffsverktyg? Bör jag lämna in den (vart?) för att få det gjort
och slippa repor. (Stockholm)
Det är ganska svårt att få av armbandet utan speciella verktyg. Har du en bred pincett så kan det gå, jag själv tog en tandpetare och tryckte in nålen medan jag drog i andra änden. Men var försiktig så inte nålen flyger iväg. Du kommer ALDRIG hitta den, tro mig...
 
Har just köpt en Yachtmaster 126622 och funderar på att sätta på ett gummiarmband när klockan
skall vara lite mer oöm. RubberB har jag sett, finns det andra märken som kan rekommenderas?
Och hur svårt är det att byta utan proffsverktyg? Bör jag lämna in den (vart?) för att få det gjort
och slippa repor. (Stockholm)
Hej,
Det låter som du inte bytt band förut och då är Rolex nyare länkar inte att rekommendera alls. De sitter otroligt tajt och du kommer med stor säkerhet repa både länk som klocka. Träna på ngt billigare😊
 
Hej,
Det låter som du inte bytt band förut och då är Rolex nyare länkar inte att rekommendera alls. De sitter otroligt tajt och du kommer med stor säkerhet repa både länk som klocka. Träna på ngt billigare😊
Tolkar det som att lämna in och betala några kronor för bytet är en bra idé. I förhållande till klockans pris är det ju försumbart. Har läst att min AD är grinig på sånt men också att KG på Folkkungagatan är bra. Finns det andra förslag på duktiga urmakare i Stockholm?
 

Bilagor

  • IMG20221010101159.jpg
    IMG20221010101159.jpg
    308.8 KB · Visningar: 11
Tolkar det som att lämna in och betala några kronor för bytet är en bra idé. I förhållande till klockans pris är det ju försumbart. Har läst att min AD är grinig på sånt men också att KG på Folkkungagatan är bra. Finns det andra förslag på duktiga urmakare i Stockholm?
Klokt beslut och lycka till:) Är det 20mm mellan bandhornen så finns en uppsjö av både billigare och dyrare band. Vill du behålla Rolex viklås så är utbudet smalare.
 
Tolkar det som att lämna in och betala några kronor för bytet är en bra idé. I förhållande till klockans pris är det ju försumbart. Har läst att min AD är grinig på sånt men också att KG på Folkkungagatan är bra. Finns det andra förslag på duktiga urmakare i Stockholm?
Tycker nog folk är väl försiktiga eller far med skrämsel. Det är inte svårt att plocka lös bandstiften med avsett verktyg förutsatt att tummen inte sitter mitt i handen.
 
Tillbaka
Topp