• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är GMT master den bästa modellen?
1000035646.jpg

Ok, jag antar att man inte ska säga till sin AD att man bytt klockan då? Låter som man får hålla ut tills det gått 5 år då helt enkelt.

Får man köpa en klocka för att ge bort den som gåva? Eller är man paria då?

Jag vet inte. Jag tror att ärlighet varar längst.

Förklara läget, jag gissar att de gör skillnad på om man gett bort den eller bytt mot en annan färg vs flippat för 2x dagen efter man hämtat ut. Men nu håller det här på att bli en fråga för spåkuletråden så kör vidare där

Börjat bli galet sugen på en 116234. Ser att dem flesta till salu genom åren på forumet tagits ut runt 2017, någon som vet när sista året var som dessa tillverkades?

T

Tack! Men finns väll ändå nyare 116234 med superjubilee än 2019?
Discontinued i samband med 126234 2019.
Möjligt att du kan stöta på någon hyllvärmare som är uttagen 2020 med udda tavla.

Jag har jagat 116234 i flera omgångar och aldrig stött på någon senare än 2018.

De som sålts på KS har ofta varit 2015-2017, så sent i produktionsserien.

Börjat bli galet sugen på en 116234. Ser att dem flesta till salu genom åren på forumet tagits ut runt 2017, någon som vet när sista året var som dessa tillverkades?
Förmodar att det är pga superjubilee? Övervägt senaste refen? Personligen anser jag den vara så mycket bättre på allt annat att det överväger. Och då är jag ett superfan av superjubilee...

Förmodar att det är pga superjubilee? Övervägt senaste refen? Personligen anser jag den vara så mycket bättre på allt annat att det överväger. Och då är jag ett superfan av superjubilee...
Ja exakt, endast pga det! Haft 126234 både på jubilee och oyster där jag föredrar oyster samt att jag även haft 116200 men vill åt vitguldsringen pga min OP annars blir lite lik. Annars hade jag nog köpt en 116200 istället.

Personligen föredrar jag den nya mer. I synnerhet pga symmetrisk boett. Därtill enligt mig bättre balans / proportioner bezel / tavla / kronograf.

Dock tycker jag nya refen gör sig bättre i svart.
Den vita är riktigt bra men instämmer lite i det du säger. Nya svarta är "det nya svarta" 😉
Gillar egentligen zenith bäst och den nya är ju en tydlig flört.

Denna är jätterolig 😁
1000035742.jpg

Hej Tråden,

Har en fråga (som säkert behandlats tidigare, men tacksam för svar här) - om man / tidigare ägare servat klocka på certifierat Rolex serviceställe och har servicekort med all info, är det så att deras garanti på servicen då gäller i två år? Och enligt trådens stora erfarenhet, hur smidiga brukar AD/Rolex vara på att sköta detta åtagande om klockan skulle börja bära sig åt inom den utsatta garantitiden?

"Frågar åt en kompis" :)

🙏

Hej Tråden,

Har en fråga (som säkert behandlats tidigare, men tacksam för svar här) - om man / tidigare ägare servat klocka på certifierat Rolex serviceställe och har servicekort med all info, är det så att deras garanti på servicen då gäller i två år? Och enligt trådens stora erfarenhet, hur smidiga brukar AD/Rolex vara på att sköta detta åtagande om klockan skulle börja bära sig åt inom den utsatta garantitiden?

🙏

Yes, två år från servicetillfället :)

Hej Tråden,

🙏
Stämmer.

Ska jag gissa så är det inget snack att de åtgärdar gratis om det är de som missat något.
Men har tex du tappat klockan I badrumsgolvet eller glömt skruva in kronan&duschat blir det ju annat.

Sedan kanske inte garantiärenden har högsta prioritet om urmakare har fullt upp med betalande kundjobb.

Stämmer.

Ska jag gissa så är det inget snack att de åtgärdar gratis om det är de som missat något.
Men har tex du tappat klockan I badrumsgolvet eller glömt skruva in kronan&duschat blir det ju annat.

Sedan kanske inte garantiärenden har högsta prioritet om urmakare har fullt upp med betalande kundjobb.
Tack, låter rimligt. Jag är helt oskyldig, men man vet ju inte vad de hittar när de skruvar upp klockan?! Jag gör ett försök, tack för input!

Köpte precis den här i Tokyo. 210 000kr fick jag punga ut. Den är från 1989. Fick även garantin (som uppenbarligen gått ut) men ingen låda eller andra papper.

Hur dålig affär har jag gjort? Kan inget om klockor, hittade detta forumet å tänkte ni kunde roasta mig.

Bra affär eller inte kommer jag va kung på lokala pizzerian nu iaf :)
Screenshot 2025-01-28 at 11.33.00.png

Köpte precis den här i Tokyo. 210 000kr fick jag punga ut. Den är från 1989. Fick även garantin (som uppenbarligen gått ut) men ingen låda eller andra papper.

Hur dålig affär har jag gjort? Kan inget om klockor, hittade detta forumet å tänkte ni kunde roasta mig.

Fin day date, gillar tavla. Beror nog lite på skicket på länken - hur mycket länken slackar, om du för in den i Sverige så får du lägga på tull och moms, och då skulle jag spontant tro att det blir några 10-tals tusen lägre vid försäljning i Sverige (tull & moms får du nog inte åter vid försäljning i Sverige). Såldes en 18238 i NOS-skick för 220k här på KS, skulle tippa på att värdet ligger kring 180-200k, men hos handlare får man såklart betala lite mer än så. Men om du gillar den och tänker använda den en längre tid så spelar det ju ingen roll.

Du kan inget om klockor men pangar ut 200k+ på en daydate?

Tillbaka
Topp