• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Världens bästa matlagningsklocka!

Fixar allt från löskokta ägg till spaghettisås!

1000014202.jpg
Tycker den är cool. Hur använder man knapparna och går ringen att vrida?

Tycker den är cool. Hur använder man knapparna och går ringen att vrida?
Jadå med ringen,eller command bezel vad nu det svenska ordet för det är så aktiveras nedräkningsfunktionen från 10-0.
Via Kronan ställer man sedan in hur många minuter man vill börja på.
Tex löskokt ägg 3min.

Knapparna funkar sedan som vilken kronograf som helst. Dvs Start Stop Nollställ.

Urverket påstås vara ett av de mer komplicerade Rolex skruvar,eller skruvade då YMII väl inte längre görs,ihop.
10 minutersfunktionen har att göra med den tid en seglare har på sig att hitta "sin" position vid kappsegling innan startskottet går. Om jag fattat funktion och syfte rätt.

Men jag varken seglar eller har något båtintresse. Däremot tyckte jag den var kul.
Gulguld TT och Stål ser jag lite då och då,och av de tre mest gulguld.
Men en till vitguld till har jag nog aldrig sett på stan.

IMG_1071.jpeg

Har precis köpt den här trevliga Submariner 124060 från 2022, enligt uretvintage är den ”ny och oanvänd”. Mitt dilemma är att den utskrift från timegrapher som låg i lådan visar på +6s/d, Amp 285 grader, BE 0,0 ms och Lift 52 grader.

Hur låter dessa siffror? 6 sekunder per dag för en oanvänd klocka som är certifierad till +-2 sek/dag låter mycket i mina okunniga öron?

Överväger att skicka tillbaka den pga detta.

IMG_1071.jpeg

Har precis köpt den här trevliga Submariner 124060 från 2022, enligt uretvintage är den ”ny och oanvänd”. Mitt dilemma är att den utskrift från timegrapher som låg i lådan visar på +6s/d, Amp 285 grader, BE 0,0 ms och Lift 52 grader.

Hur låter dessa siffror? 6 sekunder per dag för en oanvänd klocka som är certifierad till +-2 sek/dag låter mycket i mina okunniga öron?

Om den är från 2022 borde den vara under Rolex-garanti om inte annat. Skulle nåt vara tokigt kan du få en ”gratis service” :)

IMG_1071.jpeg

Är det i en position eller ett snitt av alla sex positioner? Vad är avvikelsen per dygn när den är buren på handleden?

Om den är från 2022 borde den vara under Rolex-garanti om inte annat. Skulle nåt vara tokigt kan du få en ”gratis service” :)
Jo, det är såklart sant.

Är det i en position eller ett snitt av alla sex positioner? Vad är avvikelsen per dygn när den är buren på handleden?
Jag vet inte, alla siffrorna är från utskriften och jag vet inte mer än så. Har inte brutit plomberingen på länken som måste vara hel för att öppet köp ska gälla, så har inte burit klockan än.

Jo, det är såklart sant.

Jag vet inte, alla siffrorna är från utskriften och jag vet inte mer än så. Har inte brutit plomberingen på länken som måste vara hel för att öppet köp ska gälla, så har inte burit klockan än.

Varför inte mäta lite själv? Om du säger i vilken stad du bor kanske nån här kan ställa upp med en Timegrapher, eller om du går förbi en lokal urmakare?

IMG_1071.jpeg

Bra värden. Är +6 sek i ett specifikt läge eller medelvärdet? Du har alltså inte burit klockan och sett hur den går under användning?

Om du tycker avvikelsen är oacceptabel under användning så är det ändå bara en mindre ruckning som krävs. Själv hade jag inte brytt mig.

Senast ändrad:
Bra värden. Är +6 sek i ett specifikt läge eller medelvärdet? Du har alltså inte burit klockan och sett hur den går under användning?

Om du tycker avvikelsen är oacceptabel under användning så är det ändå bara en mindre ruckning som krävs. Själv hade jag inte brytt mig.
Jag delar den uppfattningen. :)
Tack för era svar! Efter att ha fått samma åsikt, samt en avmagnetisering, på Bergströms ur valde jag att bryta plomberingen och anpassa länken efter mina smala handleder😄

Känns helt rätt!

Har en tanke om att få centerlänkarna på min Milgauss borstade i samma stil som ytterlänkarna och har frågat runt hos flera urmakare om att få hjälp. Men hittills inget napp. Någon som har tips på bra ställe i Stockholm för ändamålet? Har hittills kollat med Krons, Rob E, Svante hos Klockmaster och Farfars.

IMG_1668.jpeg

Tillbaka
Topp