• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

16234.
Denna får jobba mest just nu.
IMG_9374.jpg

Ångrar att man inte köpte en från AD på den tiden den var i produktion och man kunde få 15% rabatt på list. Bästa Sea-Dwellern i mina ögon!
Jo, det hade varit betydligt billigare. Jag har en tagg på den här på under 100k. Fick ge 170 för min för tre år sen. Sen har priset fortsatt att rasa, men det känns som det borde bottna snart. Ska inte sälja den hur som.
Jo, bästa Sea-Dwellern.

När man servar och polerar en femsiffrig dykare hos AD, polerar dom då ”chamfers” (vet inte vad det heter på svenska).
Jag får intrycket av att det inte göra när jag googlar men vore ju väldigt konstigt om det stämmer då femsiffriga dykare väl alltid hade det när dom såldes?
Lägger med en bild för att visa vad jag menar. Alltså den polerade ytan mellan sidan av bandhornet och ovansidan.

IMG_4139.png

När man servar och polerar en femsiffrig dykare hos AD, polerar dom då ”chamfers” (vet inte vad det heter på svenska).
Jag får intrycket av att det inte göra när jag googlar men vore ju väldigt konstigt om det stämmer då femsiffriga dykare väl alltid hade det när dom såldes?
Lägger med en bild för att visa vad jag menar. Alltså den polerade ytan mellan sidan av bandhornet och ovansidan.

IMG_4139.png

Ingen som polerat en femsiffrig som kan svara på detta?

Ingen som polerat en femsiffrig som kan svara på detta?

Varför polera? Har aldrig fattat det här med att AD skall göra en polering, varför? Är det hair lines som man vill få bort och att ha sin klocka i nyskick 24/7 så är det nog bäst att ha den i lådan den kom med! Vill man polera bort lite hair lines så gör det nog bäst själv tror jag!

Min kusin köpte en klocka för 700.000. Jag frågade honom vart är klockan? Vi åt middag i våran stad, han svarade hemma? Men va fan, när bär du klockan, hans svar var efter jobbet när jag duschat och tittar på tv 😁🙈😁🙈. Så han köper en klocka för 700.000 som ligger hemma och väntar på honom att ta på sig och traska runt i sin 250kvm lägenhet sen när han skall ut och handla/umgås/möten/ mm så tar han av den och lämnar den hemma?

Senast ändrad:
Varför polera? Har aldrig fattat det här med att AD skall göra en polering, varför? Är det hair lines som man vill få bort och att ha sin klocka i nyskick 24/7 så är det nog bäst att ha den i lådan den kom med! Vill man polera bort lite hair lines så gör det nog bäst själv tror jag!

Min kusin köpte en klocka för 700.000. Jag frågade honom vart är klockan? Vi åt middag i våran stad, han svarade hemma? Men va fan, när bär du klockan, hans svar var efter jobbet när jag duschat och tittar på tv 😁🙈😁🙈. Så han köper en klocka för 700.000 som ligger hemma och väntar på honom att ta på sig och traska runt i sin 250kvm lägenhet sen när han skall ut och handla/umgås/möten/ mm så tar han av den och lämnar den hemma?
Var och en får väl bestämma om man vill ha klockan polerad vid service. Efter ett tiotal år kan det ju behövas en uppfräschning bara man inte tar bort för mkt material. En Sea-dweller tål att poleras några gånger.
Sen ska klockorna användas, tycker jag, såvida man inte utsätter dem för onödiga stötar eller vibrationer.
RJ på Fratello säger att klockorna ska användas, men tar av sig klockan för att plocka ur diskmaskinen. Så rädd om klockan behöver man inte vara.

Var och en får väl bestämma om man vill ha klockan polerad vid service. Efter ett tiotal år kan det ju behövas en uppfräschning bara man inte tar bort för mkt material. En Sea-dweller tål att poleras några gånger.
Sen ska klockorna användas, tycker jag, såvida man inte utsätter dem för onödiga stötar eller vibrationer.
RJ på Fratello säger att klockorna ska användas, men tar av sig klockan för att plocka ur diskmaskinen. Så rädd om klockan behöver man inte vara.
Klart man får bestämma det. Speciellt då det nästan uteslutande är massproducerade dussinur som diskuteras.

Sedan är ju inte problemet att det generellt försvinner material vid polering, problemet är att man tar bort mer vid hörnen/kanterna. Dvs man rund(ful)polerar klockorna.

Jag själv köper bara vintage rolex, har dom passerat tryck test mm så kör jag, bada, dyka, simma, basta etc. Klockan jag använder fyller en funktion!

Ligger den på en hylla eller i en box så fyller den inte mitt syfte, köper du den för att få ut 8-10tusen mer om 20år så fattar jag att den bara används i högtider men personligen för mig så hjälper den mig att planera min dag ;) och om den blir skada på vägen så blir den det!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp